Niets mis met deze opdracht.
Commentaar op Jeroen is wel erg eenvoudig. Als verzekeraar doe je het immers nooit goed. Bij een behoorlijk groot verzekerd bedrag was immers ook de helft van datzelfde behoorlijke bedrag uit de pot verdwenen - los van wat het gedrag van de bieders zou zijn. Misschien zou ik als kandidaat wel helemaal niets hebben verzekerd. JIJ kunt er immers toch niets aan doen dat de rest geen zelfbeheersing heeft? JIJ werkt er dan immers volledig aan mee dat er een zo klein mogelijk bedrag uit de pot KAN gaan.
Ik snap ook niet waarom de algemeen gangbare gedachte is dat de MOL de pot niet (of voor een minimaal bedrag) zou verzekeren. Als de mol de gehele pot had verzekerd, had 'ie (8080-1300)/2=3390 uit de pot gespeeld. Bij geen verzekering, had de MOL pas 'winst' bij zijn keuze als alle kandidaten gezamenlijk meer dan 1300+3390=4690 voor de 3 jokers zouden betalen. Gingen jullie er echt allemaal van uit dat iedere joker voor ruim 1500 de deur uit zou gaan? Ik weet het niet hoor...
Het is Wie is de Mol. Die pot gaat per definitie leeg. Want niemand laat een joker aan zich voorbij gaan, laat staan dat ie een ander de joker gunt. Dus je drijft de prijzen op met geld dat niet eens van jou is. Alleen daarom al had Jeroen op z'n minst voor 4000 euro moeten bijverzekeren, maar eigenlijk alles.
Interessanter is de vraag of de Mol bij deze opdracht zelf graag de pot zou willen beheren of zou willen bieden. In dat geval is het interessant om de wisseling van het penningmeesterschap nog eens terug te kijken (wie stelt het voor, wie wil graag, wie niet, etc).
Dat is de grap. Het ging over de pot, en ineens stelt Jeroen voor om het penningmeesterschap te wisselen èn hij draagt zichzelf voor. Dat is raar.
Hoe het normaal gaat:
Scenario 1Kandidaat A: he, we zouden het penningmeesterschap rouleren. Is dat nu een goed moment?
Groep: Ja, denk het wel. Wie wil?
Kandidaat B: Zal ik het doen?
(evt stemming)
Of:
Scenario 2Kandidaat A: Hé, we zouden het penningmeesterschap rouleren. Is dit een goed moment?
Kandidaat B: Ik stel voor dat kanidaat C penningmeester wordt.
Kandidaat C: eeh, nou, is goed.
Echt, hoe het nu ging, was het RAAR!! Zeker gezien het cruciale moment. Kijk nog maar eens terug naar de vorige keer dat Imanuelle penningmeester werd. Dat ging volgens scenario 1. En dat Kees Tol destijds op gedurfde maar natuurlijke wijze het penningmeesterschap in handen kreeg op een belangrijk moment (helikopter), dat ging volgens scenario 2.