Bij de graaf-opdracht kunnen we analyseren wie welk item op graaft:
Bart:
-> Bril (300 euro)
Thermometer (200 euro)
Broek (… euro)
Map met instructies voor graafmachine (?)
Alina:
-> Videorecorder (500 euro)
Schaar (300 euro)
-> Champagne (300 euro)
Metaal detector (?)
Jolien:
-> Champagne (300 euro)
-> Zandloper (200 euro)
-> Spinnewiel (200 euro)
Extra schop (?)
Laure:
Zakhorloge (400 euro)
Schaar (300 euro)
Metaal detector (?)
Niet in beeld gebracht: Crocks, Jojo, Katapult, Sterrenkijker, Lippenstift & Superman beeldje.
Ik leen even je overzicht.
Uiteindelijk worden zandloper (oudheid, fout), spinnewiel (middeleeuwen, goed), champagne (nieuwe tijd, goed), bril (nieuwste tijd, fout) en videorecorder (eigen tijd, goed) neergelegd. Als mol hoef je er alleen maar voor te zorgen dat er één item fout ligt, dan wordt er geen geld verdiend. Verder kun je volgens mij veel goed doen.
Alina vind ik hier heel onverdacht, zij trekt zowel de zandloper als de bril in twijfel. Dat Alina en Jolien de opgravingen van Bart opnieuw gaan controleren en zich dus minder bezig houden met het neerleggen van de items, vind ik ook minder verdacht. De bril komt op het conto van Bart (Laure twijfelt of die niet al eerder moet), Laure is overtuigd van de zandloper (hier is het Bart die twijfelt). Jolien bemoeit zich weinig met de discussie (maar als er al items verkeerd liggen, hoeft een mol dat ook niet te doen).
Laure haalt de katapult weg bij de middeleeuwen, waardoor het spinnewiel blijft staan (klopt). Volgens Gilles hadden ze katapult of schaar (keioud volgens Jolien en Laure, volgens Bart nieuwste tijd) bij de oudheid kunnen plaatsen. Alina lijkt de videorecorder te plaatsen en heeft de champagne vast, Jolien loopt weg met het spinnewiel. Het blijft mij onduidelijk of ze die dan ook geplaatst hebben.