Je begrijpt hopelijk wel dat het een metafoor betreft? En nogmaals: ja binnen het spel zijn sommige kandidaten pionnen en andere degenen die de pionnen verplaatsen én weer anderen zijn geen van beide maar gaan gewoon hun eigen weg.
Niks metafoor. Een belangrijke basisfout waar veel mensen zich aan bezondigen en die grote gevolgen kan hebben. En waar ik dus met hand en tand tegen zal ageren, ook al gaat het om een spelletje. Teveel leed meegemaakt vanuit deze zieke waangedachte, sorry. Jezelf als meer zien dan een ander is een riskant beginsel, ondubbelzinnig en altijd.
In een spel zijn louter pionnen. En wie nu de touwtjes in handen heeft, kan morgen ineens aan het kortste eind trekken. That's all in the game. En sommigen spelen het spel handiger dan anderen, natuurlijk. Maar als de kansen keren is er geen enkele reden tot geklaag. Louter vette pech (of een verkeerde inschatting).
Ik kan je helaas niet meer volgen Starry Night, ik heb het niet over Tatiana maar alleen over de uitspraken die jij deed: “Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet” en “Wanneer je een ander als pion behandelt, dan degradeer je daarmee jezelf ook tot pion, zo simpel is het echt”. Hierboven heb ik vervolgens uitgelegd waarom ik denk dat deze uitspraken in de context van het spel geen hout snijden. Ik denk dat we op een andere golflengte zitten te praten.
Ik denk het ook, want ik kan jou ook niet volgen. Als je ervan uitgaat dat je tegenstander niks meer is dan een pion, dan zul je moeten accepteren dat jij dat in de ogen van je tegenstander ook kunt zijn. En dan kan je maar beter zorgen dat je niet kan worden teruggepakt. Gebeurt dat wel, dan moet je niet klagen, maar slikken. Om er nog maar een uitdrukking tegenaan te gooien: boontje komt om zijn loontje.
Wanneer je vol op een tegenstander gaat en daardoor zorgt dat die eruit geknikkerd wordt, dan vergroot je de kans dat diegene dat vervolgens ook bij jou doet. Hartstikke eerlijk.