Auteur Topic: Vreemde straatnamen  (gelezen 43203 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Vreemde straatnamen
« Gepost op: 18-09-2003, 12:16:48 »
Op bezoek in Den Bosch, besloot ik een VVV-wandeling te gaan volgen. Op die manier kom je details tegen, die je gegarandeerd over het hoofd ziet, als je er door zo'n routebeschrijving niet op attent wordt gemaakt.

Zo stond er in de beschrijving een straat genoemd, waar je met goed fatsoen echt niet kunt wonen. De straat heet: Achter den Engelschen Pispot

Zo heeft iedere stad zijn merkwaardige straatnamen. Meestal met een verhaal erbij.

Ik weet bijvoorbeeld in Groningen de Kleine Kromme Elleboog te vinden. Maastricht heeft zijn Heilige Geest, en de Hilariusstraat. Plaats in dit topic je vondsten. Let wel: het moeten ECHTE straatnamen zijn, geen namen die jezelf hebt verzonnen, en geen alledaagse namen. De dorpsstraat in Lutjebroek telt helaas dus niet mee, hoewel de plaatsnaam zelf hier wel weer in thuis zou horen.

Laat jullie grijze massa eens kraken, zou ik zeggen. Als je een foto hebt, waar de naam op staat, is dat meegenomen, zog er wel voor dat ze niet te groot is.

Je zou maar solliciteren, en de commissie vraagt je naar je woonadres..........
« Laatst bewerkt op: 18-09-2003, 12:22:54 door bodejosm43 »

Offline Floortje

• Forumlid
Re:Vreemde straatnamen
« Reactie #1 Gepost op: 18-09-2003, 14:39:21 »
Ergens in het oosten van NL (ik meen in nijverdal) maaar ik weet ff niet meer waar het was, is een straat die ''Het gebed zonder eind'' heet
ik ben er weleens geweest en die naam is volledig terecht, tis een gigantisch lange weg tussen weilanden door. Geen huizen, geen zijstraatjes, geen autos of bussen...

Ook in Oostende is zon soort straat: Straatzonder einde
daar ben ik ook weleens geweest, maar die straat heeft weldegelijk een einde heb ik ontdekt  ;D

Verder is er in Merelbeke (BE) de Verlorenbroodstraat

En in Puurs is er een straat die gewoon ''Leuk'' heet

t lijkt er sterk op dat vooral de belgen erg goed zijn in het bedenken van belachelijke namen  ;)

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
« Reactie #2 Gepost op: 18-09-2003, 15:37:12 »
Ook in Oostende is zon soort straat: Straatzonder einde
daar ben ik ook weleens geweest, maar die straat heeft weldegelijk een einde heb ik ontdekt  ;D
Misschien was dat wel het begin ::) ;)
Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 18-09-2003, 22:25:26 »
Zou het misschien een rotonde geweest kunnen zijn, Floortje? In België hebben ze daar speciale verkeersborden voor: "Einde Rotonde". Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Jammergenoeg geen foto, maar in Roermond is ook zoiets fraais te vinden. Het gekke is: het heeft weer met een bepaalde natuurlijke aandrang te maken, de straat waar ik het over heb, heet namelijk:

''het Sjietbergske". Voor de (regelmatige) bezoeker van Roermond: als je door de Neerstraat richting bibliotheek loopt, zie je aan de linkerkant, als je met je gezicht naar dat pand staat (heet geloof ik "Pand de Gouden Leeuw"), een klein straatje achter een paar huizen langs lopen. En kijk maar eens goed op het straatnaambordje.

Voor de niet-limburgers onder de forummers volgt hier de vertaling: het "schijtbergje.......". Eigenlijk heb ik het vermoeden dat deze vertaling overbodig was. :D

marionf2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18-09-2003, 23:06:28 »
Als je echt rare straatnamen zoekt,moet je hier in Dordrecht komen kijken.Wij hebben een
blindenliedengasthuissteeg echt waar.en ook een zakkendragersstraatje(dat is trouwens het smalste straatje van nederland}

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #5 Gepost op: 18-09-2003, 23:14:42 »
Hoe smal is dat straatje dan? Dit topic heb ik opgestart, met als eerste straatje, een doorgang van volgens mij nog geen 60 centimeter. Het is een stuk smaller dan een gemiddelde deur in een woonhuis. Ik zou daar echt graag een foto van willen zien, al is het maar van de ingang ervan.

Want zoals gezegd: ik heb me in een idiote bocht moeten wringen om die foto te kunnen maken hierboven.

Offline CadYo

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 18-09-2003, 23:17:00 »
 ;D

Dubbeleworststeeg in Amsterdam hahaha

::)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #7 Gepost op: 19-09-2003, 01:08:01 »
Dat is in sommige buurten daar wel handig, ja :-X ;D

marionf2

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19-09-2003, 08:09:17 »
het zakkertje zoals het hier in Dordrecht genoemd wordt is idd net zoiets.Ongeveer 60 cm.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #9 Gepost op: 19-09-2003, 10:42:50 »
in hoorn heb je een straat die heet: onder de boompjes..  ;D

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #10 Gepost op: 19-09-2003, 11:03:30 »
Ik vind dus de associatie wel leuk: als je bijvoorbeeld bij een alcoholcontrole je adres moet opgeven, en je geeft eerlijk antwoord op die vraag, dan word je meteen voor nader onderzoek meegenomen naar het bureau, al heb je geen druppel alcohol gedronken. Het irritante ervan is, dat je je adres altijd minimaal 1 keer moet herhalen, voordat iemand je jelooft.

Je zou maar een straatnaam hebben die ''Op het kerkhof'' heet..........

Offline Baziel

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
« Reactie #11 Gepost op: 19-09-2003, 11:10:27 »
t lijkt er sterk op dat vooral de belgen erg goed zijn in het bedenken van belachelijke namen  ;)

In Baarn is er een hele wijk met scheepsnamen zoals De Jol, De Brik , De Bark, De Schoener, Het Galjoen, De Botter,Het  Fregat,De Aak, De Gondel enzoverder enzovoort.
Zit er daar eentje tussen : 't Jaagpad. ??? Verschil moet er zijn waarschijnlijk...

En niets lijkt wat het is...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #12 Gepost op: 19-09-2003, 11:19:57 »
Jaagpad is in Maastricht een bestaande naam. Jaagpad Oost, Jaagpad West. Het zijn ligplaatsen voor woonboten, zoals je die op meer plaatsen hebt. Het zijn tegenwoordig ook officiële adressen, want zodra zo'n boot aangesloten wordt op de nuts-voorzieningen als gas, water en electriciteit, moet het adres een officieel woonadres zijn. Je kunt immers het gas, of de electriciteit niet aan de balie van de gemeentebedrijven in een emmer meegeven. Water zou nog wel gaan, maar dan moet je wel regelmatig terugkomen.

In Antwerpen weet ik een straatje te vinden, het is eigenlijk alleen maar een deel van een groot plein, die straat heet de KAASRUI. Een naam die misschien niet zo heel bijzonder is, de typische huisjes zijn dat overigens WEL.
« Laatst bewerkt op: 22-09-2003, 14:06:16 door bodejosm43 »

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 19-09-2003, 11:25:32 »
Ik vind dus de associatie wel leuk: als je bijvoorbeeld bij een alcoholcontrole je adres moet opgeven, en je geeft eerlijk antwoord op die vraag, dan word je meteen voor nader onderzoek meegenomen naar het bureau, al heb je geen druppel alcohol gedronken.

In Brasschaat ( Klein Nederland in de plaatselijke volksmond ) heb je een klein straatje dat Het Innemen heet.
Als je dat moet zeggen bij een alcoholcontrole.....

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 19-09-2003, 11:55:29 »
In Antwerpen weet ik een straatje te vinden, het is eigenlijk alleen maar een deel van een groot plein, die straat heet de KAASRUI. Een naam die misschien niet zo heel bijzonder is, de typische huisjes zijn dat overigens WEL.

Ruien zijn oude, ondergrondse grachten die onder heel de oude stadskern van Antwerpen lopen. De meest gekende rui in Antwerpen is wel de Suikerrui, de verbindingsstraat tussen de Grote Markt en de Scheldekaaien met Het Steen. Maar je hebt ook de Kaasrui, de Oude Zoutrui, de Minderbroedersrui......
Vanaf 2004 kan je ook ondergronds toeristische wandelingen maken langs deze ruien onder begeleiding van een stadsgids.
Misschien een aanrader ?
« Laatst bewerkt op: 19-09-2003, 12:50:53 door Baziel Flauwtie »

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 19-09-2003, 11:56:14 »
in hoorn heb je een straat die heet: onder de boompjes..  ;D

Zoiets heb je ook in (West)Berlijn.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #16 Gepost op: 22-09-2003, 09:55:55 »
in Nijmegen heb je de "Fort Kijk in de pot straat"
in Utrecht de Harde bollenstraat (is de hoerenbuurt geloof ik)
we're back :(

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #17 Gepost op: 22-09-2003, 12:42:13 »
Zoiets heb je ook in (West)Berlijn.

unter die kleine baumen??  ;D

Offline Ville

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 22-09-2003, 13:24:51 »
Ergens in het oosten van NL (ik meen in nijverdal) maaar ik weet ff niet meer waar het was, is een straat die ''Het gebed zonder eind'' heet
ik ben er weleens geweest en die naam is volledig terecht, tis een gigantisch lange weg tussen weilanden door. Geen huizen, geen zijstraatjes, geen autos of bussen...

Floortje toch, je komt uit Hilversum en dan zou je toch moeten weten dat daar ook een gebed zonder eind is. Vlak bij Crailo ligt een hei (weet even niet meer precies de naam) en daar loopt een ruiterpad met een fietspad ernaast en dat is ook een ellelang stuk. Volgens mij loopt het van Hilversum naar Laren en dat heet dus ook zo :)
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #19 Gepost op: 22-09-2003, 14:04:33 »
Bij ons in Maastricht is een straat, die heet de Acht Zaligheden.

Toen ik pas postbode was, kon ik het niet nalaten om voorbijgangers te vragen, of ze wisten waar die straat lag. Maar omdat het mij ging om de reactie van die mensen, vroeg ik steeds:

Mevrouw/mijnheer, weet u hier een straat te liggen, die de Zeven Zaligheden heet, of de Negen Zaligheden?

Kreeg ik soms als antwoord: "U bedoelt de ACHT zaligheden?"

Inkoppertje voor mij: "Ik doe niet moeilijk over een zaligheid méér of minder......

En vervolgens de gezichten van die mensen: onbetaalbaar ;D