Klopt, maar hij is nu wel duidelijk de grootverdiener van de groep. De rest komt in follow the money niet in de buurt van het bedrag dat hij in zijn eentje heeft binnengesleept. Zou het persoonlijk nogal een flauwe strategie van hem vinden om als mol 10200 euro uit de pot te halen en vervolgens duizenden euros te verdienen ‘omdat hij toch al zo veel uit de pot heeft gehaald’, dus ik schrijf hem af.
Ik zou hem nog niet afschrijven. Hij heeft de groepspot bij de veiling weliswaar €10200 gekost, maar als hij als Mol €0 had geboden, dan was er toch nog €7500 verdampt. Dit was namelijk het één na hoogste bod en dat was zeker niet van de Mol (Bruno). Netto kostte zijn bod dus
"maar" €2700.
Als hij dat bedrag ruimschoots terugverdient is dit dus heel goed te verdedigen. Denk hierbij aan de discussie die hierna werd gevoerd.
Jolien: "Je zal goed je best mogen doen".
Bart: "Ja, maar ik ga mijn best doen".
(...)
Jolien: "Als we een vrijwilliger nodig hebben, hier".
Bart: "Met veel plezier".
Bruno (die van het bod van €7500 nota bene): "die ga je moeten terug verdienen".
Als Bart dus die €2700 die hij (als hij de Mol blijkt te zijn) de pot extra heeft gekost terug verdient is er eigenlijk niets aan de hand. Als Bart als Mol bijvoorbeeld de vrijstelling had gewonnen met €8000 dan had dit een beetje naar voorkennis geroken. Dus is €10000 en een beetje eigenlijk helemaal geen gek bod. We mogen ervan uitgaan dat de Mol, als hij dat wil als laatste mag gaan bieden.
In de biecht horen we Els het volgende zeggen: "Het is niet slim dat de mol zoveel gaat bieden omdat hij dan in de kijker gezet wordt. (...) Maar omdat het niet slim is kan je misschien automatisch denken, hij zal het wel niet zijn. Dan bereik je ook uw effect".
Bruno horen we ook in de biecht zeggen: "de invloed van de mol was echt aanwezig. Voor mezelf ook. Ik heb toen een eerste som uitgesproken en de mol heeft daar haar of zijn rol goed gespeeld door te zeggen: Komaan Bruno,
niet zo naïef zijn".
Blijkbaar vond de Mol €7500 niet hoog genoeg. Nee, ik ga Bart maar eens heel goed in de gaten houden.
Grappig is ook dat ze de opmerking (ik dacht van Bruno) "er wordt goed gemold vandaag" gemonteerd hebben net voordat je de veilingklok ziet lopen. Dit is weliswaar in de preview, maar toch.