Een beetje begrijpend lezer, zal zien dat deze film, maar zeer zeker ook het boek, eigenlijk een kopie is van de "da Vinci code", Dan Brown schrijft goed... als hij het bij 1 boek laat.
Jawel, kan ik je gelijk in geven, al zou je het dus eigenlijk moeten omdraaien. De geschiedenis van de twee boeken vermeldt dat het Bernini Mysterie eigenlijk eerder geschreven is. Maar het begon pas te verkopen, toen de Da Vinci Code een daverende hit werd.
Ben benieuwd of er ooit een verfilming komt van de andere twee boeken, waarin geen rol is weggelegd voor Robert Langdon. Met andere woorden: voor de hoofdrol in beide andere boeken is het niet geloofwaardig om daar Tom Hanks voor te casten.
Wat het Bernini Mysterie betreft: ik blijf het opmerkelijk vinden dat hetgeen in augustus 2008 (of was het eerder), die proef met de deeltjesversneller is uitgevoerd, en dat er precies als in het boek (misschien is het wel daarom gebeurd, omdat mensen met een functie binnen het Vaticaan het boek hadden gelezen) protesten uit die hoek kwamen.
Grappig, CERN bestaat al heel lang, maar er werd geen publiciteit aan gegeven. Voor ik het boek las, had ik er nooit van gehoord (maar dat is uiteraard geen maatstaf).
Rome zou er eerlijkgezegd wat beter van af mogen komen, de massa mensen die je overal zag, nodigde niet bepaald uit om er daadwerkelijk een bezoek aan te brengen. Uiteraard hield die drukte verband met de paus-verkiezing.
Ik zou weleens erachter willen komen of er veel authentieke beelden tussen zaten (de mensenmassa op het St-Pietersplein bijvoorbeeld), kan me niet voorstellen dat Ron Howard zoveel figuranten op de been heeft weten te krijgen, speciaal voor de opnames.