Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 80760 keer)

Offline hoelahoep

• Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #220 Gepost op: 17-01-2016, 22:33:25 »
En word je alleen winnaar als je doorgaat. Dus Remy heeft de pot gespaard, maar heeft er zelf ook geen donder aan...

Maar Remy was zeer overtuigd van zijn mol(len) ::rofl::

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #221 Gepost op: 17-01-2016, 22:47:01 »
Citaat
Maar Remy was zeer overtuigd van zijn mol(len)

Remy noemt het zelf een 'educated guess' dus dat valt nogal mee ben ik bang.

Offline Shiba

• Forumlid
« Reactie #222 Gepost op: 17-01-2016, 22:59:34 »

Dat die pot zo makkelijk leeggespeeld kon worden zal een truc zijn om de mol meer speelruimte te geven om zich ook als kandidaat te gedragen.
Inderdaad. Er is meerdere gerefereerd aan follow the money. En we zijn er achter dat er omgekeerd gedacht moet worden.

De mol zou dus degene kunnen zijn die veel in de pot brengt, maar er per saldo meer uit haalt. Dat eerste zie je, dat tweede niet.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #223 Gepost op: 17-01-2016, 23:01:23 »
Inderdaad. Er is meerdere gerefereerd aan follow the money. En we zijn er achter dat er omgekeerd gedacht moet worden.

De mol zou dus degene kunnen zijn die veel in de pot brengt, maar er per saldo meer uit haalt. Dat eerste zie je, dat tweede niet.

Ben ervan overtuigd dat dit het geval is dit seizoen. Ze dekken zich al in door het Art meermalen te laten zeggen en ook bij de Oudmollenbiechten in het klooster vorige afl. werd het gezegd. Meer speurwerk voor ons! Maar jammer voor de kandidaten

Offline Hans97

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Let's go amigo! 🎶🎶
« Reactie #224 Gepost op: 18-01-2016, 00:32:00 »
Vindt het op zich wel jammer dat de producent nu al twee momenten heeft gebruikt om het spel een kant op te sturen. In aflevering 1 de groepsvrijstelling en nu de veiling. Ik denk wel dat de mol aardig gefaald heeft want hij had er misschien meer geld uit kunnen halen door ik noem maar wat 3500 te bieden zeker als hij inzicht in de biedingen heeft gehad. Als het goed is ziet hij dan dat Taeke al hoog geboden heeft en gaat hij daar zeker onder zitten.
Ik bedoel het is nogal standaard om als mol 4150 te bieden terwijl als je erover nadenkt (de mol zou goed voorbereidt zijn dit seizoen) een lager bedrag misschien tactischer is.

Offline Shiba

• Forumlid
« Reactie #225 Gepost op: 18-01-2016, 02:49:49 »
Ben ervan overtuigd dat dit het geval is dit seizoen. Ze dekken zich al in door het Art meermalen te laten zeggen en ook bij de Oudmollenbiechten in het klooster vorige afl. werd het gezegd. Meer speurwerk voor ons! Maar jammer voor de kandidaten

Ik denk dat ze zo de kandidaten de gelegenheid gaan geven zich de pot toe te eigenen om met redelijk veel geld met de briefjes te puzzelen. Eventueel noteren voor het weer uit de pot verdwijnt...

Offline Shari

• Forumlid
« Reactie #226 Gepost op: 18-01-2016, 05:16:36 »
Ik moet even m'n frustratie kwijt over deze opdracht, want het slaat echt helemaal nergens op.
Art zit zo de nadruk te leggen op het feit dat de mol misschien wel al geld heeft verdiend, maar het er misschien ooit wel kan uitspelen. Dat vind ik dus echt een hele kromme en belachelijke redenering. Als de mol hierdoor hiervoor al veel geld heeft verdiend, ben ik echt niet te spreken hierover. (terwijl ik denk dat het wel zo is gegaan, aangezien Art het al zo benadrukt heeft)

Het hier niet voornamelijk de mol die geld uit de pot speelt, dat zijn duidelijk de kandidaten, want zelfs al biedt de mol hoog, dan nog moeten er kandidaten zijn die ook geld bieden, en niet zoals Remy allemaal 0, want dan gaat er helemaal niets uit de pot. Om dan te zeggen dat de mol hier geld uit de pot speelt  ::ohno::
Bovendien kan je volgens mij stellen dat hoe je het ook draait of keert, er nu minder geld in de pot had gezeten als de mol hiervoor niet zomaar geld had zitten binnenhalen.

Als de mol hier dan nog risico had gelopen om betrapt te worden, had ik het heel misschien nog een opdracht gevonden die de moeite waard was, maar nu brengt ze echt helemaal niets bij en zorgt ze er met kromme (en naar mijn mening onjuiste) redeneringen door de spelmakers en Art voor dat het spel in aflevering 4 van 0 begint. Echt belachelijk dit  ::ohno::

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #227 Gepost op: 18-01-2016, 07:10:07 »
Over de achterkant van de biljetten, ik las ergens dat het rugnummer van Taeke erop kan staan. Vond ik wel een goeie. Taeke is wel verdacht met het hoge bedrag dat hij schreef.
Of hij heeft een bedrag van 3 cijfers geschreven.
Het is echter bekend dat kandidaten, vooral in het begin, er alles voor over hebben om in het spel te blijven, ze leggen er geld op toe als het nodig is.
Als ze echter overlegd hadden, waren ze er wel op uitgekomen dat het niks uitmaakt of iedereen 20 of 15 dezelfde vragen krijgt. Je moet toch spreiden in deze fase van het spel. Dan hadden ze allemaal 0 geschreven, net zoals Remy. De fout van Remy is dat hij niet aan het spreiden was, hij was al kandidaten aan het afschrijven als zijnde de mol, zeer risicovol in het begin van het spel. (Zie ook het uitgebreide eindgesprek met Art op de officiele website, daarin vraagt Art of hij geluisterd heeft naar de moladviezen in het kasteel. Daarop zegt Remy dat hij waarschijnlijk iemand heeft uitgesloten wat niet juist was.)

Ik vind dit een mooie opdracht omdat er 1. in de montage met de volgorde gehusseld is (waarom?) 2. je mensen wel en niet iets ziet schrijven 3. De titel 'wie schrijft die blijft' 4. kansberekening (wat is de kans dat meer mensen 4149 invullen, wat doet de mol), 5. psychologie: wat hadden ze in overleg gedaan en wat zonder overleg, hoever gaat de neiging om de pot te willen leeghalen voor een futiel persoonlijk voordeel - heel ver, mol hoeft niets te doen.

Als dit spel aan het eind van de rit gezeten had, heeft het meer zin om vijf vragen te willen wissen, bijv. meerdere mensen zitten op dezelfde mol en iemand heeft een opdracht samen gedaan met diegene waardoor die meer weet.
Maar dan nog, dan is de winst in zicht en dan wil je de pot ook niet leeghalen.
Nu heeft de productie ingezet op het psychologische feit dat mensen in het begin van het spel absoluut niet wegwillen en daar alles voor over hebben, ook al is het voordeel verwaarloosbaar. Ik denk dat Taeke inderdaad 4149 of iets in die trant heeft ingevuld. De mol heeft dan blijkbaar niet het maximale ingevuld, of nog iemand heeft 4149 ingevuld. Of Taeke is de mol.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2016, 08:20:02 door Run »

Offline Lolahavana

• Forumlid
« Reactie #228 Gepost op: 18-01-2016, 09:44:54 »
Heb het stukje nog eens teruggekeken en het valt me op dat Annemieke duidelijk stelt dat zij vindt dan maar degene moet zijn die de macht over de pot krijgt. Dit impliceert dat zij dus ook hoog heeft geboden. Het zou dus ook kunnen dat zowel Taeke als Annemieke beiden 4145 hebben ingevuld en bijv. Cecile (aan de schrijf beweging af te leiden) of Rop (beginnend met een 2) het winnende bod heeft geschreven.

Offline Lampje

• Forumlid
« Reactie #229 Gepost op: 18-01-2016, 10:01:13 »
Ik denk dat Taeke 10% van de pot geboden heeft en dus 415 opgeschreven heeft. Dat was even de aarzeling die hij maakte bij het invullen. Berekenen hoeveel die 5 vragen hem waard waren en dus niet heel hoog bieden maar wel iets bieden.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #230 Gepost op: 18-01-2016, 10:05:42 »
Ik denk dat Taeke 10% van de pot geboden heeft en dus 415 opgeschreven heeft. Dat was even de aarzeling die hij maakte bij het invullen. Berekenen hoeveel die 5 vragen hem waard waren en dus niet heel hoog bieden maar wel iets bieden.

Als hij de mol is niet natuurlijk. Als kandidaat blijf ik het onwaarschijnlijk vinden om 415 te kiezen. Waarom zou hij 10% doen?

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #231 Gepost op: 18-01-2016, 10:41:12 »
Over de achterkant van de biljetten, ik las ergens dat het rugnummer van Taeke erop kan staan. Vond ik wel een goeie. Taeke is wel verdacht met het hoge bedrag dat hij schreef.
Of hij heeft een bedrag van 3 cijfers geschreven.
Het is echter bekend dat kandidaten, vooral in het begin, er alles voor over hebben om in het spel te blijven, ze leggen er geld op toe als het nodig is.
Als ze echter overlegd hadden, waren ze er wel op uitgekomen dat het niks uitmaakt of iedereen 20 of 15 dezelfde vragen krijgt. Je moet toch spreiden in deze fase van het spel. Dan hadden ze allemaal 0 geschreven, net zoals Remy. De fout van Remy is dat hij niet aan het spreiden was, hij was al kandidaten aan het afschrijven als zijnde de mol, zeer risicovol in het begin van het spel. (Zie ook het uitgebreide eindgesprek met Art op de officiele website, daarin vraagt Art of hij geluisterd heeft naar de moladviezen in het kasteel. Daarop zegt Remy dat hij waarschijnlijk iemand heeft uitgesloten wat niet juist was.)

Art zegt dat het gezicht van de mol op de biljetten staat dus geen rugnummer o.i.d.

De rest van je post ook niet mee eens. Het maakt wel veel uit welke vragen er dan geschrapt worden. Stel dat Remy wel deels op de goede mol zat en net de 5 vragen die geschrapt werden op die mol heeft ingevuld, dan gaat hij er door pech uit. Is dus niet de fout van Remy maar de willekeur van deze opdracht.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #232 Gepost op: 18-01-2016, 11:02:22 »
Stel dat Remy wel deels op de goede mol zat en net de 5 vragen die geschrapt werden op die mol heeft ingevuld, dan gaat hij er door pech uit. Is dus niet de fout van Remy maar de willekeur van deze opdracht.
Ik geloof dat niks van. Als je net heel toevallig die vijf vragen goed hebt die geschrapt zijn, en de overige 15 fout, dat is een kans van 1 op 50000 of zoiets. Bovendien, bij iedereen zijn die vragen geschrapt. Remi zegt zelf in het gesprek met Art dat hij personen heeft uitgesloten en dat hij dat niet had moeten doen. De klassieke tunnelvisiefout in het begin.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2016, 11:04:37 door Run »

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #233 Gepost op: 18-01-2016, 11:22:14 »
Ik geloof dat niks van. Als je net heel toevallig die vijf vragen goed hebt die geschrapt zijn, en de overige 15 fout, dat is een kans van 1 op 50000 of zoiets. Bovendien, bij iedereen zijn die vragen geschrapt. Remi zegt zelf in het gesprek met Art dat hij personen heeft uitgesloten en dat hij dat niet had moeten doen. De klassieke tunnelvisiefout in het begin.

Oké, ander voorbeeld. Stel kandidaat A en B spreiden de test over 4 kandidaten, dus 5 vragen per kandidaat, en beide hebben de mol tussen hun verdachten zitten. Maar kandi A beantwoordt andere vragen op de juiste mol als kandi B. Nu hangt het er maar net vanaf welke vragen er geschrapt worden. Met een beetje pech worden 2 juiste antwoorden van kandi A en daarmee 2 foute antwoorden van kandi B geschrapt. Beide hebben de test even goed gemaakt, maar toch valt kandi A af, op basis van willekeur dus.

Maar hoe had je dan gedacht dat Remy het moest doen? Je moet toch sowieso kandidaten uitsluiten? De test spreiden over 8 kandidaten is ook niet slim lijkt me. Misschien zat Remy wel goed, maar ging hij door zo'n rood scherm twijfelen aan zichzelf. Dit zag je ook bij Karin en Marit toen ze afvielen.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #234 Gepost op: 18-01-2016, 12:09:55 »
Oké, ander voorbeeld. Stel kandidaat A en B spreiden de test over 4 kandidaten, dus 5 vragen per kandidaat, en beide hebben de mol tussen hun verdachten zitten. Maar kandi A beantwoordt andere vragen op de juiste mol als kandi B. Nu hangt het er maar net vanaf welke vragen er geschrapt worden. Met een beetje pech worden 2 juiste antwoorden van kandi A en daarmee 2 foute antwoorden van kandi B geschrapt. Beide hebben de test even goed gemaakt, maar toch valt kandi A af, op basis van willekeur dus.

Maar hoe had je dan gedacht dat Remy het moest doen? Je moet toch sowieso kandidaten uitsluiten? De test spreiden over 8 kandidaten is ook niet slim lijkt me. Misschien zat Remy wel goed, maar ging hij door zo'n rood scherm twijfelen aan zichzelf. Dit zag je ook bij Karin en Marit toen ze afvielen.

In het begin moet je gewoon 'god zege de greep' doen, zoiets zei Cecile ook. Hoe kun je nu na drie dagen personen al uitsluiten? Gewoon iedereen een beetje meepakken, dan zit je altijd goed. Er is er altijd wel een die al in een tunnelvisie zit, en die gaat eruit. Bij alle kandidaten die er het eerst uitgingen, bleek in het gesprek met Art dat ze al op bepaalde personen zaten.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2016, 12:12:56 door Run »

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #235 Gepost op: 18-01-2016, 12:12:00 »
Dan nog, als er meerdere kandidaten zeggen dat de mol een vrouw is terwijl het een man is, dan hebben die eerste kandidaten een groot voordeel t.o.v. degenen die wel in de goede richting zitten qua geslacht (want hun goede vragen worden dan geschrapt). Zo zijn er natuurlijk meer vragen.

In het begin moet je gewoon 'god zege de greep' doen, zoiets zei Cecile ook. Hoe kun je nu na twee afleveringen personen al uitsluiten? Gewoon iedereen een beetje meepakken, dan zit je altijd goed. Er is er altijd wel een die al in een tunnelvisie zit, en die gaat eruit. Bij alle kandidaten die er het eerst uitgingen, bleek in het gesprek met Art dat ze al op bepaalde personen zaten.

Volgens mij begrijp je het niet zo goed
« Laatst bewerkt op: 18-01-2016, 16:43:08 door Bakkertje, Reden: twee berichten samengevoegd »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #236 Gepost op: 18-01-2016, 12:16:10 »
Dan nog, als er meerdere kandidaten zeggen dat de mol een vrouw is terwijl het een man is, dan hebben die eerste kandidaten een groot voordeel t.o.v. degenen die wel in de goede richting zitten qua geslacht (want hun goede vragen worden dan geschrapt). Zo zijn er natuurlijk meer vragen.
Als jij een van de twintig vragen toevallig goed hebt over de mol omdat je hebt gespreid, en iemand anders heeft nul vragen over de mol goed vanwege een vroegtijdig intredende tunnelvisie, dan gaat de laatste eruit.
Of dat nu 20 of 15 vragen zijn. Iedereen heeft 15 vragen als er vijf zijn geschrapt.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #237 Gepost op: 18-01-2016, 12:25:51 »
Als jij een van de twintig vragen toevallig goed hebt over de mol omdat je hebt gespreid, en iemand anders heeft nul vragen over de mol goed vanwege een vroegtijdig intredende tunnelvisie, dan gaat de laatste eruit.

Kleine kanttekening: Tenzij je juist die ene vraag weet te schrappen en de tijd van de laatste is beter dan de tijd van de eerste.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #238 Gepost op: 18-01-2016, 12:46:05 »

Juist geen tunnelvisie. Volgens een artikel in het AD heeft zijn mol hem met een meesterzet (die niet in beeld was voor de kjjkers) in afl. 3 doen geloven dat het toch een kandidaat was en heeft hij zijn mol dus niet meegenomen als mol bij de test van afl. 3.
Zijn tactiek was ook de mol vinden door kandidaten te vinden: die konden dan iig niet de mol zijn.

Of hij echt de enige echte mol heeft afgeschreven als kandidaat weten zowel hij als wij pas bij de ontknoping.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #239 Gepost op: 18-01-2016, 12:56:49 »
Juist geen tunnelvisie. Volgens een artikel in het AD heeft zijn mol hem met een meesterzet (die niet in beeld was voor de kjjkers) in afl. 3 doen geloven dat het toch een kandidaat was en heeft hij zijn mol dus niet meegenomen als mol bij de test van afl. 3.
Zijn tactiek was ook de mol vinden door kandidaten te vinden: die konden dan iig niet de mol zijn.

Of hij echt de enige echte mol heeft afgeschreven als kandidaat weten zowel hij als wij pas bij de ontknoping.

In dat geval zou zijn Mol wel eens Marjolein of Taeke kunnen geweest zijn.

Marjolein wilde hij het overzicht geven bij de trappen omdat volgens hem 'De Mol van op afstand weinig kan doen'. Dat Marjolein in de eerste opdracht bij hem blijft rondjes draaien op het pleintje en geen enkele actie onderneemt om iets te doen aan het succes van de anderen kan hem doen besluiten dat ze de Mol niet is.

Taeke kan ook zijn Mol geweest zijn, omdat die in aflevering 1 en 2 amper geld binnen haalt, maar in aflevering 3 dan wel de best verdienende kandidaat is van iedereen.