Over de achterkant van de biljetten, ik las ergens dat het rugnummer van Taeke erop kan staan. Vond ik wel een goeie. Taeke is wel verdacht met het hoge bedrag dat hij schreef.
Of hij heeft een bedrag van 3 cijfers geschreven.
Het is echter bekend dat kandidaten, vooral in het begin, er alles voor over hebben om in het spel te blijven, ze leggen er geld op toe als het nodig is.
Als ze echter overlegd hadden, waren ze er wel op uitgekomen dat het niks uitmaakt of iedereen 20 of 15 dezelfde vragen krijgt. Je moet toch spreiden in deze fase van het spel. Dan hadden ze allemaal 0 geschreven, net zoals Remy. De fout van Remy is dat hij niet aan het spreiden was, hij was al kandidaten aan het afschrijven als zijnde de mol, zeer risicovol in het begin van het spel. (Zie ook het uitgebreide eindgesprek met Art op de officiele website, daarin vraagt Art of hij geluisterd heeft naar de moladviezen in het kasteel. Daarop zegt Remy dat hij waarschijnlijk iemand heeft uitgesloten wat niet juist was.)
Ik vind dit een mooie opdracht omdat er 1. in de montage met de volgorde gehusseld is (waarom?) 2. je mensen wel en niet iets ziet schrijven 3. De titel 'wie schrijft die blijft' 4. kansberekening (wat is de kans dat meer mensen 4149 invullen, wat doet de mol), 5. psychologie: wat hadden ze in overleg gedaan en wat zonder overleg, hoever gaat de neiging om de pot te willen leeghalen voor een futiel persoonlijk voordeel - heel ver, mol hoeft niets te doen.
Als dit spel aan het eind van de rit gezeten had, heeft het meer zin om vijf vragen te willen wissen, bijv. meerdere mensen zitten op dezelfde mol en iemand heeft een opdracht samen gedaan met diegene waardoor die meer weet.
Maar dan nog, dan is de winst in zicht en dan wil je de pot ook niet leeghalen.
Nu heeft de productie ingezet op het psychologische feit dat mensen in het begin van het spel absoluut niet wegwillen en daar alles voor over hebben, ook al is het voordeel verwaarloosbaar. Ik denk dat Taeke inderdaad 4149 of iets in die trant heeft ingevuld. De mol heeft dan blijkbaar niet het maximale ingevuld, of nog iemand heeft 4149 ingevuld. Of Taeke is de mol.