Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test  (gelezen 80827 keer)

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 3 - de macht over de test
« Reactie #120 Gepost op: 17-01-2016, 16:11:04 »
Zoals ik al eerder zei: door de hele pot te bieden weet de mol zeker dat het hoogste kandidatenbod het geld gaat zijn wat uit de pot gaat.  Dat is dus de beste strategie voor de mol, want daar gaat het hem/haar om: de pot zo laag mogelijk houden.

De mol hoeft dus helemaal niet te weten wat de kandidaten bieden; hij/zij biedt gewoon altijd de hele pot.

En de mol heeft geen belang bij de macht over de test: hij/zij blijft toch wel in het spel, hoeveel of hoe weinig mensen hem/haar ook verdenken en er valt toch iedere week hoe dan ook iemand af. Ook zijn er sowieso altijd mensen die de mol terecht verdenken cq het weten. Maar in deze fase vh spel weet in principe niemand nig zeker wie de mol is en kan de mol dus beter vertrouwen zien te winnen dan kandidaten wegspelen door macht over de test.

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #121 Gepost op: 17-01-2016, 16:14:11 »
De pot moest toch ook leeg in 2012? Ze gingen op het vliegtuig naar Spanje met 2 extra kandidaten en met 0 euro.

Nogmaals, ik zeg niet dat het allemaal zo gegaan is, maar het is voor mij niet uitgesloten dat de Mol wist wat er voor hem allemaal geboden was. Ik vind dat ook niet fair moest dat gebeurd zijn, maar goed, het zou niet de eerste keer zijn dat ze het de Mol makkelijk maken om de pot leeg te halen.

Hoe langer ik er over nadenk, des te zekerder ben ik ervan dat de MOL gewoon het totaal bedrag in heeft gevuld. Niemand van de anderen zal het maximum bedrag invullen, toch? Het is immers de bedoeling dat de pot leeg gespeeld wordt? Denk daarom niet dat de MOl hoefde te weten welk bedrag het hoogst was. Deed er helemaal niet toe. Deed er ook niet toe of de MOL als eerste of laatste of anders aan de beurt was. Ben benieuwd hoe jullie hier over denken!

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #122 Gepost op: 17-01-2016, 16:16:18 »
Hoe langer ik er over nadenk, des te zekerder ben ik ervan dat de MOL gewoon het totaal bedrag in heeft gevuld. Niemand van de anderen zal het maximum bedrag invullen, toch? Het is immers de bedoeling dat de pot leeg gespeeld wordt? Denk daarom niet dat de MOl hoefde te weten welk bedrag het hoogst was. Deed er helemaal niet toe. Deed er ook niet toe of de MOL als eerste of laatste of anders aan de beurt was. Ben benieuwd hoe jullie hier over denken!

Ik ben het helemaal met je eens, zie mijn post(s) hierboven  ;D ;)

Offline tumtum

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #123 Gepost op: 17-01-2016, 16:17:58 »
Volgens mij is het taek taak van de Mol om zo hoog mogelijk in te zetten, zodat elk ander bod nog kans maakt het een na hoogste te zijn. Maar hij/zij moet daarbij wel rekening houden dat zijn/haar bod uniek is, voor het geval er nog iemand anders is die de volledige pot biedt. € 4150 lijkt me dus niet logisch, maar een willekeurig bedrag als € 4113 wel (die 37 euro maakt de Mol ook niet veel uit). Overigens lijkt de kans dat een kandidaat de volledige pot (of iets wat daar in de buurt komt) biedt vrij klein, wat ook wel blijkt uit dat het op een na hoogste bod slechts iets meer dan de helft van de pot was. Er wordt gesuggereerd dat Taekes bedrag boven de 4100 zit, en hoewel Taeke mijn Mol is, vind ik het ook weer een beetje opvallend dat de regie ons dat zo duidelijk maakt, wat er op wijst dat hij het toch niet is. Wellicht dat zowel Taeke als de Mol het volledige potbedrag hebben ingevuld en dat dat bedrag dus niet uniek is en dat daarom het unieke € 2345 wint. Dan is de Mol niet slim bezig geweest. Of Taeke is toch de Mol :-)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 16:22:13 door tumtum »

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #124 Gepost op: 17-01-2016, 16:21:24 »

Dan vind ik het gewoon raar dat ze Taeke's bod zo duidelijk in beeld brengen, ook al zien we alleen de 41 opgeschreven worden.
Is het dan weer zo obvious...?
Dat kan ik bijna niet geloven, net zoals de Helaas-Klaashint en de eenzame muzikant-hint.

Offline Hans97

• Forumlid
  • Let's go amigo! 🎶🎶
« Reactie #125 Gepost op: 17-01-2016, 16:26:45 »
Oke laat ik het vanuit een kandidaats perspectief bekijken als ik zou bieden zou ik 2500-3000 bieden omdat ik daardoor een grotere kans heb om door te gaan en een aardig hoog bod doe wat waarschijnlijk niet het hoogste bod is. Ik heb de afgelopen seizoenen gezien dat follow the money helemaal niet zo heerst bij de kandidaten al moet ik zeggen bij deze opdracht volgens mij wel aardig als 2345 het een na hoogste bod is. De enige reden om laag te bieden is omdat je héél zeker bent dat je op de goede mol zit en die vragen niet nodig hebt.

Als mol kan je hier twee dingen doen de volledige pot bieden waardoor je zeker weet dat alles tussen de 0 en 4150 goed is of je kan de macht over vijf vragen willen en je bied net onder het hoogste kandidatenbod waardoor je mensen die jouw verdenken kan wegspelen en degene die jouw niet verdenken kan laten doorgaan. Wat zich later misschien wel uitbetaalt in meer vrijheid om te mollen.

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 17-01-2016, 16:29:29 »
Misschien heeft Taeke er wel voor gekozen om 4150 in te vullen, opdat 4150 niet meer het hoogste unieke bod is, waardoor het op een na hoogste unieke bod een lager bod wordt. Zo zou Taeke er in feite voor gezorgd kunnen hebben dat er niet zo veel uit de pot gejat wordt.

Taeke weet immers ook wel goed dat de mol 4150 in zal vullen. Stel dat hij zeker van z'n zaak is en die vijf vragen niet hoeft, is dit, in tegenstelling tot wat Remy doet, een manier om de hoogte van de 'roof' omlaag te halen. Het is echter wel risicovol, voor het geval de mol niet 4150 invult....

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 17-01-2016, 16:31:03 »
Volgens mij is het taek taak van de Mol om zo hoog mogelijk in te zetten, zodat elk ander bod nog kans maakt het een na hoogste te zijn. Maar hij/zij moet daarbij wel rekening houden dat zijn/haar bod uniek is, voor het geval er nog iemand anders is die de volledige pot biedt. € 4150 lijkt me dus niet logisch, maar een willekeurig bedrag als € 4113 wel (die 37 euro maakt de Mol ook niet veel uit). Overigens lijkt de kans dat een kandidaat de volledige pot (of iets wat daar in de buurt komt) biedt vrij klein, wat ook wel blijkt uit dat het op een na hoogste bod slechts iets meer dan de helft van de pot was. Er wordt gesuggereerd dat Taekes bedrag boven de 4100 zit, en hoewel Taeke mijn Mol is, vind ik het ook weer een beetje opvallend dat de regie ons dat zo duidelijk maakt, wat er op wijst dat hij het toch niet is. Wellicht dat zowel Taeke als de Mol het volledige potbedrag hebben ingevuld en dat dat bedrag dus niet uniek is en dat daarom het unieke € 2345 wint. Dan is de Mol niet slim bezig geweest. Of Taeke is toch de Mol :-)

Denk niet dat er hoger ingezet mocht worden dan het totaalbedrag van de pot.
Heb eerder aangegeven dat er buiten ons gezichtsveld een cijfer vóór het door ons geziene cijfer gezet kan zijn. Dus ipv 4100 > 1410 of iets dergelijks.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 17-01-2016, 16:31:39 »
Dan vind ik het gewoon raar dat ze Taeke's bod zo duidelijk in beeld brengen, ook al zien we alleen de 41 opgeschreven worden.
Is het dan weer zo obvious...?
Dat kan ik bijna niet geloven, net zoals de Helaas-Klaashint en de eenzame muzikant-hint.
Taeke kan best 410 opgeschreven hebben. Of ze hebben met de montage gespeeld. EDIT: Of hij heeft wel de hele pot geboden, wetend dat hij dan nooit de macht over de test zou krijgen maar er ook niet zelf voor zou zorgen dat er iets uit de pot ging. De hele pot kan immers nooit het een na hoogste bod zijn de mol biedt logischerwijs ook de hele pot. Ergo: geen blaam voor Taeke.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 16:37:25 door Whiskers »

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 17-01-2016, 16:31:53 »
Als mol kan je hier twee dingen doen de volledige pot bieden waardoor je zeker weet dat alles tussen de 0 en 4150 goed is of je kan de macht over vijf vragen willen en je bied net onder het hoogste kandidatenbod waardoor je mensen die jouw verdenken kan wegspelen en degene die jouw niet verdenken kan laten doorgaan. Wat zich later misschien wel uitbetaalt in meer vrijheid om te mollen.

Dat laatste zou ook zeker kunnen. Het hoogste bod was dan misschien 2350. Maar dat zou wel betekenen dat de Mol alle bedragen in kan zien (oneerlijk) en het zou ook niet echt eerlijk zijn tegenover de kandidaten die nu goed zitten. Dus ik hoop en ga ervanuit dat optie 1 dichter bij de waarheid ligt.

Edit/Toevoeging: @Gadoesja (kan je niet quoten): wie heeft het dan over bedragen hoger dan het totale potbedrag?

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #130 Gepost op: 17-01-2016, 16:33:44 »
Misschien heeft Taeke er wel voor gekozen om 4150 in te vullen, opdat 4150 niet meer het hoogste unieke bod is, waardoor het op een na hoogste unieke bod een lager bod wordt. Zo zou Taeke er in feite voor gezorgd kunnen hebben dat er niet zo veel uit de pot gejat wordt.

Taeke weet immers ook wel goed dat de mol 4150 in zal vullen. Stel dat hij zeker van z'n zaak is en die vijf vragen niet hoeft, is dit, in tegenstelling tot wat Remy doet, een manier om de hoogte van de 'roof' omlaag te halen. Het is echter wel risicovol, voor het geval de mol niet 4150 invult....

Het is niet risicovol, want het gaat om het een na hoogste unieke bod. De gehele pot kan nooit en te nimmer het een na hoogste unieke bod zijn.

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 17-01-2016, 16:33:50 »
Als Taeke een kandidaat is zal hij zeker geen hoog bedrag invullen, daar heeft hij, hoe dan ook geen belang bij. Als hij de MOL is zullen wij niet zo'n duidelijke aanwijzing krijgen.
Niets is wat het lijkt!

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 17-01-2016, 16:35:01 »
Het heeft mij heel erg verbaasd dat de pot niet leeggetrokken is; zowel bij het seizoen van Inge als bij het seizoen van Anne-Marie ging de hele pot eraan. 2345 euro vind ik heel weinig geld, gezien wat er in de pot zat. De kandidaten hebben het dus redelijk slim gespeeld. Was dit wellicht de bedoeling van de productie (gezien het overdonderende commentaar dat die eerdere opdrachten hebben gekregen)?

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 17-01-2016, 16:36:36 »
Het is niet risicovol, want het gaat om het een na hoogste unieke bod. De gehele pot kan nooit en te nimmer het een na hoogste unieke bod zijn.

Maar wel als de Mol, zoals ik suggereerde in mijn post niet 4150 heeft ingevuld maar een bedrag niet ver daaronder.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 17-01-2016, 16:39:12 »
Het heeft mij heel erg verbaasd dat de pot niet leeggetrokken is; zowel bij het seizoen van Inge als bij het seizoen van Anne-Marie ging de hele pot eraan. 2345 euro vind ik heel weinig geld, gezien wat er in de pot zat. De kandidaten hebben het dus redelijk slim gespeeld. Was dit wellicht de bedoeling van de productie (gezien het overdonderende commentaar dat die eerdere opdrachten hebben gekregen)?

De pot kon niet leeg omdat het om het een na hoogste unieke bod ging. Er zou dus altijd nog wel iets (al was het maar een euro) in hebben gezeten.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 17-01-2016, 16:40:20 »
Maar wel als de Mol, zoals ik suggereerde in mijn post niet 4150 heeft ingevuld maar een bedrag niet ver daaronder.
Nee, dan was het het hoogste bod geweest en niet het een na hoogste unieke bod.

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 17-01-2016, 16:43:36 »
Nee, dan was het het hoogste bod geweest en niet het een na hoogste unieke bod.
Klopt, maar dan zou plots het bedrag van de mol het hoogste unieke bod zijn geworden. Stel dat Taeke niet 4150 had ingevuld, maar 0, was het bod van de mol het hoogste geweest, en dus zou bijv. 2345 het op een na hoogste zijn geworden.

Stel dat Taeke en de mol allebei 4150 hadden ingevuld, was 2345 het hoogste geweest, en dus een lager bod het geldige op een na hoogste bod zijn geweest.

Offline Hans97

• Forumlid
  • Let's go amigo! 🎶🎶
« Reactie #137 Gepost op: 17-01-2016, 16:49:00 »
Ik had eigenlijk meer een veiling verwacht als vorig seizoen wat meer interactie tussen de kandidaten (de beruchte veiling waardoor Chris Zegers eruit ging) dan had de mol nog enige controle gehad nu was het van te voren eigenlijk al te voorspellen dat niet de hele pot eruit ging.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 17-01-2016, 16:50:03 »
Klopt, maar dan zou plots het bedrag van de mol het hoogste unieke bod zijn geworden. Stel dat Taeke niet 4150 had ingevuld, maar 0, was het bod van de mol het hoogste geweest, en dus zou bijv. 2345 het op een na hoogste zijn geworden.

Stel dat Taeke en de mol allebei 4150 hadden ingevuld, was 2345 het hoogste geweest, en dus een lager bod het geldige op een na hoogste bod zijn geweest.
Als Taeke en de mol de hele pot hadden geboden was dat gewoon het hoogste bod gebleven. Alleen het een na hoogste bod moest uniek zijn. De hele pot bieden is voor een kandidaat net zo risicovol als 0 euro bieden: in het geheel niet risicovol, je weet alleen wel zeker dat je de macht over de twst niet zult verwerven.

Offline Hans97

• Forumlid
  • Let's go amigo! 🎶🎶
« Reactie #139 Gepost op: 17-01-2016, 16:51:55 »

Volgens mij gelde de "uniekregel" alleen voor het een na hoogste bod en niet voor het hoogste bod.