Voor de grap eens 'Shanghai Rush' (2009) opgezocht, een Chinese ripoff van The Amazing Race.
Na ruim tien minuten wist ik het: dit is het allerslechtste programma dat ik ooit heb gezien.
Ten eerste is het één grote schaamteloze reclame voor Shanghai en de Shanghai Expo destijds.
Ten tweede lijkt alsof ze een soort Fast&Furious-achtig effect wilden neerzetten, maar ik heb echt nog nooit zo'n traag en zielloos programma gezien. Werkelijk nog nooit.
Ten derde weet ik niet of alles is nagesynchroniseerd of alles in scène gezet, maar ik vrees dat laatste. Letterlijk alles lijkt gescript, de reacties zijn overdreven en elke opmerking komt er allesbehalve spontaan uit. Ik durf niet zover te gaan om te beweren dat de koppels bestaan uit acteurs en actrices, maar ook die hebben de meest awkward conversaties af en toe.
Het is gewoon allemaal maar moeilijk serieus te nemen. Dus heb ik het na een kwartier afgezet, hoewel ik bij dit soort programma's eigenlijk stiekem het hele seizoen wil kijken, puur omdat ik zo benieuwd ben of het de sfeer de hele rit lang zo ongemakkelijk blijft.