Realitynet F1 Manager 2023 (concept titel)Beste F1 racevrienden,
Al een tijdje spookt het idee door mijn hoofd om een nieuw RN voorspelspel op te zetten, aangezien er op het forum best wel een vaste kern F1 kijkers is (Daisy, Tim, Nieky, Vic, Frenkie, LDH, MoleBuster, Lotje? en natuurlijk ikzelf). Daarom heb ik een concept in elkaar gezet, dat ik graag met jullie wil delen. Ook omdat ik met jullie feedback het spel verder kan ontwikkelen, zodat het eventueel speelklaar is voor het raceseizoen 2023 (en anders mag altijd iemand anders ermee aan de slag gaan).
Ik ben benieuwd:
1. Naar de animo (vinden jullie dit überhaupt leuk om mee te doen)
2. De haalbaarheid/speelbaarheid (wat werkt wel, wat zou je eruit halen)
Hoe werkt het? Het spel bestaat uit 3 delen
1. Eenmalige vragen voorafgaand aan het seizoen over Formule 1 in het jaar 2023 1. Welke rijder wordt wereldkampioen? (10 punten)
2. Welk team wint de titel bij de constructeurs? (5 punten)
3. Voorspel de gehele top 10 van het wereldkampioenschap aan het einde van het seizoen (elke rijder op de juiste plek is 2 punten waard, een volledig goede voorspelling levert 10 bonuspunten op)
4. Standaardvoorspelling voor de races - Ik vraag eenmalig om een standaardvoorspelling voor als je een keer vergeet in te vullen, zodat je nog steeds iets van kans maakt op punten.
2. Vragen over het aankomende raceweekend (invullen kan steeds tot aan het moment dat de kwalificatie begint)
Voorafgaand aan het raceweekend krijgen jullie een aantal vragen waarmee jullie het aankomende raceweekend moeten voorspellen. Elke juiste voorspelling levert een aantal punten op.
Op de DONDERDAG voorafgaand aan de race, zal ik de deelnemers een reminder sturen tot het invullen van de gegevens.
1. Wie wint de kwalificatie en start op pole position in de race? (10 punten)
2. Wie wint de race? (20 punten)
3. Voorspel het podium aan het einde van de race (elke coureur op goede is plek 2 punten waard, elke coureur die wel het podium haalt, maar niet juist voorspeld is, 1 punt. De gehele top 3 goed? Verdubbeling van de punten. Maximaal 12 punten te halen hier)
4. Wie pakt de snelste raceronde TIJDENS de race? (2 punten)
5. Hoe snel is de snelste raceronde TIJDENS de race? (vul bijvoorbeeld in: 1.24.340, alleen degene die dichtste bij zit van alle deelnemers, ontvangt 1 bonuspunt)
Indien er een sprintrace gereden wordt, volgen nog 2** extra vragen
1. Wie wint de kwalificatie en start op pole in de sprint race? (5 punten)2. Wie wint de sprintrace en start op pole in de race? (10 punten)
3. Hoe ziet de top 3 van de sprintrace eruit? (Coureur op juiste plek? 2 punten, coureur in de top 3 juist? 1 punt)
**
noot: als er dus een sprintrace is, voorspel je de winnaar van de kwalificatie, de winnaar van de sprintrace en de winnaar van de GP. Zonder sprintrace is dat kwalificatie en race.3. Teamsamenstelling (ook voorafgaand aan het seizoen, afgekeken van de Fantasy Tennis Tour
)
Naast je eigen voorspelling, gaan ook de coureurs punten voor jullie verzamelen. Jullie mogen een team samenstellen van een 10 rijders. De indeling heb ik gemaakt op basis van de eindstand van het seizoen 2022. Alleen om uit te leggen wat ik bedoel, gebruik ik de huidige stand even als eindstand.
1. Verstappen - Red Bull (208)
2 Leclerc - Ferrari (170)
------------------------------------------------------------------ 1 rijder
3. Perez – Red Bull (151)
4. Sainz – Ferrari (131)
5. Russel – Mercedes (128)
6. Hamilton – Mercedes (109)
-------------------------------------------------------------------- 2 rijders
7. Norris – McLaren (64)
8. Ocon – Alpin (52)
9. Bottas – Alfa Romeo (46)
10. Alonso – Alpin (29)
----------------------------------------------------------------- 2 rijders
11. Magnussen – Haas (22)
12. Ricciardo – McLaren (17)***
13. Gasly – AlphaTauri (16)
14. Vettel – Aston Martin (15)
15. Mick Schumacher (12)
------------------------------------------------------------------------- 2 rijders
16. Tsunoda – AlphaTauri (11)
17. Zhou – Alfa Romeo (5)
18. Albon – Williams (3)
19. Stroll - Aston Martin (3)
20. Latifi – Williams (0)
-------------------------------------------------------------------------- 3 rijders
Alle punten die zij aan het einde van het seizoen 2023 hebben behaald in het kampioenschap, worden opgeteld bij jouw totaal aantal punten die je hebt verdiend met voorspellingen.
***probleem dat ik hier heb met indelen is eventuele wisselingen binnen teams en de plek waar ik die rijder dan moet inschalen. Stel dat bijvoorbeeld Herta overstapt van Indycar naar F1 en de plek van Ricciardo overneemt in 2023. Moet ik hem dan op 0 zetten of op de plek van Ricciardo? Bij Piastri voor Latifi is dat niet zo moeilijk
Bij een eventuele gelijke stand aan het einde van het seizoen kijk ik om te bepalen wie op welke plek komt naar:
1. Totaal aantal keren de winnaar van de GP’s juist voorspeld
2. Is dat ook gelijk, dan kijk ik naar het aantal keren de pole position juist voorspeld
3. Totaal aantal punten van het door jou samengestelde raceteam
4. Is dat ook nog gelijk, dan kijk ik naar het aantal keren dat de snelste raceronde juist voorspeld is