Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 80887 keer)

Offline Waardenburg

• Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #140 Gepost op: 17-01-2016, 16:55:58 »
Citaat
Als Taeke en de mol de hele pot hadden geboden was dat gewoon het hoogste bod gebleven. Alleen het een na hoogste bod moest uniek zijn. De hele pot bieden is voor een kandidaat net zo risicovol als 0 euro bieden: in het geheel niet risicovol, je weet alleen wel zeker dat je de macht over de twst niet zult verwerven.

Zo vatte ik het ook op, maar er zit wel wat ruimte voor interpretatie bij 'het op een na hoogste unieke bod'.

- Het een na hoogste bod èn het moet uniek zijn

Maar wat dan als twee 4150 bieden en twee, ik roep maar wat, 4100? Dan is er geen bod dat aan beide criteria voldoet.

Of 'het op een na hoogste unieke bod'...

- We bekijken alleen de unieke biedingen en pakken de een na hoogste

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #141 Gepost op: 17-01-2016, 17:01:35 »
Zo vatte ik het ook op, maar er zit wel wat ruimte voor interpretatie bij 'het op een na hoogste unieke bod'.

- Het een na hoogste bod èn het moet uniek zijn

Maar wat dan als twee 4150 bieden en twee, ik roep maar wat, 4100? Dan is er geen bod dat aan beide criteria voldoet.

Of 'het op een na hoogste unieke bod'...

- We bekijken alleen de unieke biedingen en pakken de een na hoogste

Dan nog is alleen die 2 x 4100 een probleem.  Het wordt dan het hoogste unieke bod daaronder.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #142 Gepost op: 17-01-2016, 17:03:03 »
De mol kan het beste aan het eind zitten. Stel een kandidaat schrijft het maximale bod op. De rest zit laag. Dan kan de mol nog vlak onder het maximale gaan zitten met een uniek bod.
Stel twee kandidaten schrijven het maximale bod op, de rest zit laag. Dan kan weer de mol er net onder gaan zitten. Dat kan alleen als hij het overzicht heeft en aan het einde zit.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #143 Gepost op: 17-01-2016, 17:07:09 »
Volgens mij kun je er verder heel weinig mee, ook door de manier van monteren. Wat we zeker weten is dat een kandidaat 2345 of meer heeft geboden. Dat op zich is al behoorlijk mols, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een kandidaat de pot leegtrekt om in het spel te blijven.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #144 Gepost op: 17-01-2016, 17:09:32 »
De mol kan het beste aan het eind zitten. Stel een kandidaat schrijft het maximale bod op. De rest zit laag. Dan kan de mol nog vlak onder het maximale gaan zitten met een uniek bod.
Stel twee kandidaten schrijven het maximale bod op, de rest zit laag. Dan kan weer de mol er net onder gaan zitten. Dat kan alleen als hij het overzicht heeft en aan het einde zit.
De beste strategie is de hele pot bieden. Dan is altijd het hoogste unieke kandidatenbod het bedrag wat uit de pot gaat. En de mol heeft geen belang bij de macht over de test.

Bovendien ben ik van mening dat de kandidaten zelf de pot moeten leegtrekken en niet de mol met voorkennis van wat er geboden is. Dat zou extreem unfair zijn.

Dus dan kom ik weer bij de beste nette strategie voor de mol: altijd de hele pot bieden.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #145 Gepost op: 17-01-2016, 17:17:37 »
De beste strategie is de hele pot bieden. Dan is altijd het hoogste unieke kandidatenbod het bedrag wat uit de pot gaat. En de mol heeft geen belang bij de macht over de test.

Bovendien ben ik van mening dat de kandidaten zelf de pot moeten leegtrekken en niet de mol met voorkennis van wat er geboden is. Dat zou extreem unfair zijn.

Dus dan kom ik weer bij de beste nette strategie voor de mol: altijd de hele pot bieden.
En wat als nog iemand de hele pot biedt? Dan heeft de mol stom gedaan, dan had hij beter net onder de hele pot kunnen zitten.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 17:19:41 door Run »

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #146 Gepost op: 17-01-2016, 17:21:31 »
En wat als nog iemand de hele pot biedt? Dan heeft de mol stom gedaan, dan had hij beter net onder de hele pot kunnen zitten.

Dat maakt helemaal niks uit. Het gaat om het een na hoogste unieke bod.

Offline Lolahavana

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 17-01-2016, 17:22:27 »

Daarom denk ik dat de mol ook niet wist wat er nog meer geboden werd.

Offline Moljet

• Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: 17-01-2016, 17:26:25 »
Zoals al eerder wordt benoemd denk ik dat de mol een zo hoog mogelijk, maar wel uniek bod heeft gedaan, bv 4139€.
Dit om te voorkomen dat een slimme kandidaat zijn bod teniet wil doen door ook €4150 (het maximale) te bieden. En hierdoor de kans dat als een kandidaat 4150 biedt, dat er toch maar mooi (bv) 4139 uitgaat.
Ik denk dat 2345€ dus door een kandidaat is geboden en dat dit het een na hoogste bod dus was. De mol wil meer dan dat bedrag uit de pot halen, dus die zal dat niet opschrijven.
Dit lijkt me het meest waarschijnlijk.

Heeft de mol toch 4150 opgeschreven en een kandidaat ook, dan betekent dat dat er nóg een hoog bod is gedaan wat tussen de 2345 en 4150 ligt.
Maar goed, blijft dus vooralsnog een vraagteken... Ik denk niet dat de mol wist wat andere boden, want dat maakt ook niet veel uit...

Edit: ik denk dus hetzelfde als Run zie ik (te lang aan deze post zitten typen ::schaam::)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 17:30:01 door Moljet »

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #149 Gepost op: 17-01-2016, 17:35:55 »
Maar dan is het hoogste bod op dat moment (dat van de mol) "on-uniek" gemaakt, en is het bod dat eerst het op een na hoogste unieke bod was, nu het hoogste unieke bod geworden.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: 17-01-2016, 17:37:04 »
Zoals al eerder wordt benoemd denk ik dat de mol een zo hoog mogelijk, maar wel uniek bod heeft gedaan, bv 4139€.
Dit om te voorkomen dat een slimme kandidaat zijn bod teniet wil doen door ook €4150 (het maximale) te bieden. En hierdoor de kans dat als een kandidaat 4150 biedt, dat er toch maar mooi (bv) 4139 uitgaat.
Ik denk dat 2345€ dus door een kandidaat is geboden en dat dit het een na hoogste bod dus was. De mol wil meer dan dat bedrag uit de pot halen, dus die zal dat niet opschrijven.

Heeft de mol toch 4150 opgeschreven en een kandidaat ook, dan betekent dat dat er nóg een hoog bod is gedaan wat tussen de 2345 en 4150 ligt.
Maar goed, blijft dus vooralsnog een vraagteken... Ik denk niet dat de mol wist wat andere boden, want dat maakt ook niet veel uit...

Edit: ik denk dus hetzelfde als Run zie ik (te lang aan deze post zitten typen ::schaam::)

Maar het bod van de mol wordt helemaal niet teniet gedaan al een kandidaat ook de hele pot biedt. Alleen het een na hoogste unieke bod telt voor de macht over de test. De rest hoeft niet uniek te zijn. En door de hele pot te bieden weet de mol zeker dat het hoogste unieke kandidatenbod uit de pot zal gaan.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: 17-01-2016, 17:37:40 »
Nee maar kijk, stel de mol zit als eerste en biedt het hoogste bod. Dan komt er een kandidaat die biedt ook het hoogste bod. Dan komen er kandidaten die rond de 300 euro bieden.
Het op een na hoogste unieke bod is bijv. 350 euro.
Dan had de mol beter op het eind kunnen zitten en iets onder het hoogste bod kunnen zitten, dan was dat het op een na hoogste bod geweest. Het gaat erom het op een na hoogste bod zo hoog mogelijk te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 17:43:02 door Run »

Offline tumtum

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #152 Gepost op: 17-01-2016, 17:38:23 »
Klopt, maar dan zou plots het bedrag van de mol het hoogste unieke bod zijn geworden. Stel dat Taeke niet 4150 had ingevuld, maar 0, was het bod van de mol het hoogste geweest, en dus zou bijv. 2345 het op een na hoogste zijn geworden.

Juist, als een kandidaat 4150 invult omdat ie denkt de Mol daarmee een hak te zetten (omdat 4150 dan niet meer uniek is en dat dus het winnende bod niet wordt) maar de Mol vult 4140 in, dan heeft de Mol het op een na hoogste bod en is de pot alsnog zo goed als leeg.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #153 Gepost op: 17-01-2016, 17:40:00 »
Maar dan is het hoogste bod op dat moment (dat van de mol) "on-uniek" gemaakt, en is het bod dat eerst het op een na hoogste unieke bod was, nu het hoogste unieke bod geworden.

Het hoogste bod hoeft ook helemaal niet uniek te zijn. Alleen het een na hoogste bod moet uniek zijn voor de macht over de test. En die hoeft de mol niet, die wil zo veel mogelijk uit de pot en zal dus de hele pot bieden.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 17-01-2016, 17:41:15 »
Juist, als een kandidaat 4150 invult omdat ie denkt de Mol daarmee een hak te zetten (omdat 4150 dan niet meer uniek is en dat dus het winnende bod niet wordt) maar de Mol vult 4140 in, dan heeft de Mol het op een na hoogste bod en is de pot alsnog zo goed als leeg.

Hoe komen jullie er toch bij dat ook het hoogste bod uniek moet zijn?

Offline Moljet

• Forumlid
« Reactie #155 Gepost op: 17-01-2016, 17:42:48 »
Nee maar kijk, stel de mol zit als eerste en biedt het hoogste bod. Dan komt er een kandidaat die biedt ook het hoogste bod. Dan komen er kandidaten die rond de 300 euro bieden.
Het op een na hoogste unieke bod is bijv. 350 euro.
Dan had de mol beter op het eind kunnen zitten en iets onder het hoogste bod kunnen zitten, dan was dat het op een na hoogste bod geweest.

Juist, dit ja. Door niet het maximale bedrag te bieden heeft de mol meeste kans dat er een heel groot bedrag uitgaat en dat wil hij toch neem ik aan

Klopt, jouw uitleg Whiskers, ik begrijp hem. Maar door bovenstaande vergroot de mol zijn kans op succes.

Offline Hans97

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Let's go amigo! 🎶🎶
« Reactie #156 Gepost op: 17-01-2016, 17:43:14 »

Het lijkt mij echt dat de kandidaten het echt zo onderschatten als 2345 het hoogste bedrag is dan zijn er dus een aantal die denken dat 5 vragen niet héél belangrijk zijn. Als kandidaat wil je toch veilig zijn waarom dan zo laag bieden.
En Taeke die zegt dat mensen belangrijker zijn dan geld bij de Topito opdracht zou hij dan meer hebben geboden hebben als geld hem dan toch al niks uitmaakt..

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: 17-01-2016, 17:46:00 »
Hoe komen jullie er toch bij dat ook het hoogste bod uniek moet zijn?
Het hoogste bod hoeft niet uniek te zijn, dat is ook niet belangrijk. Het gaat erom dat het op een na hoogste bod zo hoog mogelijk is, vanuit de mol gezien.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #158 Gepost op: 17-01-2016, 17:47:49 »
Het lijkt mij echt dat de kandidaten het echt zo onderschatten als 2345 het hoogste bedrag is dan zijn er dus een aantal die denken dat 5 vragen niet héél belangrijk zijn.
Die vragen gingen er bij iedereen af, dus wat maakt het dan uit. Bovendien zijn ze nu nog in de fase dat ze moeten spreiden bij de antwoorden.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #159 Gepost op: 17-01-2016, 17:49:03 »
Juist, dit ja. Door niet het maximale bedrag te bieden heeft de mol meeste kans dat er een heel groot bedrag uitgaat en dat wil hij toch neem ik aan

Klopt, jouw uitleg Whiskers, ik begrijp hem. Maar door bovenstaande vergroot de mol zijn kans op succes.

Ik begrijp echt niet hoe de mol zijn /haar kansen op zo veel mogelijk geld uit de pot vergroot door niet de hele pot te bieden. Met inachtneming dat het hoogste bod niet uniek hoeft te zijn. Zou je me dat nog eens uit willen leggen?