Maar ik heb al eerder een keer een concept voor ER gepost waarin er niemand hoeft af te vallen.
Leuk concept inderdaad!
Het lijkt wel een (heel klein) beetje op Terra Incognita: in zoverre dat er de mogelijkheid bestaat om te 'promoveren' en dat er een hele groep in 1 keer afvalt. (daar houdt de vergelijking dan ook meteen op
)
Ik vind het, net als de meesten hier, ook veel leuker als de winnaar ter plekke wordt bepaald, ipv. door televoting. Maar die evenwichtsproef heeft wat mij betreft wel zijn langste tijd gehad... De laatste keer vond ik het contrast tussen die fantastische eindproef en die 'last man standing'-proef veel te groot. Ik begrijp niet zo goed waarom ze iedere serie weer die evenwichtsproef aan het einde laten komen.
Voor het begin van de serie heb ik ook wel een alternatief concept (heb ik al eerder gepost). Het zou namelijk leuk zijn als het begin wat meer 'schipbreuk-achtig' (=Robinson-achtig) zou zijn. Dit zou er dan zo uit kunnen zien:
Alle deelnemers worden in het water gedropt, een behoorlijk eind van het eiland. De eerste acht (of zes, als je drie kampen hebt) kandidaten die op het strand aankomen, vormen een kamp op het mooiste eiland (met veel vruchten aan de bomen, etc.). Onderweg drijven echter allemaal pakketjes met spullen erin (bijl, magnesiumsticks, rijst, visnet, etc.) die de kandidaten hard nodig hebben. Hoe waardevoller de spullen zijn, hoe verder de omweg die de kandidaten moeten maken om het eiland te bereiken. Ze moeten dus een keuze maken tussen een mooi eiland en gereedschap,
of ze moeten zo sterk zijn dat ze met de omweg alsnog als één van de eersten op het eiland aankomen.
Dit lijkt me niet alleen een mooie manier om de kampen in te delen, het levert ook leuke beelden op: de drenkelingen ploeteren tussen de wrakstukken om te 'redden wat er te redden valt' en spullen te zoeken die van pas kunnen komen.