Ik geloof dat de meeste mensen niet echt begrepen hebben waat ER om draait: het is een SPEL! En John speelt om de knikkers, laat dat duidelijk zijn. Alle prietpraat over vrienden maken, jezelf zijn e.d. laat John schieten, met maar één doel in het achterhoofd: het winnen van ER.
En ik denk dat hij behoorlijk opp de goede weg is, dus hulde en bloemen voor John!
uiteraard is het een spel, en daar geef ik je 100% gelijk in.
enja, zo'n spel kan hard gespeeld worden, en in het verleden is dat ook al gebeurd.
maar wat john doet is niet meer het spel hard spelen; dit was puur pesten en terroriseren, iemand proberen te breken en onderuit te halen. hij is gewoon te ver gegaan.
fysiek iemand aanvallen zou niet getollereerd worden. Als elbert john plost bij zijn nekvel vastheeft en hem eens een goeie stomp in zijn maag zou geven (wat trouwens nog niet zo'n slecht gedacht zou geweest zijn), vliegt elbert meteen uit de expeditie.
john heeft esther psychisch aangevallen, en vaak kan dit tot langdurigere schade leiden dan fysieke schade. de productie had john meteen naar huis moeten sturen en had dit onmenselijk gedrag niet mogen toelaten (en ik hoop dat dit vooralsnog gaat gebeuren)
in vergelijking met john lijkt mick van vorig jaar een hele sympathieke man
(wat ik helemaal in het begin van die afleveringen niet van mick vond, nadien is die mening wat bijgeschaafd)