Ik ben blij dat er eindelijk weer eens iemand is die dit spel werkelijk als een spel durft te spelen! Expeditie Robinson wordt naar mijn mening nog altijd teveel gezien als een groot avontuur en te weinig als een spel, gelukkig is daar mede door het nieuwe stemsysteem verandering in aan het komen
Door wat 'Plotiemoos' gister schreef bij kandidaat Douwe, heb ik de eilandraad eens terug gekeken .. ik had nl niet stilgestaan bij het feit dat Douwe als éérste en Carl als twééde was gegaan.
Een hele mooie observatie van Plotiemoos.
De volgorde van stemmen is i.d.g. inderdaad van crusiaal belang geweest voor de beslissing van de "Robinsoners" om wel of niet een stem uitbrengen. En voor ons ook. Als je de volgorde: Douwe - Carl - Meredith - Fleur - Maxime - Marleen, meeneemt begrijp je iedereen mogelijk iets beter.
Even wat letterlijke citaten van na de eilandraad:
Marleen zegt letterlijk:
'Ik had dan toch gedacht dat Carl
óók mee stemmen in de pot zou leggen. Al zijn het er één of twee.
Hij wist toch dat ik zou stemmen
derop (derop = Douwe).
En Carl zelf was met zijn immuniteit toch beschermd. Dan kon hij zijn maat Maxime toch ook beschermen. En hij heeft helemaal niets gedaan zelfs niet één stem'.
Carl zegt letterlijk:
'Ik kwam boven en de urn zat helemal vol zat.
Dus en ik wist onmiddelijk hoe laat het was.
Ik had gezien dat Douwe echt aan het schrijven was en dat hij verschillende stemmen omhoog hield. Ik heb dan niet gestemd. Ik kon niets doen. Ik kan moeilijk mijn eigen 6 stemmen gaan opofferen'.
Hij liegt hier tot hij scheel ziet. Er was immers overlegd .. hij zegt dat hij wist hoe laat het was .. én hij wist dat Marleen op Douwe zou stemmen. Hij had dus echt wel iets kunnen doen.
Douwe zegt letterlijk:
'Ik kreeg het idee dat ze me echt helemaal weg zouden stemmen. En toen kreeg ik toch wat de zenuwen. En ik denk van euh .. ik zet gewoon alles in.
Achteraf blijkt dat Carl dus helemaal niet gestemd heeft en daarmee heeft hij Maxime ook hartstikke verneukt ..
want Maxime ging blindelings op hem in.
En Maxime heeft zelf ook niets ingezet, als ik het goed begrepen heb.
Alleen ja .. ik denk niet dat hij verwacht had dat ík alles in zou zetten'.
Maxime stemde als één na laatste .. ziet ook die volle pot .. maar gaat uit van wat hier boven staat en stemt niet.
Even van de kern af. Buiten dat het naief is van Maxime, vind ik het ook arrogant én onsportief. Immers naast vertrouwen in Carl, denkt hij waarschijlijk dat óók anderen (Meredith) het voor hem hebben opgeknapt en wil hij al zijn stemmen behouden, zelfs de neutraliserende!
Terug naar Carl .. ik reageer in deze draad omdat ik eigenlijk wil zeggen dat ik denk dat je het spel ook spannend en intensief kunt spelen, zonder daarbij een regelrechte en m.i. zeer bewuste "dubbele matennaaier" te zijn.
I.d.g. het voorbeeld dat iedereen die ná hem ging stemmen er waarschijnlijk van uit ging dat ook hij als "echte maat" stemmen in de pot had gedaan.
Spannend en dynamisch stemsysteem ok.. daar ben ik het mee eens. Maar dat neemt niet weg dat je het ook met dit systeem fair en toch spannend kunt spelen.
En dat is nou net waar het bij Carl aan schoort. Die man heeft totaal geen principes .. hij gaat wat mij betreft veel en veel te ver in zijn omgang met mensen en hun gevoelens.