De variant heet "Broke" oftewel voor als je weinig geld hebt om op vakantie te gaan. We gaan naar een Europese stad voor 7 dagen. Overnachting zal bij een hostel zijn. Dus best avontuurlijk
Wat een tof concept! Ook 'thema van de maand', deze maand "earn your return". Moet je challenges doen om je retourticket te verdienen
Hostels zijn leuk
Wanneer gaan jullie?
Goed, ik ben dus ook op vakantie geweest. Iets van 19 dagen (eigenlijk wat te lang) naar Italië. Grootste deel met 1 vriend, laatste week sloot nog een ander zich bij ons aan.
En doorgaans schrijf ik geen vakantieverslagdingetjes, maar laat ik het eens proberen. En laat ik tevens proberen om het kort te houden.
Oh, who am I kidding.
De heenweg was in 3 dagen. Eerste tussenstop in Weil am Rhein, een voorstadje van Basel, nog net in Duitsland (oftewel, overnachting kost de helft). Daarna door naar Pescare, en de derde dag nog een klein stukje binnendoor via de kustweg naar eerste bestemming: Bari. De kustweg overigens is constant kronkelend, totaal een tweebaansweg (1 per richting), dus zoals je snapt mag je daar 80 rijden. Of, als je Italiaans bent, tussen die 100 en 110. Ook als je toevallig op een scootertje zit, met je korte broek of zomerjurkje. Dat bleek een thema voor het Italiaanse verkeer te zijn: alle Italianen willen dood - liefst pijnlijk en bloederig.
Bari is een grappig stadje. Redelijk inwisselbaar met anderen, maar ze hebben 1 uitzonderlijkheid: een basiliek gewijd aan, en de beenderen bevattend van, onze grote vriend Sinterklaas. Dus wij even op bezoek bij Klaassie. De crypte van de kerk liepen nog redelijk wat mensen in en uit, dus we wachtten even, uitpuffend van de hitte.
Ohja, voor ik dat vergeet. De laatste dag van de vakantie was 30 graden, gevoelstemperatuur 32. Dat was de koelste dag van de vakantie. Het was warm.
Anyway, klaas. Crypte. Toen er al een tijdje niemand binnen was, dachten we, het zal nu wel wat rustiger zijn in de crypte: we gaan even buurten. Crypte in. Die was misschien 10-15 meter diep, en grofweg 30 meter breed. Er waren tevens ongeveer 150 mensen.
Het bleek dat Klaas net, voor het allereerst, was uitgeleend geweest. Naar de broeders in Rusland, alwaar z'n beenderen in enkele maanden door 2.2 miljoen Russen waren bezichtigd, en precies die dag was de terugkeer. Met bombarie, en een half dozijn vrolijk uitgedoste persoontjes die Heilige Activiteiten uitvoerden, en Heilige Russische dingen prevelden, en allemaal hogepriester waren enzo. En dus heeeel veel toeschouwers die alsjebliefdankjewel wilden genezen van een pijnlijke gestoten teen ofzo.
ANYWAY, verder is Bari vooral handig doordat het in het centrum is van 3 unesco hotspots. Een fancy achthoekig kasteel, met achthoekige torens, die tevens op de Italiaanse 1 euro cent staat, in het noordwesten. Toffe kleine witgepleisterde instortbare Trulli huisjes, in het zuidoosten. En de grotwoningen van Matera in het zuidwesten. Ten noordwesten van Bari is de zee, dus de locaties konden werkelijk niet verder van elkaar verwijderd zijn - en steeds of grofweg een uur reizen. Wacht, ik doe wel even wat fotootjes van internet.
Matera was tevens de tweede tussenstop, hoewel slechts voor 1 nacht.
Daarna ging het door naar Catania op Sicilië. Sicilië bleek slechts op een steenworp afstand van het vasteland, paar kilometer, maarja moet toch met de veerboot. Catania zelf bleek weer een redelijk inwisselbaar stadje, meer dan Bari. Maarrr het ligt praktisch naast de Etna.
De Etna is ruim 3 kilometer hoog. Die zie je wel van een afstandje.
Dus je kunt eerst tot een hoogte van 1900 meter rijden. En vanaf daar kan je een overmatig dure kabelbaan nemen naar 2500 meter. Of een soort bergbus naar hetzelfde punt. Of je bent gewoon een bikkel, en je gaat te voet lekker 600 meter klimmen
Fun fact: 600 meter klimmen, met een stijgingspercentage van 20-30%, en wegglijdende stenen.. nog best zwaar!
Maar het voordeel is dat wanneer je boven bent, je wel prima hooghartig neer kunt kijken op van die slippertoeristen, die net de kabelbaan hebben genomen en zeggen van "zullen we nog een klein stukje zelf klimmen, dan kunnen we nog zeggen dat we iets zelf hebben gedaan". True story! Behalve het hooghartig neerkijken natuurlijk, dat is beneden mij