In eerste instantie dacht ik ook dat de kandidaten die vooral een laag bedrag bij Art noemden verdacht waren, maar uiteindelijk maakt dat niet zo veel uit. Stel dat het wel €1300 pp was geweest... niemand zal dan een andere kandidaat een bieding laten winnen van minder dan dat bedrag (dat zou een gratis joker zijn). Dus het zal altijd meer worden dan het vrij te besteden bedrag.
In dit geval zou je het kunnen zien als een startbedrag van €433 per joker. De eerste 4 biedingen kan je net zo goed negeren. Als je €2000 over zou hebben voor 3 jokers bij een veiling, maar je krijgt er dan €1300 aan vouchers bij voor tijdens de veiling, dan geef je net zo makkelijk €3300 uit.
Psychologisch doet het bedrag wel wat en is het juist gunstig voor de mol als het niet te laag is. De kandidaten komen dan lekker op gang met bieden.
Uiteindelijk hebben de kandidaten absurde bedragen geboden voor één joker per persoon. Bij het zien van de preview dacht ik dat er ook een vrijstelling geveild zou worden. Die is mogelijk €2500+ waard. Bij een aantal van hen lijkt het wel bijna een soort wraak geboden te hebben. Zij boden in eerste instantie niet, maar toen de eerste voor veel verkocht werd vonden zij ook recht te hebben de pot te plunderen voor één extra vraag goed tijdens de test.
Had Jeroen kunnen weten dat het zo ver zou gaan? Ik denk dat hij te weinig ingezet heeft, maar een verzekering afsluiten voor het volledige geboden bedrag zou ook zot geweest zijn. Ook voor hem heeft de €1300 alleen maar verwarring veroorzaakt. Het klinkt alsof een deel al veilig gesteld is, maar zoals gezegd doet die €1300 er naar mijn mening niet toe.
Ik weet niet hoe goed de kandidaten en de mol de boel doordacht hebben, maar één ding is zeker... de mol kan tevreden zijn met het verloop van de opdracht.