Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 80910 keer)

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #100 Gepost op: 17-01-2016, 12:32:15 »
Ja? De mol is dan volledig afhankelijk van de kandidaten. Dat lijkt me op een of andere manier niet wenselijk. Ik denk overigens dat die 2345 niet van de mol komt.
Dat is de mol sowieso. Maar door de hele pot te bieden weet hij/zij zeker dat het hoogste kandidatenbod uit de pot gaat.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #101 Gepost op: 17-01-2016, 12:35:49 »
Ja? De mol is dan volledig afhankelijk van de kandidaten. Dat lijkt me op een of andere manier niet wenselijk. Ik denk overigens dat die 2345 niet van de mol komt.

De Mol is toch altijd afhankelijk van de kandidaten?

Ofwel biedt hij 4150 euro en moet hij wat hopen dat de kandidaten ook goed hoog bieden. Ofwel moet hij hopen dat een kandidaat zo gek is om boven de 3000 euro te bieden zodat hij die 2345 euro kan invullen.

Aangezien het opzet gaat over het unieke 1 na hoogste bod hangt de uitkomst altijd af van minstens 2 mensen: De hoogste bieder(s) en de unieke op 1 na hoogste bieder.

De Mol kan dit niet alleen.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 17-01-2016, 12:48:29 »
Snap ik. Ik ging er eigenlijk blind vanuit dat er altijd wel een idiote kandidaat is die op de hele pot inzet vanuit de gedachte dat dat toch nooit het op een na hoogste bod is.

Offline missmolly

• Forumlid
  • UDIGIT
« Reactie #103 Gepost op: 17-01-2016, 13:59:54 »
De mol is degene die als laatste een bedrag opschrijft. Dan zijn namelijk alle voorgaande bekend.
In dit geval is dat Rob en bovendien begint hij zijn bedrag met 2...
Het eennahoogtste unieke bedrag zal daar net boven hebben gelegen,

Het molse hieraan is dat hij de hoogte van het bedrag dat uit de pot moet kan bepalen op basis van de informatie die hij krijgt van de regie of door alle enveloppen te bekijken.

Dat hij ook de 5 vragen mag bepalen is voor de mol niet relevant.

Offline Hans97

• Forumlid
  • Let's go amigo! 🎶🎶
« Reactie #104 Gepost op: 17-01-2016, 14:09:30 »
De mol is degene die als laatste een bedrag opschrijft. Dan zijn namelijk alle voorgaande bekend.
In dit geval is dat Rob en bovendien begint hij zijn bedrag met 2...
Het eennahoogtste unieke bedrag zal daar net boven hebben gelegen,

Het molse hieraan is dat hij de hoogte van het bedrag dat uit de pot moet kan bepalen op basis van de informatie die hij krijgt van de regie of door alle enveloppen te bekijken.

Dat hij ook de 5 vragen mag bepalen is voor de mol niet relevant.
Ik denk ook dat Rop de mol is maar hier vindt ik het toch vreemd die 2345 ik zou denken dat een kandidaat 2500 heeft geboden waarom bied je dan 2345 en niet 2499 als je toch de bedragen hebt gezien??

Ik denk trouwens dat het voor de mol wel degelijk relevant is die 5 vragen te bepalen want dan kan hij tactisch mensen die hem verdenken wegspelen.

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 17-01-2016, 15:12:42 »
Daar heb je gelijk in. Maar toch kan je er denk ik wel wat uithalen. Zo schreef Rop een 2 op: die is dus niet de mol

Hij kan er buiten zicht een cijfer voor gezet hebben!

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 17-01-2016, 15:16:34 »
Hoe kan de MOL weten welke bedragen er door de anderen zijn opgeschreven?
Ook al is hij/zij als laatste aan de beurt?

Offline Molbelg

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 17-01-2016, 15:21:55 »
Ik vond deze opdracht trouwens wel een leuke opdracht.
Ik vind het alleen lame als deze opdracht als excuus van de mol wordt gebruikt om de eerste drie afleveringen geld in de pot te brengen  ::ohno::
#teamamaimiljaarde

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 17-01-2016, 15:22:38 »
Hoe kan de MOL weten welke bedragen er door de anderen zijn opgeschreven?
Ook al is hij/zij als laatste aan de beurt?

Op dezelfde manier als Anne-Marie Jung wist hoeveel mensen er zouden kiezen voor een bepaalde optie in het Hofdi huis in Ijsland.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 17-01-2016, 15:23:45 »
Op dezelfde manier als Anne-Marie Jung wist hoeveel mensen er zouden kiezen voor een bepaalde optie in het Hofdi huis in Ijsland.

Dus met afluisterapparatuur?

Wan zij heeft niet in het bakje mogen kijken om te zien wat er gestemd was.
klaar voor de strijd

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 17-01-2016, 15:29:38 »
Dus met afluisterapparatuur?

Wan zij heeft niet in het bakje mogen kijken om te zien wat er gestemd was.

Niet noodzakelijk met afluisterapparatuur, maar met een lid van de productie dat op de 1 of andere manier communiceert met de Mol.

Ik zeg niet dat het gebeurd is, maar er is volgens mij toch gelegenheid om de Mol op te stoken wat er voor hem/haar allemaal al geboden is.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 17-01-2016, 15:32:35 »
Niet noodzakelijk met afluisterapparatuur, maar met een lid van de productie dat op de 1 of andere manier communiceert met de Mol.

Ik zeg niet dat het gebeurd is, maar er is volgens mij toch gelegenheid om de Mol op te stoken wat er voor hem/haar allemaal al geboden is.

Ik geloof niet dat ze in potleegtrekopdrachten zo handelen.
a) dan moet de pot gewoon leeg, en heeft het geen nut om dan nog opdrachten te doen.
b) dan was er wel hoger geboden dan 2345

klaar voor de strijd

Offline Amateur

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 17-01-2016, 15:34:17 »

Als dat zo is - wat ik oneerlijk van de spelmakers zou vinden, maar soit - denk ik dat we kunnen concluderen dat de Mol het éénnahoogste bod heeft gedaan. Dat zou een mooie titelverklaring zijn van 'wie schrijft die blijft'.

Ik moet ook zeggen dat ik deze opdracht vond tegenvallen, maar ze kunnen deze opdracht nog 'redden'. Als je ergens in een volgende opdracht informatie zou kunnen inwinnen over wie hoeveel heeft geboden... dat zou geniaal zijn!

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 17-01-2016, 15:43:06 »
Het blijft gissen hoe de MOL kon weten welk bedrag het hoogste was. Afluisterapparatuur lijkt mij onmogelijk. De kandidaten moesten vrij snel na elkaar de bedragen invullen. Seinen lijkt mij eveneens onmogelijk, risico te groot dat het gezien zou worden. Kan de regie hier geen rol in gespeeld hebben door simpelweg het op één na het hoogste bedrag te laten zien? Misschien heeft de MOL inderdaad wel het totaalbedrag opgeschreven?
Denk niet dat de 5 vragen er voor de MOL toe doen.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 17-01-2016, 15:44:50 »
Ik geloof niet dat ze in potleegtrekopdrachten zo handelen.
a) dan moet de pot gewoon leeg, en heeft het geen nut om dan nog opdrachten te doen.
b) dan was er wel hoger geboden dan 2345

De pot moest toch ook leeg in 2012? Ze gingen op het vliegtuig naar Spanje met 2 extra kandidaten en met 0 euro.

Nogmaals, ik zeg niet dat het allemaal zo gegaan is, maar het is voor mij niet uitgesloten dat de Mol wist wat er voor hem allemaal geboden was. Ik vind dat ook niet fair moest dat gebeurd zijn, maar goed, het zou niet de eerste keer zijn dat ze het de Mol makkelijk maken om de pot leeg te halen.

Offline molsprdr

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 17-01-2016, 15:55:58 »
De mol wil toch zo veel mogelijk geld uit de pot?
Als mol biedt je dan niet 2345, maar iets onder het totaalbedrag, dus bijvoorbeeld 4132 euro. Zo heb je een grote kans dat het bod uniek is en er dus heel veel geld uit de pot gaat (Vooral als een kandidaat hoger biedt). Dit lijkt me de beste strategie als mol.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #116 Gepost op: 17-01-2016, 15:57:51 »
Wat heeft een mol er aan om 5 vragen te mogen schrappen. De mol gaat toch wel door. Daarbij zou de mol een kandidaat kunnen bevoordelen of benadelen als die 5 vragen weg kan strepen dus lijkt me niet dat dat wenselijk is om te doen.

Dus ik ga er vanuit dat het bod wel zeker van een kandidaat is.

Mee eens. De mol heeft geen belang bij het winnen van die 5 vragen en al helemaal niet bij een lager één na hoogste bod. Door zelf het hoogst in te zetten heeft de mol macht in die zin, dat hij/zij bepaalt dat het hoogste kandidatenbod wint. De mol heeft er geen belang bij om ergens in het midden te gaan zitten met zijn/haar bod en ook niet bij het wegspelen van die 5 vragen bij een kandidaat.

Offline Shiba

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 17-01-2016, 15:59:51 »
Het blijft gissen hoe de MOL kon weten welk bedrag het hoogste bod was.

Er staat in ieder geval een cameraman bij.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #118 Gepost op: 17-01-2016, 16:04:17 »

De mol is sowieso afhankelijk van de andere kandidaten. Waarom zou de mol als laatste, met achtergrondkennis over wat er door de rest op die briefjes is geschreven, uiteindelijk met het één na hoogste bod willen bepalen dat niemand die 5 vragen krijgt behalve de mol zelf? Dat betekent dan dat er een hoger bod in de enveloppe zat door een kandidaat, een bod dat de mol door die vragen te pakken wegspeelt. Nee.... de mol bood het hoogste bedrag en kon daarom op willekeurig welke plek in de rij en volgorde zitten.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 16:07:13 door Nat79 »

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 17-01-2016, 16:07:00 »
Citaat
Nee.... de mol bood het hoogste bedrag en kon daarom op willekeurig welke plek in de rij en volgorde zitten.

Ik kan daar wel in meegaan nu ik erover nadenk. Dat maakt 2345 het hoogste unieke kandidatenbod. Redelijk over de helft. Best plausibel.