Hoe weet je dan waartussen je moet kiezen, als je nog niet weet wie de tweede finalist is?
Heel makkelijk toch?
Hypothese:
Stel dat je weet dat "Jantje" al in de allerlaatste eilandraad zit en dat "Pietje, Truus en Harry" nog een proef moeten doen om te bepalen wie de tweede finalist wordt, dan dwingt de productie je dus te kiezen uit alle mogelijke samenstellingen die zouden kunnen ontstaan. je zou dan bijvoorbeeld dus kunnen zeggen:
Jantje - Pietje: Ik kies voor Jantje
Jantje - Truus: Ik kies voor Truus
Jantje - Harry: Ik kies voor Jantje
Meer mogelijkheden zijn er niet.
Een dag later volgt de proef waarbij Truus de proef wint.
Zoals ik de productie toegezegd heb, zal ik dan dus op Truus gaan stemmen en is het niet de bedoeling dat het toch ineens Jantje wordt.
De drie Titanen die de allerlaatste proef tegen elkaar moeten doen om in de laatste eilandraad terecht te kunnen komen moeten zelf ook van te voren zeggen voor wie ze gaan stemmen indien ze zelf niet bij de laatste 2 terecht komen.
Uiteindelijk heb je dus 6 afvallers (4 die weggestemd zijn + 2 die de laatste proef niet gewonnen hebben) die gaan bepalen wie er gaat winnen.
Normaal gesproken moet je na een eliminatieproef ook al direct zeggen in je intervieuw op welke persoon je gaat stemmen op de eilandraad. Die eilandraad is vaak pas een dag later.