Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 80801 keer)

Offline Waardenburg

• Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #180 Gepost op: 17-01-2016, 18:59:18 »
Citaat
hier gaan we geen mol uit halen

Eens. Zelfs die nul van Remy zegt weinig meer dan dat het niet zo mols van hem is. Nee, hij krijgt er geen macht over de test door, maar dat geldt ook voor zeven andere kandidaten. Is op zich geen ramp. En al heb je als kandidaat de macht... Je kunt alleen de vragen waar je over twijfelt wegstrepen, maar je weet niet de antwoorden van anderen dus je weet niet wat je daar wegstreept. Komt bij... Als je, zoals zo goed als iedereen, gespreid geantwoord hebt, moet je ook gespreid wegstrepen want anders ga je weer teveel één kant uit.

Op basis van het dagboek denk ik zelfs dat de mol heeft gegokt dat de kandidaten het werk wel zouden doen en ik denk ook dat 2345 hoe dan ook een bedrag van een kandidaat is. Dat is dan ook het enige... Winnend bod = kandidaat.

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #181 Gepost op: 17-01-2016, 19:03:57 »
Stelling;

Waarschijnlijk gaat men (de kandidaten) er van uit dat de MOL het maximum biedt. Logisch toch? Of niet?
Kandidaten zullen (waarschijnlijk?)geld in de pot willen houden. Iedereen wil winnen en er dan een leuk bedrag aan over houden. Wat is de strategie? Diegenen die denken de test goed te zullen kunnen maken bieden laag. (Denk aan wat Ellie zegt)Kandidaten die in vertwijfeling verkeren willen wel de macht over de 5 vragen hebben. Maar het dilemma is welk bod uit te brengen. Niet te hoog, want de inhoud van de pot blijft belangrijk.
Niet de laag want andere kandidaten denken waarschijnlijk ook zo. Het bod om controle over de vragen te krijgen is dus een blinde gok? (blind is in dit geval wel toepasselijk)

Krijgen wij eigenlijk te weten wie er wat heeft geboden? En wat de 5 vragen waren? Zou leuk zijn om te zien waar en hoe wij allemaal zijn misleidt!

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #182 Gepost op: 17-01-2016, 19:06:35 »
Stelling;

Waarschijnlijk gaat men (de kandidaten) er van uit dat de MOL het maximum biedt. Logisch toch? Of niet?
Kandidaten zullen (waarschijnlijk?)geld in de pot willen houden. Iedereen wil winnen en er dan een leuk bedrag aan over houden. Wat is de strategie? Diegenen die denken de test goed te zullen kunnen maken bieden laag. (Denk aan wat Ellie zegt)Kandidaten die in vertwijfeling verkeren willen wel de macht over de 5 vragen hebben. Maar het dilemma is welk bod uit te brengen. Niet te hoog, want de inhoud van de pot blijft belangrijk.
Niet de laag want andere kandidaten denken waarschijnlijk ook zo. Het bod om controle over de vragen te krijgen is dus een blinde gok? (blind is in dit geval wel toepasselijk)

Krijgen wij eigenlijk te weten wie er wat heeft geboden? En wat de 5 vragen waren? Zou leuk zijn om te zien waar en hoe wij allemaal zijn misleidt!

Misschien in aflevering 10, maar ik vrees van niet. Wellicht wel wat de mol deed, maar niet alles helemaal uitgelegd.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #183 Gepost op: 17-01-2016, 19:17:36 »
Nee hoor, ik heb het ook over het unieke op een na hoogste bod.
Het punt is dat jullie niet begrijpen dat de mol dat unieke op een na hoogste bod kan beïnvloeden. Als het op een na hoogste bod dubbel geboden is en dus niet uniek is, kan hij er net onder gaan zitten met zijn bod zodat het misschien veel lagere unieke bod dat daarna komt, niet meer geldt. Als een kandidaat heel hoog heeft geboden, kan hij het hoogste bieden. Als een kandidaat het hoogste heeft geboden, kan hij er net onder gaan zitten. Daarom zit hij op het eind.
Hoe moet ik het anders uitleggen?

Blijft de optie over dat de mol GEEN inzage heeft in de enveloppen. We zullen zien in de laatste aflevering of hij ze allemaal heeft opengescheurd. Zo niet, dan heeft hij een andere tactiek, bijv. hij gokt erop dat iemand redelijk hoog zit en hij gaat halverwege het bedrag van de pot bieden met een vrij uniek getal. Of hij biedt het hoogste. Er is dan wel meer risico dat door dubbelingen het op een na hoogste bedrag vrij laag uitvalt.

Nee hoor, ik heb het ook over het unieke op een na hoogste bod.
Het punt is dat jullie niet begrijpen dat de mol dat op een na hoogste bod kan beïnvloeden. Als het op een na hoogste bod dubbel geboden is en dus niet uniek is, kan hij er net onder gaan zitten zodat het misschien veel lagere unieke bod dat daarna komt, niet meer geldt. Als een kandidaat heel hoog heeft geboden, kan hij het hoogste bieden. Als een kandidaat het hoogste heeft geboden, kan hij er net onder gaan zitten. Daarom zit hij op het eind.
Hoe moet ik het anders uitleggen?

Blijft de optie over dat de mol GEEN inzage heeft in de enveloppen. We zullen zien in de laatste aflevering of hij ze allemaal heeft opengescheurd. Zo niet, dan heeft hij een andere tactiek, bijv. hij gokt erop dat iemand redelijk hoog zit en hij gaat halverwege het bedrag van de pot bieden. Kan ook.

Ok, ik snap wat je bedoelt, denk ik :D

Stel:

4149: Klaas
3000: Ellie
3000: Tim
1000: Rop

Dan zou de mol 2999 opschrijven zodat hij én de 5 vragen pakt, én de pot met 2999 leeghaalt en voorkomt dat er maar 1000 van Rop uitgaat.

Maar dan zou de mol met voorkennis niet alleen de pot slopen maar ook die 5 vragen opeisen. Ik denk dat dat teveel van het goede is, niet eerlijk. Zou me verbazen als de redactie dat zo zou spelen, maar wie weet. Bovendien, de kans dat twee kandidaten precies hetzelfde bieden (in dit geval beiden 3000) lijkt me ook klein. Zoveel mogelijke bedragen om uit te kiezen, iedereen zal die 5 antwoorden willen en een uniek bedrag bedenken lijkt me zo. En zéker niet 4150, waarmee een kandidaat zich per definitie uit het spel speelt.

Offline Niuno

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #184 Gepost op: 17-01-2016, 19:20:09 »
Even los van de vijf pagina´s durende discussie over of de mol het maximum bedrag heeft gekozen of heeft gespiekt (wat ik dus niet geloof), er is meer aan de hand.

Diegene die de veiling won, mocht 5 vragen wegstrepen. Maar hoe ging dit? Werd deze kandidaat voor de executie door de crew apart genomen en werd tegen hem gezegd: kies maar uit?
Op mij kwam het meer over dat de kandidaten pas tijdens de executie te horen kregen welk bedrag gewonnen had. De betreffende kandidaat weet dan dat hij of zij het is.
Maar hoe werden de vragen afgestreept dan? Het lijkt mij dat de eerste vijf vragen die door de 2345-bieder foutief beantwoord zijn werden afgestreept. In feite heeft de 2345-bieder 5 jokers gekregen. Maar er is meer... dezelfde 5 vragen zijn nu dus ook bij de anderen weggestreept.

Stel: één van de vragen: is de mol man/vrouw
2345-bieder zit op verkeerde spoor en klikt "vrouw" aan. Vraag wordt dus weggestreept. Bij de andere kandidaten, degenen die ook op het verkeerde spoor zaten en ook "vrouw" hebben ingevuld, hebben geluk. Ook hun foute vraag wordt niet meegeteld. Maar... Mensen die wel op het goede spoor zaten raken ineens een goede vraag kwijt. En waarschijnlijk blijft het niet bij deze ene vraag. Kortom: deze executie was slechts een loterij. Het ging niet meer om wie het minste (of één na minste ivm vrijstelling) weet over de mol.

En hiermee besmeur je m.i. toch het programma. Doel van programma is om de mol te speuren. Weet je veel of het meeste, dan ga je door naar de volgende ronde. Weet je niks, dan val je af. Dat is nu niet gebeurd.
Het zou me niks verbazen dat Remy wel op het goede spoor zat, maar door deze loterij ineens uit het spel is gezet. Een hele slechte actie van de productie.

Was het maar 1 februari. Dan kan de echte mol weer van start.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #185 Gepost op: 17-01-2016, 19:21:57 »
Misschien mocht iedereen aan het eind van zijn test 5 vragen noemen die hij/zij wilde wegstrepen, mócht de veiling gewonnen zijn? Maar wist de winnaar dan ook dat er gewonnen was door hem/haar.. Oja, zodra Art het winnende bedrag noemde zou die het weten.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #186 Gepost op: 17-01-2016, 19:25:00 »
Even los van de vijf pagina´s durende discussie over of de mol het maximum bedrag heeft gekozen of heeft gespiekt (wat ik dus niet geloof), er is meer aan de hand.

Diegene die de veiling won, mocht 5 vragen wegstrepen. Maar hoe ging dit? Werd deze kandidaat voor de executie door de crew apart genomen en werd tegen hem gezegd: kies maar uit?
Op mij kwam het meer over dat de kandidaten pas tijdens de executie te horen kregen welk bedrag gewonnen had. De betreffende kandidaat weet dan dat hij of zij het is.
Maar hoe werden de vragen afgestreept dan? Het lijkt mij dat de eerste vijf vragen die door de 2345-bieder foutief beantwoord zijn werden afgestreept. In feite heeft de 2345-bieder 5 jokers gekregen. Maar er is meer... dezelfde 5 vragen zijn nu dus ook bij de anderen weggestreept.

Stel: één van de vragen: is de mol man/vrouw
2345-bieder zit op verkeerde spoor en klikt "vrouw" aan. Vraag wordt dus weggestreept. Bij de andere kandidaten, degenen die ook op het verkeerde spoor zaten en ook "vrouw" hebben ingevuld, hebben geluk. Ook hun foute vraag wordt niet meegeteld. Maar... Mensen die wel op het goede spoor zaten raken ineens een goede vraag kwijt. En waarschijnlijk blijft het niet bij deze ene vraag. Kortom: deze executie was slechts een loterij. Het ging niet meer om wie het minste (of één na minste ivm vrijstelling) weet over de mol.

En hiermee besmeur je m.i. toch het programma. Doel van programma is om de mol te speuren. Weet je veel of het meeste, dan ga je door naar de volgende ronde. Weet je niks, dan val je af. Dat is nu niet gebeurd.
Het zou me niks verbazen dat Remy wel op het goede spoor zat, maar door deze loterij ineens uit het spel is gezet. Een hele slechte actie van de productie.

Was het maar 1 februari. Dan kan de echte mol weer van start.

Klopt, het werd een loterij en er kan dus ook geen conclusie verbonden worden aan het feit dat Remy eruit vloog (behalve dat hij de mol niet is uiteraard). Het kan zelfs zo zijn dat Remy voor het schrappen de test als (1 vd) beste gemaakt had.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #187 Gepost op: 17-01-2016, 19:31:29 »
Ok, ik snap wat je bedoelt, denk ik :D

Stel:

4149: Klaas
3000: Ellie
3000: Tim
1000: Rop

Dan zou de mol 2999 opschrijven zodat hij én de 5 vragen pakt, én de pot met 2999 leeghaalt en voorkomt dat er maar 1000 van Rop uitgaat.

Ja, als je met Klaas de mol bedoelt.

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #188 Gepost op: 17-01-2016, 19:34:11 »
En daarom vond ik dit een regelrechte k*t "opdracht". Wie weet had Remy wel winnaar geworden. ("Als als als")

Nooit meer zo'n opdracht graag, productie

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #189 Gepost op: 17-01-2016, 19:36:39 »
En daarom vond ik dit een regelrechte k*t "opdracht". Wie weet had Remy wel winnaar geworden. ("Als als als")

Eens.
Hoewel jokers en vrijstellingen (incl. de zwarte) uiteraard ook oneerlijkheden in het spel zijn.

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #190 Gepost op: 17-01-2016, 19:43:30 »

100% eens. De test is een middel om te checken wie het meest weten. Daar moet je dus niet aan gaan zitten.

Ik was al blij dat de kandidaten het Russisch roulette-effect dat aflevering 1 heet hebben overleefd, maar blijkbaar moest er toch even een gelukselementje in. Er zijn me de laatste paar jaar al te vaak veelbelovende interessante kandidaten slachtoffer van die toevalsbende geworden.

Plus dat geld verliezen gewoon demotiveert.

Plus dat wij er als kijkers niks aan hebben, omdat we heel veel informatie missen. En niet alleen dat, maar we hebben uit 2012 geleerd dat met zo'n opdracht in een aflevering, we aan de andere opdrachten in die aflevering óók niks hebben.

Volgende keer in plaats van zoiets, graag gewoon een opdracht waarbij ze door een veld moeten rennen met quads achter zich aan, of wat dan ook, maar dit soort duffe twists een "opdracht" noemen vind ik wat vergezocht.

[Er is in de intro gezegd dat het seizoen "meer dan 25" opdrachten heeft. Uiteraard zijn dat er dan dus precies 26. En dat is 2 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3 + 3], oftewel, 2 opdrachten in aflevering 1 en 3 opdrachten in afleveringen 2 tot en met 9 (finale). Tenzij het seizoen een extra aflevering heeft, wordt dit dus geteld als opdracht.]
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #191 Gepost op: 17-01-2016, 19:44:33 »
Eens.
Hoewel jokers en vrijstellingen (incl. de zwarte) uiteraard ook oneerlijkheden in het spel zijn.

Over jokers en vrijstellingen valt nog te twisten. Daarmee gaat dan vaak niet de slechtste maar de één na slechtste het spel uit. Een soort herkansing voor de vrijgestelde dus.
Maar in dit geval... 5 vragen die niet meetellen, telt extra zwaar voor mensen die wel op het goede spoor zaten. Ik geloof niet dat Remy één van de slechtste met de test was.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #192 Gepost op: 17-01-2016, 19:45:58 »
Ja, als je met Klaas de mol bedoelt.

Haha ik had dat rijtje van een van de schrijvers hierboven geleend. Nee Klaas is niet mijn mol, maar de mol zal idd dat hoogste bedrag hebben ingevuld denk ik. De theorie dat de mol in die theoretische situatie, met voorkennis, onder het hoogste bod zou gaan zitten was van jou, Run. Ik snap wat je bedoelde maar geloof niet zo in die theorie. 
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 19:48:32 door Nat79 »

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #193 Gepost op: 17-01-2016, 19:47:13 »
Eens.

Klopt, maar die moet je vaak echt verdienen, en dan weet je ook voor de test of en hoe je erop kunt inspelen. Nu worden er gewoon achteraf 5 vragen weggehaald terwijl je niet weet welke dat zijn en is het dus echt 100% een gokspel.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #194 Gepost op: 17-01-2016, 19:48:25 »
Over jokers en vrijstellingen valt nog te twisten. Daarmee gaat dan vaak niet de slechtste maar de één na slechtste het spel uit. Een soort herkansing voor de vrijgestelde dus.
Maar in dit geval... 5 vragen die niet meetellen, telt extra zwaar voor mensen die wel op het goede spoor zaten. Ik geloof niet dat Remy één van de slechtste met de test was.

Ik ben het helemaal met je eens hoor, dit gaat veel te ver naar mijn mening.
Maar ik wou wel even aangeven dat het spel sowieso niet helemaal eerlijk is  ;)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 19:50:37 door Whiskers »

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #195 Gepost op: 17-01-2016, 19:49:47 »
Klopt, maar die moet je vaak echt verdienen, en dan weet je ook voor de test of en hoe je erop kunt inspelen. Nu worden er gewoon achteraf 5 vragen weggehaald terwijl je niet weet welke dat zijn en is het dus echt 100% een gokspel.
Eens hoor. Zie mijn vorige post ;)

Offline Hans97

• Forumlid
  • Let's go amigo! 🎶🎶
« Reactie #196 Gepost op: 17-01-2016, 19:53:55 »
Eens.
Ik ben het er ook mee eens dat dit een slechte "opdracht" was en dat jokers en vrijstellingen oneerlijk zijn maar als je deze verdient door er iets voor te doen (en ze dus niet zo in de schoot geworpen krijgt kuch kuch kloosteropdracht) dan zijn ze naar mijn mening niet oneerlijk voorbeeld hiervan is een opdracht waarbij ze geld moeten zoeken maar er ook een paar jokers en ook een vrijstelling verstopt ligt. Dan hebben ze er daadwerkelijk iets voor moeten doen om deze te krijgen.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #197 Gepost op: 17-01-2016, 19:58:38 »
Ik ben het er ook mee eens dat dit een slechte "opdracht" was en dat jokers en vrijstellingen oneerlijk zijn maar als je deze verdient door er iets voor te doen (en ze dus niet zo in de schoot geworpen krijgt kuch kuch kloosteropdracht) dan zijn ze naar mijn mening niet oneerlijk voorbeeld hiervan is een opdracht waarbij ze geld moeten zoeken maar er ook een paar jokers en ook een vrijstelling verstopt ligt. Dan hebben ze er daadwerkelijk iets voor moeten doen om deze te krijgen.
Zie boven. We zijn het gewoon eens hoor mensen  ::rofl::

Online wouterv

• Forumlid
« Reactie #198 Gepost op: 17-01-2016, 20:09:50 »
Geen zin om deze opdracht te analyseren.
Want er valt hier ook geen knijt te analyseren.
klaar voor de strijd

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #199 Gepost op: 17-01-2016, 20:13:31 »
Geen zin om deze opdracht te analyseren.
Want er valt hier ook geen knijt te analyseren.

En dit.