Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 80877 keer)

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #160 Gepost op: 17-01-2016, 17:52:01 »
Het hoogste bod hoeft niet uniek te zijn, dat is ook niet belangrijk. Het gaat erom dat het op een na hoogste bod zo hoog mogelijk is, vanuit de mol gezien.

Ja, en dus biedt de mol de hele pot. Dan is zijn/haar bod altijd het hoogste en het hoogste unieke kandidatenbod altijd de prijswinnaar. Zo wordt het maximale uit de pot gehaald (zonder sjoemelen).

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #161 Gepost op: 17-01-2016, 18:04:43 »
Rekenvoorbeeldje.
Stel dat de stand voordat Taeke zijn blaadje invult is: (erbij indenkende dat Klaas de mol is)

4150: Klaas
3000: Ellie
2345: Tim
2000: Rop
1000: Annemieke en Marjolein
333: Cecile
0: Remy

Nu is de 3000 van Ellie het op een na hoogste [unieke bedrag]. Stel dat Taeke nu ook 4150 invult, ziet het er zo uit:

4150: Klaas, Taeke

Nu is het bod van Tim het op een na hoogste [unieke bedrag]. In dit geval heeft Taeke de pot dus 660 euro bespaard!
Om dit in den beginne te voorkomen, moet de mol een bedrag als 4140 invullen. Als Klaas dat had gedaan, was ineens het op een na hoogste [unieke bedrag] zijn eigen 4140 geworden.

Ach, dit is voornamelijk een bespreking van mogelijke tactieken. Echt een mol of kandidaat eruit halen kun je niet echt. Het kan wel een mogelijke kandidatenactie van Taeke verklaren.

Offline Regis Filia

• Forumlid
« Reactie #162 Gepost op: 17-01-2016, 18:16:54 »
Ik krijg hoofdpijn van deze opdracht en alle mogelijke verklaringen en theorieën.  ::rofl::
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #163 Gepost op: 17-01-2016, 18:19:26 »
Rekenvoorbeeldje.

Klopt niet. In jouw voorbeeld blijft 3000 het op een na hoogste unieke bod.

Stel mol biedt 4150

de rest:
2000
en lager

Dan is 2000 op een na hoogste bod, mol heeft het goed gedaan.

Stel mol biedt 4150
Kandidaat biedt ook 4150
de rest:
2000
en lager.

Dan is 2000 op een na hoogste bod, terwijl de mol ook 4145 had kunnen bieden.
Als de mol inzage heeft in de boden - wat nog maar de vraag is, maar meestal heeft de mol overal inzicht in - heeft hij het hier dus niet slim gedaan.

Duidelijk?
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 18:21:45 door Run »

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #164 Gepost op: 17-01-2016, 18:21:08 »
Rekenvoorbeeldje.
Stel dat de stand voordat Taeke zijn blaadje invult is: (erbij indenkende dat Klaas de mol is)

4150: Klaas

Nu is de 3000 van Ellie het op een na hoogste [unieke bedrag]. Stel dat Taeke nu ook 4150 invult, ziet het er zo uit:

4150: Klaas, Taeke

Nu is het bod van Tim het op een na hoogste [unieke bedrag]. In dit geval heeft Taeke de pot dus 660 euro bespaard!
Om dit in den beginne te voorkomen, moet de mol een bedrag als 4140 invullen. Als Klaas dat had gedaan, was ineens het op een na hoogste [unieke bedrag] zijn eigen 4140 geworden.

Ach, dit is voornamelijk een bespreking van mogelijke tactieken. Echt een mol of kandidaat eruit halen kun je niet echt. Het kan wel een mogelijke kandidatenactie van Taeke verklaren.

Mijns inziens is dan nog steeds het bod van Ellie het een na hoogste unieke bod.  Want naar mij  mening hoefde alleen het een na hoogste bod uniek te zijn. Jij gaat er vanuit dat ook het hoogste bod uniek moet zijn. Namelijk omdat noodzakelijk is om te kunnen bepalen wie de macht over de test krijgt. Daarom hoeft ALLEEN het een na hoogste bod uniek te zijn

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #165 Gepost op: 17-01-2016, 18:23:58 »
Niet dat het hoogste bod uniek moet zijn. Dat alleen de unieke biedingen tellen. Tenminste, die interpretatie is mogelijk volgens mij.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #166 Gepost op: 17-01-2016, 18:25:33 »

Stel mol biedt 4150

de rest:
2000
en lager

Stel mol biedt 4150
Kandidaat biedt ook 4150
de rest:
2000
en lager.

Als de mol inzage heeft in de boden - wat nog maar de vraag is, maar meestal heeft de mol overal inzicht in - heeft hij het hier dus niet slim gedaan.

Duidelijk?

Wel duidelijk (en dat was het me eerder ook al), al heb je het niet tegen mij. Maar dat zou ik extreem unfair vinden. De kandidaten maken dan geen schijn van kans. De enige nette manier voor de mol om er zeker van te zijn dat de pot zo maximaal mogelijk leeg gaat is zelf de hele pot bieden. Dan gaat automatisch het hoogste unieke kandidatenbod uit de pot.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #167 Gepost op: 17-01-2016, 18:27:55 »
Niet dat het hoogste bod uniek moet zijn. Dat alleen de unieke biedingen tellen. Tenminste, die interpretatie is mogelijk volgens mij.

Volgens mij dus niet, omdat de enige reden dat het een na hoogste bod uniek moet zijn is dat er 1 iemand aangewezen kan worden die de macht over de test krijgt. En  niet 2 of 3 of 6.

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #168 Gepost op: 17-01-2016, 18:36:30 »

Ik heb het ook zo opgevat, nou maar hopen dat Whiskers niet boos wordt.  ::rofl::

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #169 Gepost op: 17-01-2016, 18:40:09 »
Juist, als een kandidaat 4150 invult omdat ie denkt de Mol daarmee een hak te zetten (omdat 4150 dan niet meer uniek is en dat dus het winnende bod niet wordt) maar de Mol vult 4140 in, dan heeft de Mol het op een na hoogste bod en is de pot alsnog zo goed als leeg.

Geen enkele kandidaat zal ooit 4150 inzetten! A. je zet er de mol geen hak mee want het zal nooit het één na hoogste bod zijn en altijd het hoogste, en dus niet meetellen en B. speel je jezelf daarmee als kandidaat uit het spel.

Het is toch allemaal niet zo moeilijk mensen? Is al een keer of 5 nu hierboven uitgelegd hoe dit werkt

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #170 Gepost op: 17-01-2016, 18:41:58 »
ja ik ben er ook een beetje klaar mee geloof ik.
En het brengt ons weinig dichterbij de mol
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #171 Gepost op: 17-01-2016, 18:44:14 »
Ik heb het ook zo opgevat, nou maar hopen dat Whiskers niet boos wordt.  ::rofl::

Kom ik boos over? Dat is echt niet de bedoeling hoor  :-[

Ik heb gewoon een andere interpretatie vd opdracht en denk (uiteraard  :P ) dat de mijne de juiste is.

En dat wil zeggen dat de mol fair speelt en dat het unieke aa  het een na hoogste bod slechts nodig is om 1 winnaar (vd macht over de test) aan te kunnen wijzen en dat de andere biedingen dus niet uniek hoeven zijn  ;D ;)

EDIT: Post van Lukie4 niet op tijd gezien.  Zal er over ophouden.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 18:45:58 door Whiskers »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #172 Gepost op: 17-01-2016, 18:44:22 »
Wel duidelijk (en dat was het me eerder ook al), al heb je het niet tegen mij. Maar dat zou ik extreem unfair vinden. De kandidaten maken dan geen schijn van kans. De enige nette manier voor de mol om er zeker van te zijn dat de pot zo maximaal mogelijk leeg gaat is zelf de hele pot bieden. Dan gaat automatisch het hoogste unieke kandidatenbod uit de pot.
Misschien is dat ook wel zo gegaan en heeft de mol zelf niets anders hoeven doen dan het hoogste te bieden. Maar voor de veiligheid zat hij wel aan het eind, lijkt mij. Voor het geval dat het op een na laatste bod dubbel geboden zou worden en het volgende getal nogal laag zou uitvallen. Dan kon hij net onder het hoogste dubbele getal gaan zitten.

Dit brengt ons dus wél dichter bij de mol. Bij de montage hebben ze niet voor niets de volgorde door elkaar gehaald.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 18:50:38 door Run »

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 17-01-2016, 18:45:10 »

Hoezo de kandidaten hebben dan geen schijn van kans? Juist wel. Ze hadden geen schijn van kans als de regel was geweest dat het hoogste bod telt. Maar met deze regel bepalen de kandidaten uiteindelijk hoeveel ze maximaal uit de pot willen spelen. Als de mol de volle pot invult dan wint de hoogst biedende speler.
De kans is klein dat 2 kandidaten zover wilden gaan om allebei 4149 in te vullen, maar als dat zo was dan had de mol pech en ging het eerstvolgende bedrag eronder er met de 5 vragen (en het potgeld) vandoor

anoniem 17618

• Gast
« Reactie #174 Gepost op: 17-01-2016, 18:45:51 »
Heeft er iemand al uitgezocht hoeveel biljetten er in de pot zaten en hoeveel biljetten er zijn verdwenen nu?

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #175 Gepost op: 17-01-2016, 18:47:41 »

Stel mol biedt 4150

de rest:
2000
en lager

Stel mol biedt 4150
Kandidaat biedt ook 4150
de rest:
2000
en lager.

Duidelijk?

We hebben simpelweg een andere interpretatie van de opdracht. M.i. slaat "op een na hoogste" op "unieke bod": van alle unieke boden geldt het op een na hoogste. Jij denkt dat "op een na hoogste" op bod slaat. In jouw interpretatie kan een kandidaat inderdaad de mol geen hak zetten als de mol het hoogste inzet.

Ik geef echter Lukie4 gelijk: hier gaan we geen mol uit halen. Misschien leuk om op terug te komen wanneer we precies weten wie wat heeft ingevuld.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #176 Gepost op: 17-01-2016, 18:51:53 »
Hoezo de kandidaten hebben dan geen schijn van kans? Juist wel. Ze hadden geen schijn van kans als de regel was geweest dat het hoogste bod telt. Maar met deze regel bepalen de kandidaten uiteindelijk hoeveel ze maximaal uit de pot willen spelen. Als de mol de volle pot invult dan wint de hoogst biedende speler.
De kans is klein dat 2 kandidaten zover wilden gaan om allebei 4149 in te vullen, maar als dat zo was dan had de mol pech en ging het eerstvolgende bedrag eronder er met de 5 vragen (en het potgeld) vandoor

Volgens mij zijn wij het eens hoor.
Maar ik had het in dat citaat over als de mol met voorkennis vd biedingen vd kandidaten als laatste zou mogen bieden en dan een zo hoog mogelijk een na hoogste bod zou uitbrengen en dan dus en de pot maximaal leeg zou trekken en de macht over de test zou vewerven. DAT zou ik extreem unfair vinden

Voor de mods: ik wilde met deze post slechts een verkeerde indruk wegnemen.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #177 Gepost op: 17-01-2016, 18:55:30 »
We hebben simpelweg een andere interpretatie van de opdracht. M.i. slaat "op een na hoogste" op "unieke bod": van alle unieke boden geldt het op een na hoogste. Jij denkt dat "op een na hoogste" op bod slaat.

Nee hoor, ik heb het ook over het unieke op een na hoogste bod.
Het punt is dat jullie niet begrijpen dat de mol dat unieke op een na hoogste bod kan beïnvloeden. Als het op een na hoogste bod dubbel geboden is en dus niet uniek is, kan hij er net onder gaan zitten met zijn bod zodat het misschien veel lagere unieke bod dat daarna komt, niet meer geldt. Als een kandidaat heel hoog heeft geboden, kan hij het hoogste bieden. Als een kandidaat het hoogste heeft geboden, kan hij er net onder gaan zitten. Daarom zit hij op het eind.
Hoe moet ik het anders uitleggen?

Blijft de optie over dat de mol GEEN inzage heeft in de enveloppen. We zullen zien in de laatste aflevering of hij ze allemaal heeft opengescheurd. Zo niet, dan heeft hij een andere tactiek, bijv. hij gokt erop dat iemand redelijk hoog zit en hij gaat halverwege het bedrag van de pot bieden met een vrij uniek getal. Of hij biedt het hoogste. Er is dan wel een risico dat door dubbelingen het op een na hoogste bedrag vrij laag uitvalt. De kandidaten weten echter dat ze een uniek getal moeten uitkiezen en zullen niet zo snel voor een rond getal gaan, wat de kans op dubbelingen klein maakt.

Stel de mol biedt 4150 en daaronder zitten twee kandidaten die 2500 hebben geboden en het eerste unieke bod daarna is 1000 euro. Dan zal de mol balen, want dan had hij beter 2450 kunnen bieden ipv 4150.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 19:25:41 door Run »

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #178 Gepost op: 17-01-2016, 18:56:07 »
Volgens mij zijn wij het eens hoor.
Maar ik had het in dat citaat over als de mol met voorkennis vd biedingen vd kandidaten als laatste zou mogen bieden en dan een zo hoog mogelijk een na hoogste bod zou uitbrengen en dan dus en de pot maximaal leeg zou trekken en de macht over de test zou vewerven. DAT zou ik extreem unfair vinden

Voor de mods: ik wilde met deze post slechts een verkeerde indruk wegnemen.

Ja, sorry, we zijn het eens, absoluut. En verkeerd geïnterpreteerd door me, want je hebt gelijk, dat zou oneerlijk zijn geweest. De mol had geen voorkennis, geheime oortjes, stiekeme signalen van de crew nodig en hoefde ook niet als laatste in de rij te bieden (dat zou pas opvallen!). Gewoon 4150 inzetten, iets wat geen enkele kandidaat die die vragen wilde (allemaal dus) ooit zou invullen, en kat in 't bakkie, afhankelijk van het hoogste unieke kandidatenbod.

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #179 Gepost op: 17-01-2016, 18:58:53 »
punt
-------
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.