Auteur Topic: Wat vraag jij je af?  (gelezen 3543285 keer)

Offline Syllie10

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #27180 Gepost op: 5-03-2016, 14:50:22 »
Waarom als ik bijna klaar ben met mijn aangifte te doen knalt de site van de belastingdienst er voor de 5e keer uit  :\'(

Van de week kon ik niet eens inloggen en nu dit. *gaat koffie halen*

Offline NextGP

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
« Reactie #27181 Gepost op: 5-03-2016, 16:07:22 »
Hoe studeren mijn medestudenten?

Samenvatten is inderdaad heel effectief, maar effectief samenvatten is niet altijd even makkelijk. :P Ik heb afgelopen jaar vooral veel papers moeten schrijven en wij werken nooit met een boek, dus als ik iets samenvat zijn het vooral artikelen. Ik probeer altijd, tijdens het lezen, te letten op signaalwoorden. "Dus", "kortom", etc. betekent dat de auteur zijn vorige alinea heeft samengevat, dus dan hoef je dat zelf niet meer te samen te vatten. En verder probeer ik altijd te bedenken wat het belangrijkste punt is dat een auteur wil maken - maar volgens mij moeten wij hele verschillende soorten teksten lezen. Hier werken ze bijna nooit met echte boeken, maar eerder met artikelen, dus het is niet helemaal vergelijkbaar denk ik.

Soms vat ik niet eens samen, maar markeer ik kernzinnen om zo belangrijkste punten uit de tekst te halen. Dat gaat een stuk sneller dan samenvatten en dan kun je het teruglezen en kijken of je het snapt, en als dat het geval is, is samenvatten misschien overbodig  :) En als ik echt geen tijd of zin heb, lees ik alleen de inleiding en de conclusie, want daar valt meestal het belangrijkste ook wel uit te halen.

Misschien eens proberen jezelf beperkingen op te leggen met samenvatten? Dus in de richting van: ik mag dit hoofdstuk maximaal in een x aantal bladzijdes samenvatten, dus dat je echt de kern moet selecteren. Of misschien eens beginnen met een mind map en vanuit daar de samenvatting maken? Misschien heb je dan al onbewust een selectie gemaakt van kernpunten.  :)

Offline TimvDons

• Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • It's a plane
« Reactie #27182 Gepost op: 5-03-2016, 16:09:37 »
Ik lees altijd de hoofdstukken voor de toets 2 of driemaal door en ik leer de aantekeningen die ik maak tijdens de colleges.

Ik heb dan weer het geluk dat ik een fotografisch geheugen heb.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #27183 Gepost op: 5-03-2016, 16:17:44 »
Oma vertelt: ik deed altijd net als Next Kernzinnen markeren, en dan die herlezen en nog eens herlezen. Begrijp je iets niet, dan lees je het niet gemarkeerde rond die kernzinnen ook door.

Ik heb een paar jaar geleden een cursus Snellezen oid gedaan, en dat ging dan ook met name om wetenschappelijke artikelen, maar dat is wellicht breder toepasbaar. Bij een wetenschappelijk artikel lees je de inleiding en de conclusie. En dan van de alinea's in die 2 gedeelten altijd per alinea de eerste en de laatste zin. Wil je meer toelichting op die 2 zinnen, dan lees je alsnog de hele alinea. Maar op zich weet je de essentie van een goed wetenschappelijk artikel als je van inleiding en conclusie van iedere alinea de eerste en de laatste zin leest. Mocht dat vreselijk interessant zijn en je hebt de tijd, dan kun je er alsnog voor kiezen om de rest van het artikel ook te lezen.

Ik vraag me echter wel af of dit voor Rechten net zo geldt als voor Science
Keep calm and eat chocolates!

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #27184 Gepost op: 5-03-2016, 16:31:56 »
Geen idee.  Ik weet dat bij ons mensen ook zo'n cursus snel lezen hebben gedaan en daar veel aan gehad hebben.

Bedankt voor alle tips.  ::ok::

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #27185 Gepost op: 5-03-2016, 17:05:29 »
Waarom als ik bijna klaar ben met mijn aangifte te doen knalt de site van de belastingdienst er voor de 5e keer uit  :\'(

Van de week kon ik niet eens inloggen en nu dit. *gaat koffie halen*
goh dat zou niet moeten. Ik was aan het klagen op Twitter en kreeg toen dit berichtje terug:

We hebben een limiet ingesteld op het aantal bezoekers. Zo zorgen we ervoor dat we online blijven zodra je ingelogd bent. ^ZF

prutsers ::niet-ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Syllie10

• Forumlid
« Reactie #27186 Gepost op: 5-03-2016, 17:10:31 »
goh dat zou niet moeten. Ik was aan het klagen op Twitter en kreeg toen dit berichtje terug:

We hebben een limiet ingesteld op het aantal bezoekers. Zo zorgen we ervoor dat we online blijven zodra je ingelogd bent. ^ZF

prutsers ::niet-ok::
Ja, ze weten dat iedereen wacht tot na 1 maart met invullen en versturen. Zorg dan in ieder geval dat je genoeg backup hebt draaien zodat je niet vast gaat lopen.
Inmiddels nog een keer geprobeerd en hoefde alleen nog op verzenden te klikken en weer eruit geknikkerd  ::rofl::
Dus vanavond rond 8 uur effe snel kijken als iedereen de soaps aan het bekijken is :D

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #27187 Gepost op: 5-03-2016, 17:12:18 »
Ik denk dat in het weekend vooral de mensen proberen die door de weeks moeten werken.

Desalnietemin moet de site natuurlijk veel meer aankunnen. ::niet-ok::
* Daisy wacht nog even

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #27188 Gepost op: 5-03-2016, 17:24:48 »
Is dat moeilijk ?

Ik moet dit jaar ook  ;D
You'll never walk alone

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
« Reactie #27189 Gepost op: 5-03-2016, 17:25:15 »
op de site komen ?  Ja

voor de rest ?  nee

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #27190 Gepost op: 5-03-2016, 18:18:25 »
Waarom wil iedereen het dan ook altijd in de eerste 5 dagen al doen?

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
« Reactie #27191 Gepost op: 5-03-2016, 18:21:47 »
meerdere redenen
A) het is leuk
B) het levert geld op
C) het niet op tijd doen is strafbaar

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #27192 Gepost op: 5-03-2016, 18:36:50 »
Ik slaagde er tot mijn verbazing dinsdag in om in het systeem te komen, en ik dacht: het enige dat ik nog moet invullen, zijn mijn hypotheekgegevens.

Maar ook die stonden er al in, keurig uitgesplitst naar hypotheekdeel. Voor de rest: alles klopte, en ik heb de aangifte maar meteen verstuurd.

Scheelt een hoop gestress. Ik wist overigens dat ik moest terugbetalen (teveel hypotheekrente-aftrek gekregen).

Maar ik ben ervan af, en dat is wel zo prettig.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2016, 18:40:23 door Bodejos »

Offline Syllie10

• Forumlid
« Reactie #27193 Gepost op: 5-03-2016, 18:57:15 »
Het is eindelijk gelukt  ::bravo:: ::bravo::
Kreeg alleen minder terug als gehoopt  ::rofl::

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #27194 Gepost op: 5-03-2016, 19:48:16 »
Maar op zich weet je de essentie van een goed wetenschappelijk artikel als je van inleiding en conclusie van iedere alinea de eerste en de laatste zin leest. Mocht dat vreselijk interessant zijn en je hebt de tijd, dan kun je er alsnog voor kiezen om de rest van het artikel ook te lezen.

Doe ik altijd met krantenartikelen wanneer het wellicht interessant kan zijn, maar ik niet per definitie zin heb om een artikel van een halve krantenpagina te lezen.
Gewoon eerste en laatste alinea - vaak al genoeg om de essentie te weten ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

• Forumlid
« Reactie #27195 Gepost op: 5-03-2016, 19:55:52 »
Kennelijk vul ik het ergens verkeerd in, of het systeem is erg gek.
Mijn inkomen bestond in 2015 voor ongeveer de helft uit een (bijstands)uitkering en de helft uit inkomen uit loondienst.
Nu blijkt dat ik een aanzienlijk bedrag aan loonheffing zou moeten betalen  ??? , terwijl als ik het bedrag van de uitkering weg zou halen de betaalde loonheffing eigenlijk te veel was (en ik dus een bedrag terug zou krijgen).

Heb ik iets verkeerd ingevuld? of worden mensen die een uitkering hebben en deels werken daarvoor gestraft? (en kan ik dus financieel gezien beter stoppen met werken?).

Kijk, dat werken al niets oplevert is eigenlijk al een fout in het systeem..... maar dat het geld zou kosten moet toch helemaal niet kunnen  ???
Wit is ook een kleur!

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #27196 Gepost op: 5-03-2016, 19:57:39 »
Doe ik altijd met krantenartikelen wanneer het wellicht interessant kan zijn, maar ik niet per definitie zin heb om een artikel van een halve krantenpagina te lezen.
Gewoon eerste en laatste alinea - vaak al genoeg om de essentie te weten ::ok::
Met nieuws is het weer een ander verhaal. Die artikelen zijn vaak zo opgebouwd dat je na iedere alinea kunt stoppen met lezen. Je kunt doorlezen zolang je zin hebt, dan krijg je steeds meer achtergrondinformatie. Maar de essentiële zaken staan al in de inleiding genoemd, en echt nieuws komt er daarna niet meer bij. Zo worden de artikelen opgebouwd, zodat de eindredacteur als hij ruimte te kort komt gewoon het laatste stuk kan weglaten, tot daar waar het past.

Offline Vieffan

• Forumlid
« Reactie #27197 Gepost op: 6-03-2016, 14:52:32 »
Hoe studeren mijn medestudenten?

Ik maak altijd een samenvatting en probeer daarvan dan mindmaps te maken en ik gooi allerlei termen en arresten in een verhoorapp om mezelf te overhoren. Maar vooral die samenvatting kost zoveel tijd. Ik merk echt dat ik steeds minder opschiet nu ik mijn propedeuse heb gehaald. En dat demotiveerd dan weer. Maar zo'n samenvatting schijnt dan wel het meest effectief te zijn. Iemand tips?
Ik lees altijd aandachtig de tekst, wat ik niet direct begrijp zoek ik op. Ondertussen maak ik de bijbehorende opdrachten met potlood, daarna (een week later) schrijf ik ze over met pen om te kijken of ik nog snap wat ik gedaan heb.
En verder maak ik per onderwerp een soort samenvatting. Dus de definitie van een woord/formule en hoe ik iets bewijs en wat ik er daarna mee kan (bv wat het betekent als een functie continue is).

Ik denk dat deze tactiek ook aardig goed toe te passen is op ander soort vakken dan wiskunde. Goed lezen en bij onduidelijkheden direct opzoeken wat er bedoeld wordt. En per onderwerp met wat steekwoorden opschrijven wat je moet weten (en als je het prettig vind mss ook wat uitgebreider voor meer het naslagwerk).

Offline AaPje16

• Forumlid
  • ▐ ●▼■
« Reactie #27198 Gepost op: 6-03-2016, 15:56:07 »
Voelt MV zich al wat beter?
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #27199 Gepost op: 6-03-2016, 17:59:14 »
Voelt MV zich al wat beter?
Nou ja de koorts is gelukkig weg. Maar hoest nog steeds flink, voel me nog heel erg zwak (ben ook nog een paar kilo afgevallen) en ben vooral heel heel erg moe. Kan elk moment zomaar wegdommelen  ::slaap::