Ben wel benieuwd naar Munchkin - het is een nogal berucht spel
--
Heb gister een serie spelletjes gedaan met vrienden
- Eerst
Small World, soort Risk 4.0 - echt een enorme verbetering
Het is net als Risk feitelijk gebiedjes veroveren op tegenspelers, maar paar substantieele veranderingen:
* Er zijn maar een gelimiteerd aantal rondes [bij de versie voor 5 spelers: 8], dus je hebt niet een spel van 3 uur.
* Iedereen is een bepaald ras en heeft een bepaalde eigenschap. Dus als je bv de Handelaar-skeletten bent, dan krijg je door de handelaar eigenschap een extra overwinningspunt per gebied dat je aan het eind bezet; en door de skelleten krijg je een extra skelet-fiche [lees: een leger bij risk] per 2 gebieden die je veroverd. Totaal zijn er iets van 15 rassen, en 25 eigenschappen, voor honderden random combinaties
* Het nut van ieders ras is nogal gelimiteerd, meestal tot iets van 2-3 beurten. Wat je daarna doet is dat je ze in Verval laat gaan, en een nieuwe ras/eigenschap combinatie uitzoekt, om vanaf een nieuwe plek op het bord binnen te vallen en te gaan veroveren.
Dus zit VEEL meer variatie in dan Risk
- 7 Wonders; spel gecentreerd rond het verzamelen van resources en het bouwen van gebouwtjes. Er zijn totaal 3 overkoepelende rondes. Bij elke ronde pakt iedereen een stapel kaarten, kiest er 1 van uit, speelt deze, en geeft de overige kaarten door. Dus het is ook wel handig om op te letten wat je buur nodig heeft.. en dat eruit te halen
Leuk spel, maar denk niet geweldig genoeg dat ik het zou kopen.
- Pandemie; topspel
Eerste keer nipt, in de laatste beurt, gewonnen. De andere keer gingen we veel sneller, hadden we alles prima onder controle.. en kregen vervolgens 3 epidemieën op rij - en waren we dood.
- Het Stenen Tijdperk; een van mijn favoriete spellen
En onverwacht bleek ik bij de uiteindelijke puntentelling verpleterend te winnen