feiten:
Mooie opsomming. Onder de blauwe klepjes laggen (in elk geval) biljetten van €10, €20 en €50. Op de paal die Jochem oversloeg had ook €50 kunnen liggen volgens mij.
Wat nog zou kunnen, maar waarvan ik de kans klein vind, is dat het kaartje van de opdracht (bewust of onbewust) niet klopt. Dat de laatste twee bedragen andersom liggen en Thomas slechts €250 pakt. Als dat zo is heeft iedereen na Sigrid de kans gehad om de eerste €250 kwijt te maken.
Dit is inderdaad een opdracht waaruit de kandidaten zelf ook veel informatie kunnen halen. Dat is extra reden om als kijker Thomas te verdenken. Wij zien hem geld pakken bij een oranje paaltje, maar zien zijn mede kandidaten dat ook? (Blijft de vraag, waarom neemt hij de moeite om er heen te lopen.) We horen hem in elk geval niet doorgeven dat hij €500 pakt.
Wat dit nog gevoel bij mij nog versterkt is dat Diederik zegt dat hij het gevoel heeft dat er meer dan €1000 opgehaald is. Ik ga er vanuit dat hij wel een beetje kan hoofdrekenen. Als hij weet dat er 2x een halve €500, een €500, €250 en nog wat klein geld is gepakt dan noem je toch niet slechts 'meer dan €1000'?
---
Nog pure speculatie die verder niet van belang is. Ik denk dat we bij het tellen van het geld de stapel zien die door Thomas aan Art wordt gegeven. Dit is €1110. Art vraag vervolgens of iemand anders nog iets gepakt heeft, om de halve €1000 overhandigt te krijgen die wij niet in de stapel zien. Op dat moment levert Jeroen nog zijn 2 tientjes in, waardoor het totaal op €1130 komt. Jochem levert de halve €1000 niet in, maar Art trekt het er dan alsnog vanaf.