Snappen die supermarktketens nou nog steeds niet dat ze eens moeten stoppen met het bedoten van de consument?
Pasgeleden lieten ze een van de allerergste psychologische trucs zien.
Er was een aanbieding van een product, ik meen een pak Jus d'orange. Nu van 99 cent voor 79 cent. Klanten liepen er langs, en af en toe nam iemand een pak mee, soms 2.
In samenwerking met de bedrijfsleider werd er een bordje bij gehangen: MAXIMAAL 4 per klant.
En dat had effect: klanten namen ineens massal 4 pakken mee. Precies zoals de bedrijfsleider dat graag zou zien. Klanten konden later uitleggen waarom ze 4 pakken in hun winkelwagentje hadden gezet, in plaats van de 1`of 2 die ze normaal zouden hebben meegenomen.
Kunstmatige schaarste, noemt men dat ook wel. als je een dag later terugkomt, zo verwacht de klant, dan kost die drank misschien wel weer 99 cent of nog meer.
Het is eigenlijk gewoon een heel vervelend geintje.