Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 80902 keer)

Offline Niuno

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #80 Gepost op: 17-01-2016, 02:29:08 »

Dan hoeft de mol niet hoog te bieden en het lijkt me ook niet wenselijk dat de mol de macht over de test krijgt want dan gaat de mol ook nog zo'n beetje bepalen wie er naar huis gaat. Dat lijkt me iets te ver gaan.

Als de mol voor het hoogste bedrag gaat, namelijk €4.150, dan bepaalt hij sowieso niet wie er naar huis gaat. Het gaat namelijk om de één na de hoogste unieke bedrag.

En wat betreft Taeke.... Misschien redeneerde hij ook wel dat de mol €4.150 zou gaan invullen en vulde Taeke net als wellicht enkele andere kandidaten €4.149 en was hij dus niet uniek met zijn één na hoogste bedrag.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #81 Gepost op: 17-01-2016, 02:41:46 »
Maar wat nu als 1 van de kandidaten al de volle pot heeft geboden, bijvoorbeeld omdat hij/zij de opdracht niet meteen goed snapte en niet goed gehoord heeft dat het om het 1 na hoogste bedrag ging. Bedenk: Art doet z'n verhaal, jij bent totaal niet voorbereid en overleggen mag niet.
Dan hoeft de mol niet hoog te bieden en het lijkt me ook niet wenselijk dat de mol de macht over de test krijgt want dan gaat de mol ook nog zo'n beetje bepalen wie er naar huis gaat. Dat lijkt me iets te ver gaan.

En mogelijk was er ook nog een opdracht vanuit de productie dat er nog wel iets in de pot moest blijven zitten en niet pak m beet 10 euro of zo.
Waarschijnlijk komt er ook nog mingeld in het spel en dan hebben ze nog wel iets nodig om dat op te vangen.

Als je als kandidaat de volle pot inzet, heb je per definitie al verloren. Je kunt dan nooit de één na hoogste zijn; er zal altijd iemand onder je zitten tenzij alle deelnemers 4150 inzetten maar in dat geval heeft niemand een uniek bedrag genoemd, wat ook een voorwaarde was. Alleen de mol heeft dus belang bij het inzetten van de volle pot. Daarmee weet hij/zij zeker dat het eerstvolgende unieke bod eronder het winnende bod zal zijn. Stel dat alle kandidaten rond de 1000 euro uit de pot wilden halen in ruil voor de prijs met uitzondering van slechts één kandidaat die wel 4000 uit de pot wilde halen daarvoor, dan moet je als mol niet in het midden gaan zitten zelf. Dan riskeer je dat die ene kandidaat die, laten we zeggen 4000 opschreef, de hoogste bieder was en dat de eerstvolgende bieder 1000 euro opschreef en de winnaar is. Dat zal een mol niet willen riskeren. Dus die gaat logischerwijs voor een heel hoog bedrag.

De mol bepaalt niet wie er naar huis gaat, de mol bepaalt dat het hoogste (unieke) bedrag dat een kandidaat inzet bepaalt wat er uit de pot gaat. En dat kan door als mol 4150 op je briefje te schrijven een kandidaat zal nl nooit dat bedrag opschrijven maar altijd 4149 of minder. Met 4150 pak je er als kandidaat altijd naast.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 02:44:45 door Nat79 »

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #82 Gepost op: 17-01-2016, 02:46:06 »
Jup. Het gaat om wie van de kandidaten het meeste over heeft voor de macht. De mol wordt bij voorbaat uitgesloten door hem het hoogste te laten bieden en vervolgens voor de één na hoogste te gaan.
Maw, er was geen sprake van een echte molactie maar van een echte veiling tussen de echte kandidaten.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Mre

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 17-01-2016, 03:01:52 »
Rob schrijft een 2. Stel dat rop 2345 euro schrijft. Dan heeft Taeke 4100 euro geschreven kunnen hebben.
Want als je 4100 schrijft weet je zeker dat je mag bepalen. En je weet zeker dat de mol 2345 euro uit de pot neemt.
Ofwel je de kandidaat verliest altijd en altijd meer dan 2345 euro.

Maar wat me opvalt is de biecht van Rop. 'We hebben tijd genoeg om bij te verdienen', 'niet de kans krijg om iets aan te doen.'(7:50)

En vooral die gezichtsverandering van serieus naar blij. Rop aan het woord:

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #84 Gepost op: 17-01-2016, 09:32:50 »
Rob schrijft een 2. Stel dat rop 2345 euro schrijft. Dan heeft Taeke 4100 euro geschreven kunnen hebben.
Want als je 4100 schrijft weet je zeker dat je mag bepalen.

Hoezo? Degene die het op een na hoogste unieke bedrag heeft geboden, mag kiezen welke vijf vragen niet meetellen. Het is waarschijnlijk dat de mol dat is. Want: in het begin heeft een kandidaat het maximale of er vlak tegenaan geboden, de mol als laatste heeft het op een na hoogste ingevuld.
Dat de mol dat heeft gedaan heeft tevens als voordeel dat een kandidaat nooit uit de school kan klappen dat hij of zij 2345 ingevuld heeft. De mol zal altijd zwijgen.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 09:35:26 door Run »

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #85 Gepost op: 17-01-2016, 09:35:21 »
Hoezo? Degene die het op een na hoogste unieke bedrag heeft geboden, mag kiezen welke vijf vragen niet meetellen. Het is waarschijnlijk dat de mol dat is. Want: in het begin heeft een kandidaat het maximale of er vlak tegenaan geboden, de mol als laatste heeft het op een na hoogste daarna ingevuld.
Ha Run! Die snap ik even niet. Als mol wil je toch dat er zoveel mogelijk geld uitgaat? Dus als je weet dat een kandidaat bijvoorbeeld 4100 heeft geboden, dan ga je toch juist 4050 bieden ofzo. Geen 2345? Tenzij het een specifieke hint is dit getal.
Meer L

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 17-01-2016, 09:36:59 »
Uit het dagboek van de mol:

"De macht over de test is meer dan de helft van het verdiende potgeld waard. Mij niet hoor. Mij gaat het om mijn ware gezicht; mijn portret op de rug van de biljetten. Ik ken de antwoorden. En ik ben gretig… Maar de kandidaten des temeer. Het ging precies zoals een Mol hoopt dat het gaat."

Ik krijg hier toch het idee dat het bedrag door een kandidaat is ingebracht. Ik vind het ook laag eigenlijk. Als het toch een niet in briefjes uit te tellen bedrag hoeft te zijn, waarom dan niet 3456?

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 17-01-2016, 09:38:05 »
Ha Run! Die snap ik even niet. Als mol wil je toch dat er zoveel mogelijk geld uitgaat? Dus als je weet dat een kandidaat bijvoorbeeld 4100 heeft geboden, dan ga je toch juist 4050 bieden ofzo. Geen 2345? Tenzij het een specifieke hint is dit getal.
Het kan zijn dat er toch niet zo hoog is geboden - vijf van de twintig vragen terwijl het spel nog maar net begonnen is, daar heeft een kandidaat toch niet de hele pot voor over?- en dat het hoogste net boven 2345 zat, bijvoorbeeld 2500. 2345 kan tevens een aanwijzing zijn. Mocht iemand wel hoog geboden hebben dan kan het zijn dat de mol de helft uit de pot genoeg vond.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 09:43:53 door Run »

Offline Syllie10

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 17-01-2016, 09:42:15 »
Wat heeft een mol er aan om 5 vragen te mogen schrappen. De mol gaat toch wel door. Daarbij zou de mol een kandidaat kunnen bevoordelen of benadelen als die 5 vragen weg kan strepen dus lijkt me niet dat dat wenselijk is om te doen.

Dus ik ga er vanuit dat het bod wel zeker van een kandidaat is.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 17-01-2016, 09:45:08 »
Wat heeft een mol er aan om 5 vragen te mogen schrappen. De mol gaat toch wel door. Daarbij zou de mol een kandidaat kunnen bevoordelen of benadelen als die 5 vragen weg kan strepen dus lijkt me niet dat dat wenselijk is om te doen.

Dus ik ga er vanuit dat het bod wel zeker van een kandidaat is.
De mol kan de kandidaat die het meest op hem zit dwarszitten door vijf juist beantwoorde vragen niet te laten meetellen.

Als ze hadden kunnen overleggen hadden ze allemaal 0 geschreven maar helaas kon dat niet en hebben ze verder ook niet goed nagedacht. De mol kan namelijk altijd het laatste woord hebben doordat de mol nu eenmaal overal inzage in kan krijgen. Het had dus geheel geen zin voor een kandidaat om een hoog bedrag op te schrijven. De mol moet dan wél als laatste gaan.
Misschien ligt dat er te dik op en zat de mol ergens in het midden, dan zat er toch een gokelement in, maar het risico lijkt me dan wel groot dan er een klein bedrag uit de pot gaat. Stel aan het begin zitten kandidaten die er niet veel voor over hebben en de mol zit halverwege en doet 2345, en daarna zitten weer kandidaten die er ruim onder zitten dan gaat er niet veel uit de pot.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 09:56:40 door Run »

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #90 Gepost op: 17-01-2016, 11:08:02 »
dat kwam omdat Art het bedrag afrondde. ze hadden nog geen vijfjes
Die zijn er ook niet. 10 euro is het laagste bedrag.

Wat heeft een mol er aan om 5 vragen te mogen schrappen. De mol gaat toch wel door.
Die heeft er om twee mogelijke redenen iets aan. Zoals ook al in een ander topic werd geopperd is het bedrag van 2345 (of 2340) euro een bedrag waarbij er veel biljetten uit de pot gaan, waardoor het gezicht op de achterkant van de biljetten moeilijker gemaakt kan worden* maar dat zou bij een hoger bedrag ook het geval zijn (zolang het maar geen mooi veelvoud van 200, 500, 1000 euro is). Daarnaast kan het voor de mol wel degelijk van belang zijn om strategisch een aantal vragen uit het spel te spelen waardoor het voor de kandidaten moeilijker wordt om iets aan de test te kunnen aflezen. Remy hoeft de test niet als slechtste gemaakt te hebben en als kandidaat kun je door zijn met een slecht gemaakte test. Dus het zou best wel eens zo geweest kunnen zijn dat de mol heeft geprobeerd om deze opdracht te winnen.

*Ik vraag me af of iemand foto's van de biljetten heeft gemaakt.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #91 Gepost op: 17-01-2016, 11:27:58 »
Wat een domme opdracht. ::) Totaal geen spanning (gemonteerd of niet, het was er gewoon niet), puur bedoeld om geld uit de pot te halen zodat de Mol blijkbaar de eerste afleveringen niet veel heeft hoeven doen. Lekker eerlijk voor Airen, ook.

Verder, als de Mol toch mag zien welke bedragen er geboden zijn en daarom als een van de laatsten gaat, zoals hier werd geopperd, dan is het toch juist logisch dat de Mol voor een bedrag hóger gaat dan het tot dan toe hoogste bedrag? Als hij lager gaat zitten, gaat er minder geld uit de pot dan als hij hoger zou inzetten. IMO is het niet zo van belang wanneer de Mol nou precies gaat, die moet gewoon het zo hoogst mogelijke bedrag inzetten, het gaat uiteindelijk toch om wat de kandidaten inzetten.

Er is niks uit te halen en daarom vind ik dit behoorlijk suf.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 17-01-2016, 11:37:59 »
Art bij de uitleg over het spel: "Denk goed na over wat je inzet en vergeet niet er is een mol in het spel."
Vervolgens gaat de camera langs de kandidaten en doet Marjolein dit:

Offline Amateur

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 17-01-2016, 11:39:12 »
Wat een domme opdracht. ::) Totaal geen spanning (gemonteerd of niet, het was er gewoon niet), puur bedoeld om geld uit de pot te halen zodat de Mol blijkbaar de eerste afleveringen niet veel heeft hoeven doen. Lekker eerlijk voor Airen, ook.
Ja, én de opdracht zelf is niet spannend én het maakt alle spanning uit de vorige afleveringen ongedaan.

Er is niks uit te halen en daarom vind ik dit behoorlijk suf.
Ja. De Mol heeft een hoog bedrag ingevuld en een van de kandidaten ook. Die info heb je, de rest is speculatie.

Offline hrvdg7

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 17-01-2016, 11:49:38 »
Dit was zo'n suffe ::ohno:: opdracht. Puur dus om geld uit de pot te krijgen. Dan vond ik die opdracht in Ijsland in dat Huftiehuis een stuk spannender. Toen ging de hele pot leeg.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #95 Gepost op: 17-01-2016, 12:08:18 »
Wat hem natuurlijk Mols maakt, want met zo'n hoog bod heb je niet bepaald kans om het op 1 na hoogste bod te hebben en je zorgt ervoor dat elk bedrag tussen 0 en 4150 er uit kan.

Juist niet! De Mol heeft niets aan de Pot en wil die zo leeg mogelijk hebben. Dus geeft de Mol vermoedelijk een zo hoog mogelijk bod af. Zeer waarschijnlijk gewoon de volledige inhoud van de pot. Door daar een paar honderd euro onder te gaan zitten, probeert Taeke de macht over die 5 vragen te krijgen. Maar zijn opzet mislukt, omdat de Mol een andere tactiek gevolgd heeft, dan gedacht.

Het zou geel goed kunnen dat dat gekke winnende bod van 2345 euro juist van de Mol afkomstig zal blijken te zijn. Dan heb je goeie kans dat die de 5 makkelijkste vragen juist geschrapt heeft.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 17-01-2016, 12:13:09 »
Citaat
Dus geeft de Mol vermoedelijk een zo hoog mogelijk bod af. Zeer waarschijnlijk gewoon de volledige inhoud van de pot.

De volledige pot kan nooit het op een na hoogste unieke bod zijn.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 17-01-2016, 12:19:47 »
De volledige pot kan nooit het op een na hoogste unieke bod zijn.
Dat klopt. Maar wie zegt dat de mol de macht over de test wil hebben? De mol wil dat er zo veel mogelijk geld uit de pot gaat. En dan is het strategisch het slimst om de hele inhoud vd pot te bieden als mol.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 17-01-2016, 12:29:03 »
Ja? De mol is dan volledig afhankelijk van de kandidaten. Dat lijkt me op een of andere manier niet wenselijk. Ik denk overigens dat die 2345 niet van de mol komt.

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #99 Gepost op: 17-01-2016, 12:32:05 »
Ja? De mol is dan volledig afhankelijk van de kandidaten. Dat lijkt me op een of andere manier niet wenselijk. Ik denk overigens dat die 2345 niet van de mol komt.

Dat is de Mol sowieso. Als de Mol het één na hoogste bod wil bieden, is hij afhankelijk van de kandidaten wat wel het hoogste bod is, want dan moet de Mol lager bieden dan dat. De beste manier om zoveel mogelijk uit de pot te krijgen is dus een zo hoog mogelijk bedrag in te vullen, dat het hoogste bedrag van de kandidaten uit de pot gaat.

Er is helemaal niks wat de Mol kan doen om niet volledig afhankelijk te zijn van de kandidaten.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48