Als er louter pionnen zijn kan het spel niet gespeeld worden. Iemand moet de pionnen verzetten, als de pionnen zichzelf verzetten dan zou ik het geen pionnen noemen. Voorts vind ik dat je de realiteit veel te veel bij het spel betrekt, jij ziet Expeditie Robinson volgens mij helemaal niet als een spelletje. Indien dat wel het geval is begrijp ik niet goed waarom je zo fel reageert.
Fel....? Ik reageer volgens mij alleen fel op een beginsel dat hier als vanzelfsprekend gepresenteerd wordt en dat ik als eng kwalificeer (some animals are more equal than others).
Wat betreft het spel: ik heb aangegeven dat ik het een bak vond dat Tatiana zich beklaagde geen pion te zijn. En dat vind ik nog steeds. She had it coming.
Daar ben ik het mee eens, ik beweer toch ook nergens iets anders? Ik stelde alleen dat er niet enkel pionnen in het spel zijn. Ik zie een pion als een kandidaat die enigszins makkelijk kan worden gebruikt door een andere kandidaat. Je kunt wel iedereen als een potentiele pion beschouwen maar stellen dat iedereen ook daadwerkelijk een pion is vind ik veel te kort door de bocht.
Okay, nu begin ik te snappen wat je bedoelt. Sommige deelnemers worden als pion gebruikt (in die zin vond ik de eerdere opmerking dat Iwein Tatiana als pion had gebruikt een hele goeie), door andere spelers die op dat moment de regie voeren.
Dat klopt natuurlijk en ik denk dat Sebastiaan daarin bijvoorbeeld heel gewiekst is. Maar Tatiana dus volstrekt niet, net zo goed als Anthony dat niet was. En los hiervan: als een speler zo gewiekst is dat het hem lukt anderen zo te manipuleren dat hij ze als pion kan gebruiken, dan kan ik me voorstellen dat het balen is als de zaken zich ineens zo ontwikkelen dat het andersom wordt. Maar je kunt er niet over gaan klagen..... Wacht, er schiet me ineens een grandioos praktijkvoorbeeld te binnen, maar ik heb even de namen niet paraat. Even in het ER-archief duiken. (dat moment dat de productie een bel liet luiden, weet je wat ik bedoel?)