Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 80765 keer)

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #320 Gepost op: 19-01-2016, 18:58:08 »
- Als kijker heb ik het gevoel de eerste drie afleveringen een beetje voor spek en bonen te hebben gekeken, het 'de pot wordt toch wel weer leeggetrokken in aflevering 3' gevoel, dus ach, de mol zal z'n best wat minder hoeven te doen in het begin.

Dit inderdaad ook. Toen Klaas binnen kwam bij het laserspel dacht ik ook al, dat zou een mol nooit doen, want in zo'n spel kan je zo makkelijk af raken. Maar met deze opdracht als opvolger, ja natuurlijk kan ie dan het einde halen met 200 euro....Het blijft daarbij ook een te goedkope molstreek die door de productie is bedacht en uitgevoerd.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #321 Gepost op: 19-01-2016, 19:07:14 »
Taeke zei: het ligt voor de hand dat de mol het maximale gaat bieden. Toen murmelde ie wat en zei dat ie op z'n gevoel wat zou invullen. 4150 invullen zou heel rationeel zijn en niet op gevoel. 415 oid kan op gevoel zijn maar blijft een raar bod.

Als je de hele pot biedt weet je zoals eerder gezegd heel erg zeker dat je niet het 1 na hoogste unieke bod gaat uitbrengen.

Dus dat heeft alleen zin/is alleen logisch en zinnig als je de mol wil saboteren (iig met jouw eigen bod, op de rest heb je geen invloed) of als je de mol bent.

En wat Take geboden heeft weten we als kijkers niet. Maar waarschijnlijk iig niet het winnende bod.

Offline undercovered

• Forumlid
« Reactie #322 Gepost op: 19-01-2016, 21:11:29 »

Precies hoe Whiskers het hierboven uitlegt, is ook hoe ik het interpreteer.

In mijn optiek moeten de kandidaten zélf de pot leeghalen en niet de mol door voorkennis. Dat zou namelijk extreem unfair/oneerlijk zijn richting kandidaten.

Het lijkt mij het meest aannemelijk dat de mol de totale pot heeft geboden. Op deze manier blijft het spel eerlijk en is het in principe niet meer dan een anonieme veiling onder de kandidaten, waarbij de mol buitenspel wordt gezet. Wie is bereid het verst te gaan en het meest te bieden?

Als Taeke de mol zou zijn, zou de regie zijn bod dan zo duidelijk in beeld hebben gebracht?

Aannemelijker is dat Taeke óf, net als de mol, 4150 euro heeft geboden, om zo niet schuldig te zijn aan het leegtrekken van de pot, net als Remy die 0 euro biedt. Óf een bod heeft uitgebracht van 415 euro. Dat een kandidaat de gedachte zou kunnen hebben gehad om niet meer te bieden dan 10% van het totaal, lijkt me niet vergezocht.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #323 Gepost op: 19-01-2016, 21:59:51 »
Precies hoe Whiskers het hierboven uitlegt, is ook hoe ik het interpreteer.

Het lijkt mij het meest aannemelijk dat de mol de totale pot heeft geboden.
Als ik de mol was zou ik niet precies de totale pot, maar iets eronder hebben geboden, want de kans bestaat dat een kandidaat op het idee komt om de totale pot te bieden - om wat voor reden dan ook - en als de mol er iets onder zit, is dat het op een na hoogste bedrag. Ik zou dan een bedrag kiezen wat waarschijnlijk niet gekozen zou worden, bijv. 4138 euro. De kans bestaat namelijk dat een of twee kandidaten net onder de hele pot gaan zitten en 4149 of 4148 gaan kiezen.
Ik denk dat de mol niet als laatste was want dat zou te veel opvallen. Niet voor niets is Rop de laatste, die wordt namelijk door de productie als mol neergezet. Ik denk dat de mol dus ook geen inzicht had in alle bedragen die geboden werden. Maar de kans dat iemand ook 4138 zou kiezen is in elk geval zeer klein.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2016, 22:02:32 door Run »

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #324 Gepost op: 19-01-2016, 22:06:09 »
Als ik de mol was zou ik niet precies de totale pot, maar iets eronder hebben geboden, want de kans bestaat dat een kandidaat op het idee komt om de totale pot te bieden - om wat voor reden dan ook en als de mol er iets onder zit, is dat het op een na hoogste bedrag. Ik zou dan een bedrag kiezen wat waarschijnlijk niet gekozen zou worden, bijv. 4138 euro. De kans bestaat namelijk dat een of twee kandidaten net onder de hele pot gaan zitten en 4149 of 4148 gaan kiezen.
Ik denk dat de mol niet als laatste was want dat zou te veel opvallen. Niet voor niets is Rop de laatste, die wordt namelijk door de productie als mol neergezet. Ik denk dat de mol dus ook geen inzicht had in alle bedragen die geboden werden. Maar de kans dat iemand ook 4138 zou kiezen is in elk geval zeer klein.

De mol wil de macht over de test niet (en zou dat ook niet moeten willen. De kandidaten moeten iig een faire kans hebben het spel te beïnvloeden). Die wil de pot maximaal leeg hebben. Door de kandidaten zelf, mag ik hopen zoals eerder gezegd. Dan volg je dus niet de strategie die jij noemt, maar de strategie die ik noem: altijd de hele pot bieden zodat altijd het 1 na hoogste unieke kandidatenbod de pot maximaal leegtrekt. Dat de de kandidaten dat zélf hebben gedaan.

Offline undercovered

• Forumlid
« Reactie #325 Gepost op: 19-01-2016, 22:55:42 »
Overigens, als je de scène terugkijkt (41:35) hoor je Art zeggen:

Citaat
Ik ga straks het op een na hoogste, unieke bod accepteren.

De nadruk ligt op 'unieke' en hij pauzeert tussen de twee bijvoeglijke naamwoorden; dus niet alleen moet het bod het op een na hoogste zijn, het moet ook uniek zijn.

Cf. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/239/een_knappe_rijke_man/.

Het feit dat we dit bediscussiëren is eigenlijk al van de gekke.

Als je kandidaten/thuismollenvangers een kans wil geven in het spel, mag je speluitleg gewoonweg niet zo ambigu zijn.

Edit: Run, ik begrijp wat je bedoelt, maar zoals Whiskers zegt, is een spel geen spel wanneer je al verloren hebt voor je begonnen bent zonder enige schade te kunnen beperken.

Het is onvermijdelijk dat er geld uit de pot gaat, maar enkel zoveel als de meest inhalige onder hen bereid is ervoor neer te tellen.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2016, 23:13:18 door undercovered »

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #326 Gepost op: 19-01-2016, 23:00:37 »
Overigens, als je de scène terugkijkt (41:35) hoor je Art zeggen:

De nadruk ligt op 'unieke' en hij pauzeert tussen de twee bijvoeglijke naamwoorden; dus niet alleen moet het bod het op een na hoogste zijn, het moet ook uniek zijn.

Cf. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/239/een_knappe_rijke_man/.

Het feit dat we dit bediscussiëren is eigenlijk al van de gekke.

Als je kandidaten/thuismollenvangers een kans wil geven in het spel, mag je speluitleg gewoonweg niet zo ambigu zijn.

Ja, dat is dus nodig om de winnaar te bepalen die de macht over de test krijgt.  ;)
Daarom moet het een uniek bod zijn. Anders heb je straks wellicht 2 of meer winnaars. De rest hoeft dus niet uniek te zijn.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #327 Gepost op: 20-01-2016, 07:05:12 »
Wat pas écht van de zotte is dat iemand er de halve pot voor over heeft, 2345 euro, om vijf vragen niet te laten meetellen van de 20 wat bovendien voor iedereen geldt. Dus niet iedereen 20, maar vijftien vragen. In het begin van het spel, dus weinigen zullen echt zicht hebben op de mol. Dus diegene haalt de halve pot leeg en kiest vijf vragen uit die niet meetellen, terwijl hij zelf nog helemaal geen idee heeft wie de mol is, dus het is volstrekt willekeurig die vijf vragen.
Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker het is.

Offline hrvdg7

• Forumlid
« Reactie #328 Gepost op: 20-01-2016, 15:03:04 »
Wat pas écht van de zotte is dat iemand er de halve pot voor over heeft, 2345 euro, om vijf vragen niet te laten meetellen van de 20 wat bovendien voor iedereen geldt. Dus niet iedereen 20, maar vijftien vragen. In het begin van het spel, dus weinigen zullen echt zicht hebben op de mol. Dus diegene haalt de halve pot leeg en kiest vijf vragen uit die niet meetellen, terwijl hij zelf nog helemaal geen idee heeft wie de mol is, dus het is volstrekt willekeurig die vijf vragen.
Hoe langer je erover nadenkt hoe gekker het is.

Klopt een totaal nutteloos spel. 3 afleveringen gewoon down the drain. Wie is de Mol is een leuk programma, maar zo is de lol als kijker er wel af. Ben benieuwd of de kijkcijfers volgende week drastisch zijn gedaald.

Offline Amateur

• Forumlid
« Reactie #329 Gepost op: 20-01-2016, 16:33:19 »
Klopt een totaal nutteloos spel. 3 afleveringen gewoon down the drain. Wie is de Mol is een leuk programma, maar zo is de lol als kijker er wel af. Ben benieuwd of de kijkcijfers volgende week drastisch zijn gedaald.

Dit soort opdrachten kosten je kijkcijfers. Zelfs voor de leek is dit niet echt leuke tv. De enige reden dat het erin zit is om achteraf te kunnen zeggen, "Zo, die Mol had lekker veel geld weggespeeld" en omdat je in de process nog even Taeke verdacht kan maken met zijn '41.....'

Op dat soort Tv zit ik niet te wachten en zit denk ik gewoon niemand te wachten.

Molredactie, mochten jullie óóit de forums lezen: ga terug naar je roots. Weg met de zwarte vrijstelling, weg met de jokers wat mij betreft, weg met duidelijke hints, etc. Maak gewoon een seizoen met spannende opdrachten en mooie beelden. Niemand wil meer of minder dan dat. :P

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #330 Gepost op: 20-01-2016, 16:48:19 »
Dit soort opdrachten kosten je kijkcijfers. Zelfs voor de leek is dit niet echt leuke tv. De enige reden dat het erin zit is om achteraf te kunnen zeggen, "Zo, die Mol had lekker veel geld weggespeeld" en omdat je in de process nog even Taeke verdacht kan maken met zijn '41.....'

Op dat soort Tv zit ik niet te wachten en zit denk ik gewoon niemand te wachten.

Molredactie, mochten jullie óóit de forums lezen: ga terug naar je roots. Weg met de zwarte vrijstelling, weg met de jokers wat mij betreft, weg met duidelijke hints, etc. Maak gewoon een seizoen met spannende opdrachten en mooie beelden. Niemand wil meer of minder dan dat. :P
Vroeger lazen ze wel mee (in de tijd van JP enzo). Of dat nu nog zo is durf ik niet te zeggen.

Maar ondanks dat ik mijn kop krampachtig in het zand probeer te steken ("Klaas is niet de mol, Klaas is niet de mol, Klaas mag de mol niet zijn" ) is de lol er zo (met de kloosterhint en de mozaiek etc) snel vanaf op deze manier. Héél erg jammer  :\'(
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 17:19:24 door Whiskers »

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #331 Gepost op: 20-01-2016, 17:16:13 »
Bedrijven, programma's, etc. hebben de neiging (en misschien ook wel de noodzaak) om te blijven innoveren en veranderen. Als ze dit te ver doorvoeren raken ze steeds verder van hun kernproduct/concept verwijderd. Dit is een proces wat heel lastig te keren is, behalve als de boel een keer goed instort. Dus als de verhuizing naar zaterdag en allerlei veranderingen in het spel die volgens sommigen daarmee samenhangen zorgen voor enorm tegenvallende kijkcijfers, heb je kans dat WIDM binnen een jaar (of twee jaar, misschien proberen ze eerst of het alleen aan de uitzenddag ligt) terug bij zijn roots is.

Johan zou zeggen: "Elk voordeel heb zijn nadeel."
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #332 Gepost op: 20-01-2016, 17:52:32 »
Wat een aanfluiting ::fluit:: van een opdracht zeg ::niet-ok::
Ik ben het wel eens met jou. Deze opdracht was driemaal niks... Als er dan toch geld uit de pot moet gaan (wat zeker bij het spel hoort) dan via een veiling of via geld in moeten leveren bij een mislukte opdracht.

Wie is de Mol is een leuk programma, maar zo is de lol als kijker er wel af. Ben benieuwd of de kijkcijfers volgende week drastisch zijn gedaald.
Dat geloof ik niet. De gemiddelde kijker denkt er niet bij na... Die kijkt voor het programma, en na afloop (dus voor de moltalk) gaat die naar iets anders kijken. Het zijn 'slechts' de echte fans die zich er druk om maken!
Ich bin ein Bärliner!

Offline suuuus

• Forumlid
« Reactie #333 Gepost op: 20-01-2016, 18:29:15 »
Mijn eerste gevoel na de aflevering was wel echt heel positief. Pas toen ik meer over die Klaashint en deze laatste opdracht ging nadenken kreeg ik het gevoel van  ::ohno:: wat jammer zeg maar. Dus misschien hebben de mensen die de afleveringen éen keer kijken en er verder niet over nadenken er niet zo veel last van.

Verder helemaal eens met jullie  ::niet-ok::

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #334 Gepost op: 20-01-2016, 19:00:46 »
Mijn eerste gevoel na de aflevering was wel echt heel positief. Pas toen ik meer over die Klaashint en deze laatste opdracht ging nadenken kreeg ik het gevoel van  ::ohno:: wat jammer zeg maar. Dus misschien hebben de mensen die de afleveringen éen keer kijken en er verder niet over nadenken er niet zo veel last van.

Verder helemaal eens met jullie  ::niet-ok::
Moeten we juist niet andersom denken deze keer waarbij de hinten verwijzen naar afvallers? Ik heb de Klaashint gelezen en die ligt er veel te dik op. Klaas valt dus af.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #335 Gepost op: 20-01-2016, 19:06:55 »
Ik heb de Klaashint gelezen en die ligt er veel te dik op.

Hoezo veel te dik op? Had jij de hint ook ontdekt dan.. of zoals je zelf schrijft.. hier gelezen ..?
Zo makkelijk was ie nou ook weer niet dus

Als het DE hint is vind ik m nog niet eens zo opzichtig. Het erge is de timing ervan

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #336 Gepost op: 20-01-2016, 19:21:01 »
Hoezo veel te dik op? Had jij de hint ook ontdekt dan.. of zoals je zelf schrijft.. hier gelezen ..?
Zo makkelijk was ie nou ook weer niet dus

Als het DE hint is vind ik m nog niet eens zo opzichtig. Het erge is de timing ervan

Gelezen op een ander forum.  Toch, in samenhang met de titel 'het laatste woord, letterlijk' kan ik me niet voorstellen dat dit een werkelijke hint naar de mol is.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2016, 19:35:19 door Run »

Offline Cobra

• Forumlid
« Reactie #337 Gepost op: 21-01-2016, 00:28:57 »
Voor mij zou de leukste uitkomst van deze opdracht zijn als in de ontknoping blijkt dat de Mol 0 euro heeft geboden, en dat de 2345 dus puur en alleen door de kandidaten zelf is ontstaan. Én dat de Mol wel gemold heeft de eerste afleveringen ipv (veel) geld binnen te halen. Maar dat zit er denk ik niet in..   ::niet-ok::

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #338 Gepost op: 21-01-2016, 02:58:38 »
Voor mij zou de leukste uitkomst van deze opdracht zijn als in de ontknoping blijkt dat de Mol 0 euro heeft geboden, en dat de 2345 dus puur en alleen door de kandidaten zelf is ontstaan. Én dat de Mol wel gemold heeft de eerste afleveringen ipv (veel) geld binnen te halen. Maar dat zit er denk ik niet in..   ::niet-ok::

Helaas niet neen. Remy is al naar huis  :(
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Shiba

• Forumlid
« Reactie #339 Gepost op: 21-01-2016, 21:55:13 »
2345 zou kunnen verwijzen naar het jaartal 2345 (StarWars/StarTrek), toen werd er ook een kandidaat 'geschrapt' (mARTok). Ook zou het tevens een hint kunnen zijn naar 'tijdreizen' (toekomst, heden, verleden).

Remy zegt zelf letterlijk in zijn afvallersdagboek: ''I had a bad feeling about this' zouden ze in StarWars zeggen...'

Geinstein: afvallers/kandidaten hebben geen idee van het "plot" (als er dat al is) !