We hebben een veilige plek gevonden gelukkig, dan nu écht het moment van de waarheid.
Dit zijn mijn eerste gedachten toen ik de liedjes hoorde, en hoe ik bij mijn top 10 ben gekomen:
Yes yes yes! Het is weer RSC-tijd, editie 23! Dit zijn mijn eerste reacties tijdens het luisteren van de liedjes:
Jungle Drum: dit schijnt bekend te zijn? Ik ken het niet. Ik vind het leuk klinken tot nu toe, maar niet zo bijzonder verder. Ik ga voor het eerste een andere tactiek gebruiken voor mijn punten trouwens, eentje die vaak wordt gebruikt: kans op punten of geen kans op punten. Alles dat wel kans maakt ga ik vaker luisteren, tot er nog maar 10 over zijn. Leuk hè! Oehh een key-bridge. Dit maakt wel kans op punten.
Wenn Sie Lacht: oei, je bent als 2de aan de beurt. Ik snap wel waarom, want dit vind ik helemaal niks. Ik vind ten eerste een gitaar een van de minst mooie instrumenten, en (tot nu toe in ieder geval) hoor ik bijna alleen maar gitaar. De stem vind ik mwoah, en de melodie oersaai. Het is nu 2 minuten bezig, en ik ben nog maar net op de helft :’( Wel leuk dat het in eigen taal is overigens. Dit maakt geen kans op punten.
#TanetsPop: na een wat saaier liedje zit jij in een goede positie. Ik vind zo’n wat vreemder Russisch popliedje vaak leuk, maar ik vind zijn stem irritant. De drop vind ik ook maar matig eigenlijk. Ik vind het een twijfelgevalletje, maar ik ga toch voor geen kans op punten, sorry.
Scarlett Red: gitaar, hmmm. De stem daarentegen <3 De stem van de man vind ik niet mooi. Ik kan ook niks positiefs verzinnen verder eigenlijk. Dit had ik 1,5 jaar geleden wel leuk gevonden, maar mijn muzieksmaak is erg verbeterd afgelopen jaar. Geen kans op punten.
Queen of Mean: ik vind dit nu al leuker dan bijna alle bovenstaande liedjes. Ik denk dat dit van Sanmol is. Maar het wordt op gegeven moment toch wat minder leuk. Het heeft nu echt iets nodig, ik zit op 2 minuten, gaat het gebeuren? SPANNEND. Oh kijk nu gebeurd er wat leuks. Ja kijk, dit is wat ik wil. Het einde is wel weer wat saaier, maar toch wel kans op punten.
One Night: dit is Vermoljoen, kan niet anders. Ik heb toch liever SexySelfie, want dit is het niet echt. Ik heb slechter gehoord deze editie hoor, maar het is wel heel erg dertien in een dozijn. Ik wil iets unieks horen, iets wat ik niet ken, iets wat mij verrast! Dus, geen kans op punten. Ga ik überhaupt de 10 wel halen?
Baila Casanova: iMira, un idioma bonito! Si, hablo español un poco. Goed, dit is al meteen zoveel leuker dan alles wat hierboven staat. Vrolijk, catchy, iets anders dan wat we meestal zijn op RSC. Dit maakt wel kans op punten.
Spark: wat is dat? Spark? Even gegoogloogooled, het is een vonk. Een indie rockband, dat klinkt vreselijk. Maar misschien verrast dit liedje me, you knever know. Oké ik had veel erger verwacht, nog steeds vind ik het niet geweldig, maar als ik niet aan de 10 kom zou dit nog een reserve kunnen zijn, voor nu geen kans op punten.
not rly: de intro is amazing! Het refrein vind ik wat minder, maar het kan ermee door. Oké misschien kan het er niet mee door, het verpest het wel echt. Jammer, maar geen kans op punten.
Talisman: aaah, zeker geen fan van zijn stem. Ook geen fan van de gitaar. Wel een fan van de taal. Het refrein kan ik wel uitstaan, geeft het liedje toch nog een originele wending. Is het genoeg voor punten? Ik denk het niet, misschien wel een reserve, maar voor nu geen kans op punten.
Just Fly: ik heb ook Oekraïne, is mijn inzending beter, of deze? Oeh, het klinkt leuk. Een beetje Meghan Trainor vibes, wat een compliment is. Hier word ik zo vrolijk van! Tot nu toe de leukste inzending! Ik vind die van mij wel leuker overigens, ik mis hier namelijk wel de mooie Oekraïense taal. Dus geen 10, maar wel kans op punten.
Tien voor Topo: heee, deze ken ik. Zeker niet het leukste liedje van MEROL vind ik, maar wel leuk dat zij nu ook haar debuut maakt op RSC. De tekst vind ik leuk, en ik kom niet eens uit die tijd. Het liedje vind ik eigenlijk helemaal niet zo geweldig, ondanks dat ik MEROL geweldig vind, geen kans op punten. (Ik ben zo streng help).
Evil Never Sleeps: oh dang. Als ik hier naar luister voelt het alsof iemand heel veel caps lock gebruikt. Ik kan de schoonheid van een lied nooit ontdekken als iemand zit te schreeuwen. Geen kans op punten.
Home to You: jij zit in een droompositie, na het vorige lied. Ik ken Sigrid trouwens, maar ik luister niet naar haar muziek. Ze heeft een leuke uitstraling. Het liedje zelf vind ik niet zo geweldig. Er zit geen moment in het lied waardoor ik het lied nog een keer wil luisteren. Wel een geweldige stem, maar geen kans op punten.
Caminem Lluny: ik hoop dat dit lied pijn doet aan iedereens oren, want ik ben hierna. Nope, het is heel catchy en vrolijk. Potverdorie. Dit maakt wel kans op punten. Grrr. (Nee grapje, leuke inzending, leuke clip ook)
Bosorkanya: het is tijd voor het hitje van de eeuw! Prachtige taal, prachtige clip, prachtige stem, prachtige melodie. FENOMENAAL.
remedy: ik snap de eerste alinea van het tekstje niet, maar goed. Wel leuk dat het in eigen taal is. Oh wacht, is het wel Engels? Had ik het door het accent niet door? Ik snap het helemaal niet meer, verwarrende inzending. Maar het liedje is sowieso dertien in een dozijn, dus het maakt toch niet uit. Geen punten voor jou, maar ik heb erger gehoord deze editie.
How People Move: yesss, it’s party time! Ik was bang voor een dertien in een dozijn indie kpop lied, maar dat is niet het geval. Ook nog eens een key-bridge, wat een feestje. Wel kans op punten.
Robbery: nu zal dit liedje wel heel stom zijn na zo’n hitje. Oh het valt wel mee. Niet goed genoeg voor punten (als ik de 10 haal), maar zeker niet slecht! Geen kans op punten. Oké ik pas het aan naar wel kans op punten, lucky you!
Vive: dat betekent hij/zij/u woont! Ik vind haar stem heel mooi, maar het refrein niet zo eerlijk gezegd. Sorry, geen kans op punten.
Everyday: ik ken dit niet, goed gevonden dus. Hele mooi stem. Het is niet origineel, we hebben al zoveel van dit soort liedjes gehad deze editie. Ik ben het wel zat. Maar vergeleken met de andere liedjes kan ik deze wel waarderen. Ik ben erg aan het twijfelen. Toch geen kans op punten, sorry.
Zo knap (Taipei): ugh, dit vind helemaal niks. Gitaren, slechte rap, saaie melodie, ik kan echt niets positiefs verzinnen, sorry. Tot nu toe het slechtste liedje van deze editie. Hij is helemaal fanatiek door de microfoon aan het zingen, en maakt van die stoere bijgeluiden. Ik vind het een beetje zo’n liedje dat wordt gebruikt in een programma met een highschool band. Geen kans op punten.
Obsessed: ik heb eigenlijk geen zin meer om te luisteren door dat lied hiervoor, kan dit lied mijn enthousiasme laten terugkeren? JA. Dit is leuk! Dit maakt zeker weten wel kans op punten.
Czarna Polana: help hoe moet ik dit kijken! Het lukt via FaceBook. Omg die intro. Wat begint dit GEWELDIG. IK GENIET ZO ERG WAUW WAUW. De eerste keer dat ik jaloers ben op iemands inzending deze editie. HET FILMPJE LAADT NEEEEEEE. OKÉ IK BEN ER WEER. Wat een kunstwerk zeg. WEL HEEL VEEL KANS OP PUNTEN. Trouwens wat is er mis met deze clip? Waarom een leeftijdsbeperking?
That’s Right: DRIE GOEDE INZENDINGEN ACHTER ELKAAR? WAT GEBEURT HIER?! Wat een twist aan RSC 23! Maakt wel kans op punten.
Sukari: shooga shooga <3 <3 En eindelijk Afrika <3 Mooie clip ook <3 Ook nog een catchy, nóg een goede inzending dus! Dit is zo heerlijk, zeker weten wel veel punten!
Do It: een paar uur later, maar we zijn er weer! Dit liedje vind ik niet zo bijzonder, heb niet echt iets te zeggen. Dit zal waarschijnlijk in de middenmoot eindigen, geen kans op punten.
Mihá Ja Gievrra: super leuk gebied, en een originele inzending. Het liedje vind ik helaas minder leuk :’( Geen kans op punten.
Save It For A Rainy Day: bijna de laatste, gaat het kans maken op punten? Ik vind dit een gezellig liedje, maar niet veel meer. Geen kans op punten.
Tri Martolod: de laatste :’( En wat voor een! Het liedje dat laatste werd bij All Stars! Onterecht overigens. Ik wil het weer punten gaan geven denk ik, want het is zo’n bop. Wel kans op punten!
Dag van de deadline
Ik heb volgens bovenstaande aantekeningen 12 liedjes die ik punten wil geven, al valt er al eentje meteen af: Robbery. Waarom wou ik dat punten geven? Het klinkt in mijn hoofd veel leuker dan dat het in werkelijkheid is.
Wat weet ik al wel?
1: Jungle Drum
2: Queen of Mean
3:
4:
5:
6:
7:
8:
10: Sukari
12: Czarna polana
Nog over: How People Move, Tri Martolod, Obsessed, That’s Right, Just Fly en Baila Casanova. (Caminem Lluny krijgt ook geen punten).
Na even nagedacht te hebben denk ik dat dit mijn ranking gaat worden:
1: Jungle Drum (Höfuðborgarsvæðið)
2: Queen of Mean (Lower Mainland)
3: That’s Right! (Sicilië)
4: How People Move (Seoul)
5: Baila Casanova (Mexico-Stad)
6: Just Fly (Oblast Cherson)
7: Obsessed (Vestfold)
8: Tri Martolod (Bretagne)
10: Sukari (Zanzibar)
12: Czarna polana (Mazovië)
Doei!