Hmm, ik krijg het idee dat de beslissing om de beelden van de executie uit te stellen een last minute call is geweest. De uitzending duurt drie minuten korter dan alle eerdere uitzendingen dit seizoen (circa 57 i.p.v. 60 minuten). Als de makers dit scenario eerder hadden bedacht, hadden ze toch gemakkelijk extra beeldmateriaal aan de uitzending kunnen toevoegen?
De reden voor het uitstel weet ik niet, maar Sannes vertrek lijkt me hierbij geen factor. Mocht Sanne eruit vliegen op haar hoofdverdachte Jochem, dan moet Jochem aan het einde van afl. 9 wel als winnaar of als verliezer bekend worden gemaakt. Dan gaat het dus tussen Diederik en Thomas in afl. 10. Het lijkt me dat je als maker erop wilt aansturen dat Jochem zo lang mogelijk de Mol kan zijn, omdat hij in de montage veel aandacht heeft gekregen. Dat gaat nu niet meer indien Sanne zaterdag een rood scherm krijgt, want haar verdenking is dat Jochem bijna zeker de Mol is. Dan hadden ze haar verdenking toch beter weg kunnen laten of vaag kunnen houden, dunkt me. Maar in dat geval was het uitstel überhaupt niet nodig geweest.
Bovendien: indien Sanne bij de test Thomas deels heeft meegenomen (Thomas is misschien de Mol, volgens haar), kan zij er alleen uit vliegen wanneer Diederik de Mol is. Dan is vervolgens de finale tussen Diederik en Thomas helemaal niet meer spannend, want Diederik zou dan de Mol zijn.