Nou ja het is ook niet alsof risicogroepen de wijsheid in pacht hebben natuurlijk. Ik zeg niet dat je daarom geen recht van spreken hebt natuurlijk maar het is ook niet zo dat als risicogroepen iets heel hard roepen het dan ineens de enige waarheid is, toch?
Als wij zeggen wat onze ervaring is met het coronabeleid, dan is dat zo. Ik word echt een beetje moe van al die mensen die over ons heen praten en ons proberen te vertellen dat dat niet zo is. En wat betreft containment: ook experts zeggen dat. Het is niet dat risicogroepen dat eventjes hebben bedacht zonder dat ze verstand hebben van zaken. Containment is het beleid wat veel landen op de wereld wél voeren en dat lijkt het beste te werken.
Ik ben er alleen van overtuigd dat jij geen corona oploopt van het ontmoeten van anderen in een tuin, of zelfs binnenshuis, zeker met goede luchtreiniging, als je minstens anderhalve meter afstand houdt. Ook al houdt die ander geen afstand van anderen.
Daarbij is de kans relatief beperkt, maar lang niet 0 (zeker binnenshuis niet,
nu steeds meer blijkt dat aerosolen toch een rol spelen) en ik ga niet onnodig risico opzoeken door met (groepen) mensen af te spreken of te winkelen. Als het moet, kan ik best wel een jaartje zonder. Ik vind het alleen ontzettend frusterend dat het overheidsbeleid ervoor zorgt dat ik dat nu ook niet kan, en andere mensen wel. En dat er nu zelfs stemmen opgaan (vanuit het OMT nota bene!) om risicogroepen maar te isoleren van de rest van de samenleving. Ons hele punt is júist dat dat niet kan en dat de samenleving zo toegankelijk mogelijk wordt gemaakt voor iedereen, niet alleen voor "gezonde" mensen. Die andere zorg die bijvoorbeeld niet doorging, treft juist heel veel risicogroepen. Als geen ander weten wij hoe belangrijk dat is en ik ben het enorm zat dat er steeds een valse tegenstelling tussen die twee dingen wordt gecreëerd.
Nee. Dat is niet het doel van Nederland. Het beleid is niet gericht op het niet-beschermen van de zwakkeren. Het beleid is absoluut niet 'het is niet zo erg als zwakkeren dood gaan, want als samenleving worden we dan sterker'.
Ik denk ook niet dat ze ons bewust dood willen laten gaan ofzo hoor. Maar het is wél het gevolg van beleid waarbij het aantal IC-opnames leidend is ipv het aantal zieken. Dan laat je dus wel degelijk het virus onnodig rondwaren onder populaties die gemiddeld genomen minder op de IC belanden, waardoor het gevolg is dat risicogroepen de keuze hebben tussen zichzelf opsluiten in huis of risico lopen. Ook zorgt dat voor een hoop extra mensen met langdurige gezondheidsklachten, wat in de toekomst ook een grote druk gaat hebben op de zorg.
En dat testbeleid van Nederland, dat is dus helemaal niet op orde. Het duurt veel te lang voor je je kunt laten testen en voor je de uitslag hebt. Verder is het virus in de Randstad nu alweer zo hard aan het groeien dat de GGD's het bron- en contactonderzoek niet aan kunnen, en gaan er zo veel te weinig mensen in isolatie. Ook worden maatregelen vaak slecht gehandhaafd en is het alleen maar een "advies". Op deze manier beperk je dus helemaal niet het aantal besmettingen, maar verlies je de controle waardoor uiteindelijk een nieuwe lockdown nodig gaat zijn.
Dus nee, het Nederlandse beleid lijkt totaal niet op containment.
Hier staat ook meer uitgelegd over het verschil tussen mitigatie (het beleid van Nederland) en containment.
Goed, doe ermee wat jullie willen, I guess. Ik ben wel weer klaar met discussiëren en bitter en boos dat na alles wat ik in dit topic heb gezegd jullie reactie nog steeds kan zijn "Nee hoor, je stelt je aan, risicogroepen interpreteren gewoon hun eigen ervaring verkeerd, kunnen hun eigen risico niet inschatten en mensen willen jullie helemaal niet dood!". Minder sociale contacten hebben kan mijn mentale gezondheid prima aan. Het feit dat zoveel mensen me opnieuw en opnieuw teleurstellen door te laten blijken dat ze de levens en geleefde ervaringen van risicogroepen minder belangrijk vinden en minder serieus nemen, daarentegen, is mentaal echt enorm zwaar. En dan kunnen jullie wel zeggen dat jullie het begrijpen, maar ik heb niet het gevoel dat jullie er echt iets van begrijpen.
Verder vind ik het top als jullie je gewoon aan de regels houden
Maar het zou fijn zijn als risicogroepen eindelijk zelf een stem krijgen in het coronabeleid wat zogenaamd om ons gaat, en als andere mensen eindelijk eens naar ons zouden luisteren ipv constant over ons heen te praten en ons gewoonweg niet te geloven.