De dag na de RN Spelletjesdag, ben ik naar de spelletjesbeurs in Merelbeke (onder Gent) geweest, want tja, je bent verslaafd of niet.
En het was heel leuk. Niet in het minst omdat eigenlijk elk spel dat ik gespeeld heb leuk was, maar ook omdat ik veel mensen tegenkwam die ik van andere beurzen of plaatsen kende en die mij ook herkenden!
Het begon al met de eigenaar van de spellenspeciaalzaak in Turnhout. Die zag mij en sprak me meteen aan, met voornaam en alles. Goed voor zijn winkel natuurlijk om leuk en vriendelijk te zijn tegen zijn klanten, maar toch, leuk dat hij mij herkent!
Nox liep er ook rond. Dat is de Nederlandse meneer die op youtube honderden filmpjes over spellen heeft met uitleg hoe het te spelen en of het een leuk spel is. Omdat ik al veel van zijn filmpjes bekeken heb, betrapte ik me erop dat ik automatisch hoi naar hem knikte, want in mijn hoofd ken ik hem. Hij mij uiteraard totaal niet, maar hij zwaaide en lachte wel terug. Stom, maar het gaf een zelfde gevoel als een WIDM-kandidaat zien.
En dan later stonden we bij een grote versie van River Dragons, maar we kenden de spelregels niet. Dus ik keek rond om te kijken waar er speluitlegmensen liepen en toen kwam er toevallig eentje voorbij, je zag het aan zijn kleren dat hij geen gewone bezoeker was. Dus ik deed teken en vroeg of hij van hier was en eventueel dat spel kon uitleggen, maar tegelijkertijd knipoogde hij en zei "Hey, hoe is het?!". Oeps, daar stond ik, hem quasi als personeel te behandelen van "Hé euh, leg dit eens uit." en hij kende mij blijkbaar. Plots besefte ik dat ik eind november vorig jaar hem ook was tegengekomen op Spel 2015 in Antwerpen, waar hij "The Game - Speel zolang je kunt!" had uitgelegd bij een stand en meegespeeld (
zie deze post), dus snel zei ik van "Oh hebben wij niet The Game gespeeld in Antwerpen, da's waar? Hoe is't?!" En hij beaamde het en zei toen ook "Ja en jij bent toch ook op Essen geweest he?". Euh... ja... Daar had hij mij dus ook gezien. Maar ik kan me totaal niet herinneren dat ik hem gesproken heb (MC of D*N, weten jullie nog of we met een andere Vlaming gesproken hebben op Essen???). En oké, ik ben uiteraard een geweldige verschijning en easy on the eye en alles (
), maar ik kan me niet inbeelden dat ie mij gewoon gezien heeft in een massa van 10000 man en net mij othouden heeft. Maar goed, was wel leuk. Hij heeft het spel uitgelegd en ik heb hem uitgenodigd om mee te spelen, dus was leuk!
Wat heb ik gespeeld?
Cacao -> Zie
deze post weerPotion ExplosionIk had er op youtube al iets van gezien en nu kon ik het eindelijk spelen. Een spel waarin je tovenaar bent en toverdrankjes gaat maken. Je hebt twee flesjes en moet de juiste ingrediënten bij elkaar sparen. Dat zijn knikkers (rood, geel, blauw & zwart) die in een bak liggen in vijf hellende rijen. Je mag er maar eentje uithalen en die houden, maar als er door het verwijderen van een knikker daardoor knikkers van dezelfde kleur tegen elkaar botsen, ontstaat er een explosion en mag je die ook nemen. Heeft dat wederom als gevolg dat er knikkers van dezelfde kleur botsen, mag je die ook pakken, etc.
De knikkers leg je op de flesjes en als er eentje vol is, is ie klaar en mag je hem naast je leggen. Je kan ze vervolgens ook echt leegdrinken en ze hebben dan een magisch gevolg (lees: een voordeel in het spel als pak een rij van dezelfde knikkers uit de bak, gebruik een knikker als joker voor eender welke kleur, steel knikkers uit de voorraad van je tegenstander, etc.) Elk flesje is ook een aantal punten waard en je krijg bonuspunten als je 3 dezelfde drankjes of 5 verschillende drankjes hebt. Leuk bedacht, luchtig en snel.
PatchworkEen spel voor 2 personen waarbij je een lappendeken gaat naaien. Daarvoor heb je uiteraard lapjes stof nodig die je met knoopjes kan kopen. Maar je moet allebei in dezelfde pool aan lapjes stof zoeken. Vervolgens plaats je ze Tetris-gewijs op je veldje en probeer je zo weinig mogelijk gaten te maken. Er zitten ook knoopjes op je lapjes stof, die leveren extra knoopjes op om nieuwe stof mee te kopen en wie uiteindelijk de meest knoopjes heeft, wint. Entertainend en kort. Leuk 2 personen spel.