Wat mij van de Panama-expeditie vooral ook nog bijstaat is de eindeloze regen aldaar? Vond je dat ook niet heel zwaar? Verder zeg je ook niets over het slapen (ik lees bijvoorbeeld regelmatig dingen over zandvlooien en ratten die 's nachts over je heen lopen). Had je daar nog problemen mee? Of was het toch echt vooral het sociale aspect?
Dat is pure verdringing van de feiten
Nee zonder dollen, de regen was inderdaad vervelend en vooral heel erg koud. Zeker als je nat op de boot moest en dan varen over dat open water, brrrrrrrr. Ik had geen trui op het eiland en had steeds alleen die ene blouse en de regencape om mij warm te houden. Dat lukte 's nachts echt niet, dus ik had het merendeel van de tijd koud. Slapen ging de eerste dagen prima. De laatste vier tot vijf nachten heb ik niet geslapen. Ook eten kon ik niet de laatste dagen, honger had ik dan ook niet.
Dat heeft denk ik meegeholpen aan mijn minder stabiele voorkomen. Zoals je wellicht hebt gezien, zat ik onder de sandflybeten. Onder tot boven. Onderweg naar huis keken mensen mij heel vreemd aan, met zo'n hoofd van: wat heeft die nou? Van die geschrokken meelijdende hoofden.