Oke, er is veel geld verdwenen in de duinen. In mijn ogen is dit de Mol geweest, omdat een kandidaat dit slechts zou doen om zichzelf verdacht te maken. Aangezien er niemand meekeek, is het voor een kandidaat nutteloos om geld te laten verdwijnen.
In mijn volgende analyse neem ik volledig aan dat de Mol het geld heeft laten verdwijnen. Verder zie je in de aflevering dat Art bij het tellen eerst 20 euro telt, en daarna 2 halve briefjes van 500. Die kunnen dus nooit zijn verdwenen.
Er is 1130 euro verdiend, terwijl dit ongeveer 1700 had moeten zijn.
- Jeroen kan het nooit geweest zijn, hij is niet in de positie om geld te laten verdwijnen.
- Roos is afgevallen, dus is het ook niet.
- Sigrid kan nooit zijn, want er is na Sigrid (dus incl. die halve 500) meer geld bij elkaar geraapt dan 1130 euro
- Sanne is de eerste die geld zou kunnen hebben laten verdwijnen. Dit zou dan haar eigen halve 500 en die van Roos moeten zijn, evt samen met de 250 van Sigrid. Echter, de 2 halve briefjes van 500 hebben we zien tellen door Art, dus ook Sanne heeft geen geld laten verdwijnen.
- Immanuelle kan (mede door de chaos met de kartonnetjes) geld hebben laten verdwijnen, maar (omdat de 2 halve briefjes van 500 er aan het eind nog inzaten) dit kan alleen maar de 250 euro en wat onderweg opgeraapte bedragen zijn geweest. Na Immanuelle is er aan losse bedragen nog (naar mijn schatting) ongeveer 200 euro opgehaald. Als je hier de 500 van Thomas bijtelt, en de twee halve 500, zit je al rond de 1130 die uiteindelijk verdiend is. Dat betekent dat Immanuelle dus alleen twee halve briefjes van 500 heeft ingeleverd (samen met wat papierwerk) en verder nauwelijks wat kleine bedragen. Dit lijkt me te opvallend, dus ik denk niet dat dat het geval is.
- Jochem is wat mij betreft de eerste die echt iets heeft kunnen laten verdwijnen. Als hij de Mol zou zijn, heeft hij de 2 halve 500 briefjes aan Thomas gegeven, samen met de 1000 (en bijbehorend papierwerk) en wat kleingeld. Dit lijkt me aannemelijk. Thomas raapt daarna nog een aantal (waarschijnlijk 4) bedragen van de hoofdroute. Als deze bedragen samen meer dan pakweg 100 euro zijn, dan heeft Jochem aan Thomas slechts 30 euro aan kleingeld overhandigd en dit vind ik weinig. Dit zijn gewoon te weinig briefjes als je weet dat er 18 paaltjes gestaan hebben.
- Thomas heeft het meeste potentieel om hier geld achterover te drukken, en dan met name zijn eigen 500 euro (evt plus wat kleingeld).
Interessant is echter in wat voor coupures Art het geld ontvangt (dat krijgen we helaas niet te zien). Hij heeft een redelijke hoeveelheid briefjes en na de eerste 3 briefjes zit hij al op 520 euro. Er lijkt dus echt een briefje van 500 te missen, maar dat zou de kandidaten (die wel de hele telling van Art te zien krijgen) toch op moeten vallen.
Thomas zou heel misschien ook nog geld kunnen hebben laten verdwijnen om verdenking op hem te krijgen, maar daar ga ik niet vanuit, die theorie vind ik te wankel.