Wat een tof concept, Quarterly
--
Yup, dat klinkt wel als de essentials - zeker als je er ook nog premade characters bij krijgt. Maarrrr die kunnen natuurlijk ook zelf gemaakt worden
Geen idee wat voor spel het is, maar de plaatjes op google zien er goed uit
Dungeons and Dragons bedoel je?
Daar heb je wat weinig aan plaatjes vrees ik - het is voor.. hmm.. 90% een fantasiespel.
Het is zegmaar vergelijkbaar met wanneer je een adventuregame zou spelen met een groep vrienden op de computer, en je allemaal een eigen personage bent. En 1 persoon, de dungeon master, doet wat normaal het spel c.q. de computer doet. Dus die schept de wereld, is de personages die je onderweg tegenkomt etc. In dit geval is er al een vooraf-gemaakte wereld via Lost Mine of Phandelver.
De Dungeon master 'is' zegmaar de wereld. Want wat je kunt doen, is slechts begrensd door wat je kunt bedenken [terwijl het in een computerspel natuurlijk is obv wat het geprogrammeerde toelaat]. Dus stel.. hmm, je wilt een kroegbaas overtuigen van je goede intenties, door je voor te doen als zijn overleden moeder. Dan beslist de Dungeon Master hoe moeilijk dat is, en hoe hoog je vervolgens minimaal moet dobbelen om succes te hebben [in dit geval heel hoog
].
Dat vind ik op zich wel charmant aan zulke spellen - er zijn sowieso in het dagelijks leven, maar ook bij spellen, nauwelijks nog plekken waar je als volwassene daadwerkelijk je een beroep doet op je fantasie. Dit daarentegen draait er op.
edit: ohja, en je kunt alternatief Critical Role kijken voor hoe het daadwerkelijk gaat, maar dat duurt dus.. lang. En de aflevering die ik heb gelinkt is de eerste, dus daar zit een enorme introductie aan vast.