Hello Møre og Romsdal, hello world! This is Hengelo calling!
Speciaal nog vroeger opgestaan dan ik van plan was om toch zelf de punten te kunnen geven... (iets met onze nationale feestdag en een jarige zus)
Bedankt voor de fantastische show! Wast mij betreft een van de mooiste van de laatste jaren. De Nederlandse jury heeft het in ieder geval zelden zo moeilijk gehad om de punten te verdelen. Maar goed, de punten... dat is hetgeen waar jullie op wachten!
Mijn eerste punt gaat naar:
Georgië! Een lekker klinkend feestliedje met een mooie traditionele ondertoon.
2 punten zijn er ditmaal voor:
Venezuela! Een eenvoudig nummer, dat echter wel goed blijft hangen.
Vervolgens de 3 punten voor:
België! Wow, punten voor onze zuiderburen; dat is volgens mij nog niet vaak gebeurd, maar het is een nummer met vooral een mooie muzikale begeleiding. Een begeleiding die voor iets magisch zorgt.
Mijn 4 punten gaan naar:
Zuid Afrika! Hier kan ik kort over zijn: gewoon lekkere rock!
Dan zijn we alweer bij de 5 punten aanbeland:
Canada! Je zult hier denk ik inderdaad niet mee winnen, maar met dit nummer moet je wat mij betreft zeker hoog kunnen eindigen!
6 punten gaan deze vroege morgen naar:
Angola! Ik had even problemen mijn eigen handschrift te ontcijferen (iets met Argentinië...) Maar het is gewoon een sterk nummer dat mijn 6 punten zeker verdient.
Net buiten mijn top 3, maar toch nog 7 punten voor:
Noorwegen! Deze Angelina is absoluut een talent. Ze heeft echt een dijk van een stem!
Dan de top 3... 8 punten zijn er voor:
Namibië: Een mooie live-versie van een fantastisch mooi, lief, klein nummer!
Net niet de winnaar, maar wel een verdiende 10 punten voor:
IJsland! Een absolute kandidaat voor de eindzege. Een goed in het gehoor liggend nummer met een verrekte goede zangeres.
En dan, mijn eerste plaats. Het zal toch niet? Of toch wel? Jawel, mijn 12 punten gaan logischerwijze naar:
Duitsland: Het scheelde niet veel met hun vroegere kolonie en met dat dunbevolkte land in het hoge noorden, maar toch... Duitsland leverde voor mij gewoon het beste nummer. Eindelijk weer een echt goed Duits nummer!
Daarmee helaas (net) geen punten voor:
11. Azerbajdzjan: Dat scheelde weinig voor de punten; een leuk, maar net wat eentonig nummer.
12. Chili: Mooie ballade van een goede zangeres.
13. Zuid Korea: Beter dan de gemiddelde K-pop, maar of dat voldoende is?
14. Japan: Lekkere retro-vibes heeft dit nummer.
15. Italië: Leuk, goed in het gehoor liggend nummer.
16. Verenigd Koninkrijk: Een goed nummer, maar door de betere concurrentie helaas geen punten.
17. Colombia: Een goede zangeres met een wat minder nummer.
18. Indonesië: Het begin is veelbelovend, maar het dreigt wat saai te worden tegen het einde.
19. Armenië: Een ruime voldoende, maar helaas niet in de buurt van de punten.
20. Uruguay: Toch nog wel een leuk niemendalletje.
21. China: Een af en toe vals klinkend, maar zeker niet slecht doorsnee nummer.
22. Barbados: Gemiddelde Caraïben-muziek.
23. Australië: Aardig nummer, maar een beetje 13-in-een-dozijn.
24. Suriname: Een lastig nummer. Op het ene moment gewoon goed, maar vervolgens weer 'mwah'.
25. Trinidad & Tobago: Mooi thema voor een nummer, maar het nummer is wat saai.
26. Mexico: Een latino-niemendalletje dat je meteen weer vergeet nadat je hem hebt gehoord.
27. Rusland: Helaas kan dit nummer op geen enkel moment overtuigen.
28. Algerije: De zangeres is niet slecht, maar kan bij lange het nummer niet redden.
29. Frankrijk: De Citroën in de clip is een stuk mooier dan het nummer...
30. Marokko: Rap kan soms best goed zijn, maar helaas niet in dit nummer.
31. Ecuador: Helaas, dit nummer maakt mij niet koud of warm.
32. Roemenië: Muziek begint na een minuutje echt op de zenuwen te werken.
33. Tunesië: Helaas, niet aan mij besteed. Saai en eentonig.