Dit is gewoon allemaal psychologie. Het enige wat de mol hoeft te doen is een eerste zetje geven en dan zullen de kandidaten volgen. Ik zeg niet dat kandidaten geen persoonlijke verantwoordelijkheid hebben maar dit is gewoon het logische scenario en dat weten de makers. Dit spel bracht geen nieuwe dimensie aan het spel, het haalt juist alles onderuit wat tot nu toe gebeurt is.
Precies wat ik denk en voor mij de reden dat ik echt een enorme schurfthekel heb aan dit soort opdrachten. Ik riep dat in 2007, in 2012 en in 2016, en nu weer. Dit soort opdrachten gaan niet over wie de mol is. In de uitleg van het spel wordt gezegd dat de kandidaten geld
verdienen door opdrachten uit te voeren. Nou, blijkbaar niet dus. Er was geen manier om met deze opdracht geld te
verdienen. Hooguit níet te verliezen. Prima als er opdrachten zijn waarbij er 2000 bij of 2000 af kan, maar deze opdracht is 0 erbij of 8000 er af. Dat is niet in verhouding.
Niet alleen dat, maar door deze veiling heb je ook niks aan de andere twee opdrachten (dit weten we van Anne-Marie, die zelf heeft toegegeven netjes voor het geld te hebben gespeeld in aflevering 4). Oftewel: de opdracht vernietigt de speurwaarde van twee andere opdrachten en maakt daarmee de hele aflevering zinloos, met Sigrid als slachtoffer. Fijn dat er spannende tv uitkomt (volgens sommigen. Ik vind het tenenkrommend), maar dat is niet waar ik voor kijk. Ik kijk voor het
spel Wie is de Mol. En in dat spel proberen kandidaten opdrachten tot een goed einde te brengen. Deze opdracht hoort (vind ik) niet in dat spel thuis.
Daarnaast weten de makers inderdaad precies hoe kandidaten zich gedragen, en het is de makers er dus blijkbaar precies om te doen. Anders maken ze zo'n opdracht niet. Terwijl er vorig jaar echt wel gezeurd is vanwege dat bieden in aflevering 3 waarbij Remy 0 euro bood en moest vertrekken.
Dit soort opdrachten leiden
altijd tot enorme verliezen (hebben we gezien in 2007, 2012 en 2016) en als ik kandidaat was zou ik na zo'n actie van mijn medekandidaten ook echt geen zin meer hebben om nog íets voor dat geld te doen. Het is gewoon niet goed voor de morale van de kandidaten.
Dus helaas. 2017 kan voor mij niet meer het beste seizoen ooit worden. Door één opdracht. Dank je wel productie.
Overigens deel ik deze mening met minstens 2 van de 4 vrienden met wie ik vanavond keek (geen molloten). Dus ik verwoord echt niet alleen mijn eigen visie, ook die van minstens twee anderen.
Edit: en ja, ik wind me hier over op omdat ik WIDM een prachtig spel vind, en het echt, ècht doodzonde zou vinden als dat spel verandert van een spannend spel in een psychologische zelfbeheersingstest.