Als je iemand 18 kilo aan de buik gaat hangen, dan weet je dat diegene kansloos is. Dat is dus een soort liquidatie, waar diegene zich op geen enkele manier tegen kan verdedigen. En als iemand zich niet kan verdedigen, dan schiet je diegene dus in de rug. Dat betekent die uitdrukking ook.
Dat Regina zich aansloot bij Saar kwam omdat ze in de gaten kregen wat er gebeurde. Dat was dus een reactie, en reactie is nu eenmaal iets anders dan actie. Zoals ik al schreef: "iets wat ze misschien op voorhand helemaal niet van plan was".
Dat sommigen complotten spelen bij het spel vinden horen weet ik. Maar zoveel seizoenen ER leert dat daar toch heus door zowel spelers als kijkers over het algemeen niet positief tegenaan gekeken wordt (en bij het kiezen van de uiteindelijke winnaar in 100% van de gevallen genadeloos wordt afgestraft). En terecht. Het is namelijk spelbedervend (als de productie niet hadden ingegrepen en Iwein zijn gang had laten gaan en de samensmelting niet hadden vervroegd - of dacht je dat dat toeval was? - dan hadden alle Nederlanders in dit stadium van de strijd al lang en breed thuis gezeten).
Soms is complotten smeden niet te voorkomen, hoor, en hoort het erbij. Dan wordt er iets getriggerd, waardoor het noodzakelijk wordt om de koppen bij elkaar te steken (bijvoorbeeld om je eigen hachie te redden). Daar zijn ook legio voorbeelden van en dat wordt dan gezien als een slimme (soms zelfs rechtvaardige) zet. Maar wanneer je complotten gebruikt om het verloop van een spel naar je hand te zetten, dan ben je bezig met pestgedrag en niet met spelen.
"Dat haalde ik aan dat Saar wist dat dat soort dingen gebeuren. Daar ging Zsofie keihard op Regina. Dus het lijkt me niet dat Saar 'met haar rug naar Zsofi' stond."
Dat was alleen Zsofie. Als je je goed herinnert deed Anthony toen iets heel anders, tot grote ergernis van Zsofie. Dus ja, dit was een schot in haar rug, deze collectieve liquidatie. Daarom reageerde ze ook zo emotioneel.