Het ging mij er meer om dat deze noodgreep, een editie met bekende vlamingen en nederlanders, voornamelijk uit de kant van 2BE kwam en niet vanuit RTL, om de teruggang in kijkcijfers op te kunnen vangen. In Nederland zijn na al die seizoenen de kijkcijfers nog meer dan uitstekend.
BTW, dat Nederlanders wel iets kunnen winnen en Belgen niet, dat betekent in mijn ogen ook dat 2BE, niet echt zijn kijkers betrokken wilt hebben bij het programma zelf.
Daar het productiehuis van de laatste reeksen, enkel in Nederland een vestiging heeft zal er wellicht ook iets mee te maken hebben...
Ik heb ook de indruk dat RTL met veel grotere budgetten werkt of ze toch via een heel andere manier bekomen.
Bij VTM/VMM zie je ook he ene realityprogramma na de andere waar er gesmst moet worden om een winnaar te bepalen, dus die budgetten hangen grotendeels af van dat sms gedoe. Op dat gebied zijn de Belgen te makkelijk beïnvloedbaar door ze een gevoel van beslissingsrecht ervoor in de plaats te geven.
Ik weet niet hoe het in Nederland aan toe gaat maar de 'lees'-media heeft in België naar mijn gevoel ook een grote invloed:
Vroeger waren er af en toe interviews te lezen over Expeditie Robinson in verschillende tijdschriften, nu is het enkel een kleine vermelding waard tussen de ultra compacte tv-gidsen. --> Ze besteden liever volledige pagina's over de schermutselingen achter de schermen bij een boer die een lief zoek, 'sterren' die een poging doen om nog eens in de kijker te staan door mee te doen aan een sms-danswedstrijd, enz... De roddelboekjes wrijven in hun handen en duiken zelfs in de portemonnee om de nodige schandalen achter de schermen te kunnen publiceren en het slechtste geval verzinnen ze gewoon wat. En wat er in die boeksjes te lezen valt wekt dan weer de interesse in een programma...