Allereerst dit, leuke column! Ik heb er alvast hartelijk om kunnen lachen. Er zitten enkele passages in waar ik graag op reageer.
Vlamingen en Nederlanders; die 2 gaan niet samen. De eerste schermutselingen hebben deze week al op het forum plaatsgevonden; aangezien de VRT-serie nu zal beginnen en een toestroom van Belgische forummers onvermijdelijk is, zal het waarschijnlijk bij deze ene confrontatie niet blijven. Ik hoop dat je dit keer eens GEEN gelijk krijgt, eerlijk gezegd! Maar ik snap wel dat je je baseert op eerdere incidenten (cfr. Expeditie Robinson).
Mag ik gewoon kort het volgende zeggen? De meeste Belgen zijn gewoon niet zo opgezet met die (in hun ogen) arrogante houding van (sommige) Nederlanders.
Ieder nuchter mens weet natuurlijk dat het geen arrogantie is maar gewoon 'voor je eigen mening uit durven komen'.
Kort maar krachtig: door die "recht voor de raappolitiek" van de Nederlanders lopen ze wel eens het risico dat ze tegen een muur (van onbegrip) lopen.
Vandaar onze reactie als de 'nuchtere' Belgen naar een WK gaan en 'Wereldkampioen Nederland' (mooi niet)
thuis moet blijven. Wie zichzelf tot favoriet bombardeert moet de consequenties maar dragen. Jullie voetbalteam is intrinsiek gewoon beter, maar (gelukkig) wordt de logica niet altijd gevolgd.
Wat betreft de Nederlandse frustratie ten opzichte van Duitsland: Als Jantje met pappa naar de McDonalds loopt en ze komen onderweg luidruchtige Duitsers tegen dan is steevast het commentaar van pappa: "Kijk Jantje, die mensen hebben nou vroeger opa's fiets gestolen." Deze dingen vertellen wij anders ook over de Duitsers hoor! Bij ons zit dat ook diep.
De reactie van de Nederlanders op het niet kwalificeren van Belgie zou er 1 zijn van: "Och, jammer." Dat weet ik zo net nog niet! Heel voetbalminnend Nederland was anders in diepe rouw toen ze niet naar het WK gingen. Veel mensen hebben niet eens naar het WK gekeken, tot op het moment dat Guus Hiddink ineens furore maakte. Toen was het weer 'Oranje boven'!
Geef maar toe, stiekem lachen jullie wel een beetje in jullie vuistje als de Belgen in het zand bijten... en dat mag (wat mij betreft) best!