Via PM kreeg ik de vraag of een nationale finale in de vorm van een poll bestaande uit 2 of meer liedjes uit 1 land, mogelijk is.
Op basis van de uitslag van die poll kan de betreffende deelnemer dan een keuze maken welk liedje hij/zij instuurt.
Ik heb in mijn antwoord op de vraag aangegeven dat we dat niet eerder gedaan hebben bij het RN Songfestival.
Een van de uitgangspunten die ook nu weer geldt is dat tot de bekendmaking van de punten niet bekend is wie welk land heeft. Een mogelijkheid zou zijn dat ik de poll open, zodat niet bekend wordt bij wie de liedjes vandaan komen. Ik kan mij echter voorstellen dat anderen dan (indien nodig) ook een poll willen. En op 33 nationale finales zit niemand te wachten denk ik...
Je kunt je ook afvragen of de andere deelnemers dan niet 'opzettelijk' op het in hun ogen minder goede liedje gaan stemmen. Dus of je er dan écht wat aan hebt? Maar dan ga ik wel uit van een negatief mensbeeld. Het kan men ook (onbewust) beïnvloeden in het beoordelen van de liedjes als ze een liedje al eerder gehoord hebben of niet.
Inmiddels heb ik al een aantal inzendingen binnen. Ik vind het daarom voor nu (dit songfestival) beter als alle liedjes pas na de deadline
tegelijkertijd bekend worden gemaakt.
Ik ben echter wel benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken!
Sowieso voor iedereen die twijfelt welk liedje 'beter' is om in te sturen: kijk eens
hier of in de topics van eerdere songfestivals, om te zien welke liedjes scoren en welke ook vooral niet.