WAUW WAUW WAUW WAUW, aflevering 10 werd begeleid door prachtige muziek, drama op het hoogste niveau!! Drama in beeld en klank, het lijkt wel dat de muziek betert naarmate de finale in zicht komt!
De muziek die me het meest heeft gefascineerd is de begeleiding tijdens de eerste 10 minuten, tijdens Carls aankomst. Heerlijke drama muziek samen met een vocale stem, prachtig! Waaruit men dit heeft genomen, ik heb een vermoedde van 'sleepy hollow' van Danny Elfman, maar zeker ben ik er niet van.
Deze aflevering ook muziek van John Williams en zijn 'harry potter'. Williams een componist die nogal wat bekende composities op z'n naam heeft, oa. 'ET' 'Jaws' 'Jurrasic park', meer recent 'war of the worlds' en nog vele andere meesterwerken. Persoonlijk hou ik niet zo van zijn typische vaak bombastische stijl.
Een componist die ik zeker kan waarderen is Gabriel Yared, deze aflevering heeft men een klein stukje (track; as far as florence) gekozen uit 'the english patient'. Een album uit 1996 een wonderlijk album, volledig in de stijl van Yared met de woorden; dromerig, romance, warm als key words.
Het vocale deel deze aflevering was van hoog niveau. Hoorde ik daar tijdens Marnix brief, weer de stem van Lisa Gerrard. Heerlijke warme stem, een stem die me steeds weer kan bekoren! En geslaagd bij de beelden, top
Een track die ik ook al even verwachtte was 'my name is lincoln', muziek uit de film 'the island'. Deze aflevering heel eventjes te horen. Doet enorm veel denken aan 'now we are free' uit 'gladiator'. De componist hiervoor dan ook de nodige kritiek gekregen.
Andere muziek die me opviel, was muziek uit 'lord of the rings' 'chocolat' en de gebruikelijk keuzes.
Maar een aflevering met één van de mooiste keuzes en zeker op vocaal gebied. Ga ze zeker nog eens bezien en vooral beluisteren, maar dan met de hoofdtelefoon.