Deels wel, maar wat gezegd is, is wel gezegd...
En dan kunnen ze het soms anders doen lijken, zoals in het conflict met John en Esther en Nicole die op de kist aan het rammen was.
Maar in de aflevering zelf zijn de dingen wel te plaatsen.
Zelfs conversaties of zinnen of interviews worden soms geknipt.
Als je ergens zegt "Ik háát die insecten!!"
En ergens anders ben je over Marnix aan't praten, plakken ze de keer dat je "Marnix" zegt erover en krijg je "Ik háát Marnix!"
Heb een documentaire gezien over het neppe gesjoemel in reality tv. De producers vinden zelf de benaming Reality tv heel jammer, omdat het alles behalve reality is.
Ze lieten er ook een gewoon gesprek zien dat ze nadien zo knipten en plakten dat het een heel positief leuk gesprek leek en nadien hetzelfde gesprek met ander geknip en geplak en dreigende muziek eronder, waardoor het erg negatief overkwam.
Of over een paintballopdracht, waarin een jongen viel, een meisje hem wou komen helpen, maar ze werd letterlijk met haar arm meesgesleurd door een producer want ze moest en zou nu meteen een interview doen. Vervolgens vond de rest van de groep haar een verraadster omdat ze iemand van haar groep niet wou helpen.
Er wordt dus heel veel gemanipuleerd. Niet dat ik daar mee zit, het is entertainment, net zoals een film, dat is ook niet echt. Je moet alleen onthouden dat de mensen die je ziet, niet noodzakelijk zo zijn zoals je ze ziet.