Jullie gaan dus strijden om de macht. En dat doe je door invloed uit te oefenen op de verschillende personages van Game of Thrones die het voor het zeggen hebben in die streek.
In de vorige post zie je een kaart van het koninkrijk. Het is verdeeld over vier regio's (zwart, geel, rood en groen) en per regio zijn er enkele locaties:
Zwart: Winterfell, The Wall & Castle Black
Geel: King's Landing, Casterly Rock, Iron Islands & The Twins
Rood: Dragonstone & The Eyrie
Groen: Highgarden, The Citadel & SunspearPer locatie zie je 2 karakters die macht hebben over die locatie.
Dit is een voorbeeld van een locatie:
Hier kan je Cersei (boven) en/of Sansa (onder) beïnvloeden.
Het symbool linksonder het personage geeft aan hoeveel kaarten je van die kleur (in dit voorbeeld geel) moet inleveren om vriendjes te worden met dat karakter. Bij Cersei moet je dus 5 gele kaarten inleveren. Bij Sansa 3. De kleur van de kaarten die je moet inleveren staat in de banner in het midden.
Het symbool rechtsonder bij het personage geeft aan hoeveel macht zij hebben in die regio.
Je moet dus kaarten verzamelen om ze vervolgens in te leveren. Dan word je vriendjes met dat personage en krijg jij macht door hen te beïnvloeden. Er zijn heel veel manieren om punten te verdienen, die ik later uit leg.
Hoe wordt het gespeeld?Er is een stapel kaarten met daarin:
- 26 gele kaarten
- 21 rode kaarten
- 17 groene kaarten
- 22 zwarte kaarten
Als je aan de beurt bent, voer je de volgende acties uit:
- Trek kaarten
- Speel kaarten
Trek kaarten - Verplichte Actie!Er liggen telkens drie kleurkaarten open op tafel en er is de gedekte trekstapel. Daarnaast is er ook een stapel
Intrige-kaarten.
Als je kaarten trekt mag je:
- 3 kleurkaarten pakken (je kiest zelf welke kaarten. Bvb je pakt de 3 open kaarten zodat je weet wat je pakt. Of je pakt 1 open en 2 gedekte, etc... je mag zelf beslissen welke combinatie van kaarten je pakt), of...
- 1 kleurkaart en 1
Intrige-kaart trekken. (Idem met de kleurkaart, je mag een open of gedekte kaart pakken. De
Intrige-kaarten zijn allemaal gedekt)
LET OP! In de eerste beurten is het aantal kaarten dat jullie mogen trekken verschillend om het voordeel van de startspeler ietsje tegen te gaan en het wat eerlijker te maken.
De speelvolgorde die Swifty heeft doorgegeven is als volgt, met daarachter het aantal kaarten dat je mag trekken in je eerste beurt:
1. D*N -> 1 kaart
2. Daisy -> 1 kaart
3. Swifty -> 2 kaarten
4. De_witte -> 2 kaarten
Maar daarna mag iedereen er dus 3 pakken.
HandlimietJe mag op het einde van je beurt maximum 12 kleurkaarten en 4
Intrige-kaarten hebben. Overschot moet je afleggen. Tijdens je beurt mag je er wel meer hebben, maar op het einde van je beurt moet je dus afleggen als je er te veel hebt.
Speel kaarten - Optionele ActieDeze actie is niet verplicht.
Je mag kleurkaarten afleggen om een
vrij personage te claimen. Leg daarvoor het aantal kleurkaarten als aangegeven in het symbool bij dat personage en in de kleur van die locatie af. Je claimt hiermee dat personage.
Als je een personage wil claimen dat
al geclaimd werd, heb je
Intrige-kaarten nodig om je tegenstander daar weg te werken. Daarvoor moet je ook het juiste aantal kleurkaarten in de juiste kleur spelen (zoals hierboven) én een
Intrige-kaart in de kleur van de locatie. (op elke
Intrige-kaart staan overigens 2 kleuren).
Als je dit doet verspreid je leugens over de andere speler, waardoor het personage die speler niet meer vertrouwt en in de kerker gegooid wordt. Jij bent nu de nieuwe vertrouwenspersoon van het personage.
Als je in de kerker zit, heb je dus
geen invloed meer.
JokersJe mag 3 kleurkaarten naar keuze gebruiken als 1 kleurkaart naar jouw keuze. Bvb 2 gele en 1 groene kaart kan je inleveren als zijnde 1 zwarte kaart. (Dus 3 voor 1)
Bij de
Intrige-kaarten geldt 2 voor 1.
Na deze twee acties is de volgende aan de beurt. Het spel is gedaan als de kaarten op zijn. Dan worden de punten geteld. En zoals gezegd zijn er veel verschillende manieren om punten te winnen. Die leg ik uit in de volgende post.