Aardig heftige aflevering, vooral ook voor mij om terug te zien.
Gisteren een chat met het publiek gehad na de aflevering en kreeg ongeveer 10.000 keer te horen dat ik te eerlijk en stom ben geweest. Ik moet zeggen dat ik dat als kijker ook zou zeggen. Het is niet mijn bedoeling om hier dingen te gaan verdraaien maar mijn laatste paar dagen verliepen daar iets ingewikkelder dan je als kijker krijgt te zien.
Vergezeld van een mooie klokslag zag je gisteren Frank plotseling wakker schudden toen hij mij hoorde zeggen dat ik niet op mijn 2 vrienden Richard en Jennifer ging stemmen. Dat wist hij voor die tijd ook al want daar begon iedereen al over zodra wij met z'n driëen op één eiland bleken te zitten. De productie heeft op een bepaald moment, vrij kort na de samensmelting door laten schemeren dat er 3 personen van de samensmelters in de eindronde terecht gingen komen. Op dat moment vermoedde Frank al dat hij naast ons driëen nummer 4 zou zijn. Voor hem was het op dat moment echter nog helemaal niet nodig om actie te ondernemen, wat dat betreft heeft hij dat gisteren gewoon op het juiste moment gedaan. Dat hij daarbij op mij gestemd heeft kan ik ook goed begrijpen, in principe wilde hij me ook niet bij de samensmelting hebben. Prima vent die Frank die zijn spel goed heeft gespeeld naar mijn mening.
Wat je als kijker niet goed ziet is dat karin en Mick na de samensmelting, voortdurend vragen bleven stellen over "ons" complot en daar hun duidelijke kritiek op bleven geven. Iedereen, inclusief Frank, wist dus precies hoe de vork in steel bleek te zitten. Veel andere gespreksonderwerpen waren er niet. Omdat alles toch volledig duidelijk was, heb ik op een rustige, eerlijke wijze uit proberen te lagen waarom ik vond dat een complot, op zich moet kunenn in zo'n programma. Als ik mijn kop in het zand gestoken had, net als Jennifer en Richard, door helemaal geen antwoord op dat vragenvuur te geven, dan had dat voor mij absoluut geen verschil gemaakt, ik was er uiteindelijk toch uitgegaan. Karin en ik hadden persoonlijk geen enkele klik met elkaar, zij wilde niet op Jennifer stemmen omdat dat de enige andere vrouw in de expeditie was en op Richard en Frank kon ze niet stemmen omdat die de uitstraling hebben van wat voor haar een typische Robinson is. Dit heeft ze mij gezegd toen ik in een veel eerder stadium vroeg waarom ze steeds op mij stemde. Haar stem kreeg ik dus sowieso. Mick zou gek zijn als hij dan niet met haar mee zou stemmen en Frank wist dat hij tzt eieren voor zijn geld moest kiezen, die is ook niet dom natuurlijk. Zoals gezegd was ik zijn laatste keuze voor de samensmelting en op mij stemmen deed hij dus liever dan op de andere 2. Kortom, omdat ik deze feiten al veel eerder wist had ik de duidelijke keuze:
1) Me nergens mee bemoeien, blijven ontkennen dat er een complot is, kronkelend een uitweg proberen te vinden en uiteindelijk toch weggestemd worden. In dat geval had ik voor mijn gevoel een toneelstuk moeten opvoeren waar ik me helemaal niet in thuis gevoeld zou hebben en waar ik niets beter van geworden was.
2) Wetende dat de het tzt toch afgelopen is, eerlijk zeggen hoe ik dacht, over het spel en over anderen. Dat scheelt een hoop opgekropte gevoelens en frustraties.
Ik heb dus voor de 2e mogelijkheid gekozen en heb gemerkt dat ik daarbij een hele goede bliksemafleider geweest ben voor Richard en Jennifer, want daar hoor of zie je niets van terwijl ze exact hetzelfde spel speelden.
Ik heb een hele leuke tijd gehad en had het niet anders kunnen doen als ik het opnieuw kon doen. Ik had het denk ik alleen meer naar mijn zin gehad als Frank me inderdaad niet voor die samensmelting had gekozen. Met grienende vrouwen op een eiland zitten is ook niet alles maar complotten bestonden daar niet, gewoon zorgen dat je de proefjes niet verliest en verder was het gewoon aftellen geblazen.