Wel als ervan je verwacht wordt dat je je als een leider gedraagt, of je dat nou zelf wil of niet. En een leider hoort zich nou eenmaal verantwoordelijk gedragen. Sergio heeft de verwachtingen van zijn teamgenoten niet waargemaakt en dit kan hem duur komen te staan.
Hij is tot leider benoemt en gedraagd zich niet als een leider.
Ieder heeft ook zijn eigen verwachtingen wat het leiderschap betreft.
Er is tevens geen handleiding of wederom een maatstaf wat 'leiderschap' taalkundig en daadwerkelijk inhoud, dat vult ieder voor zich in.
vb:
In bepaalde culturen hoeft een leider/stamhoofd (oudste) ook helemaal geen r**t te doen, enkel bepaalde beslissingen nemen dat naar zijn mening of gevoel het beste is voor de stam en gedeeltelijk ook voor hem. Bij deze stammen is ook zelden tegenspraak door de 'jongeren', een groot contrast qua respect itt de westerse wereld . Voor mijn gevoel is ER bij deze editie ook die richting uitgegaan. in 2005 had je ook het leiderschap dat na verloop uitgedaagd kon worden maar met consequenties voor de verliezer van het duel, zoals ook bij deze stammen van kracht is.
Voor mij mag een leider lui zijn maar die schiet zich hierbij toch mee in de voet eens die immuniteit wegvalt. Als 'werkpaard' er over lopen klagen heeft geen zin. Maar zoals ik eerder al aangaf heeft dit grotendeels met relativeren te maken...
Lange Frans vond ik wel de koe bij de horens vatten toen hij zij dat "Het democratische proces is niet de meest geschikte vorm van zelfbestuur" en dat is in meeste gevallen zo, soms is er een vorm van hiërarchie nodig.
Wie echt gelooft in democratie maakt zichzelf wat wijs --> diegene een democratische stemming leidt staat een trapje hoger in de hiërarchie