Voor de teams die zich afvroegen waar Karlovic toch was:
Karlovic: ‘Ik wist mijn eigen naam niet meer’
"Ivo Karlovic werd een paar maanden geleden getroffen door een hersenvliesontsteking. De 34-jarige Kroaat maakt deze week met succes zijn rentree op de ATP Tour, na een afwezigheid van drie maanden. Bij het grastoernooi in Newport staat Karlovic in de kwartfinales tegenover John Isner. Tegenover de media in Newport vertelde het servicekanon over de zware periode die hij heeft doorgemaakt.
‘Ik werd op een dag wakker in april en ik voelde mijn arm niet. Ik werd thuis aan het infuus gelegd en voelde me aanvankelijk beter worden. Maar later begon ik over te geven en kreeg ik veel pijn in mijn hoofd, dus toen werd ik opgenomen in het ziekenhuis. Daar mocht ik na een uur weer vertrekken, maar thuis werd de pijn weer erger. Ik werd weer teruggebracht naar het ziekenhuis en wat er daarna gebeurde weet ik niets meer van.’
Pas drie dagen later werd de correcte diagnose gesteld bij Karlovic. ‘De doktoren wisten niet of ik 100 procente zou herstellen. Ik was erg lang bewusteloos. Ik wist mijn naam niet meer of welk jaar het was. Ik had veel pijn en had geen gevoel meer in mijn rechterarm en mijn gezicht.’
Karlovic zegt dat hij tien dagen lang last had van hoofdpijn. ‘Pas na vier dagen herinnerde ik mijn naam en na vijf dagen was de verlamdheid voorbij.’
Voor de voormalig nummer 14 van de wereld was het herstelproces zeker in mentaal opzicht niet eenvoudig in de beginfase. ‘Ik had nog steeds een virus in mijn hoofd, dus de mogelijkheid bestond dat het zou terugkeren. Na een maand ben ik weer gaan tennissen en nu maak ik me nergens meer druk over. Ik geniet er van om weer op de baan te staan.’"