Ik klaag de belastingdienst EN de dienst DigID hierbij aan. Beter gezegd, ik nagel ze vast aan de klaagmuur.
Ik stel de forummers hierbij een zooi stenen beschikbaar. Het waarom, leg ik uit.
Ik had in maart dit jaar keurig op tijd mijn aangifte IB ingevuld, maar mijn DigID bleek niet te werken, ik had hem over 2007 gewoon gebruikt, en toen ging het prima.
Ik vroeg een nieuwe aan, en kon met de tijdelijke code meteen mijn aangifte verzenden. Ik deed dat, kreeg ook keurig een scherm met daarin een ontvangstbevestiging. Heb ook de code ervan. Een mens mag er dan vanuit gaan dat de aangifte goed is gegaan, toch?
December 2009, een week of zo geleden. Ik kreeg een herinnering van de belastingdienst, ik zou mijn aangifte niet hebben gedaan. Had ik wel, maar ik had al een vermoeden dat er iets niet klopte (ik had dus een maand geleden een voorlopige aanslag 2010 moeten ontvangen, net als ieder jaar, maar die bleef uit). Ik wachtte even af, en wilde de belastingdienst om opheldering vragen, en net die dag viel een blauwe brief in de bus, de eerder aangehaalde herinnering.
Ik vul het hele zootje weer in, met gegevens die ik nog van maart dit jaar bij de hand had, en kom bij de digitale ondertekening. Ik ging ervan uit dat de DigID inmiddels zou werken, ik had hem immers in maart al geactiveerd volgens instructies.
Krijg vervolgens een ontvangstbevestiging van de Belastingdienst, en het zou in orde moeten zijn.
Dus niet. Ondanks de mededeling op het scherm dat ik de DigID gewoon kon gebruiken, bleek ie niet te zijn geactiveerd, dus ik een nieuwe aanvragen. Ik kreeg keurig via sms een code, waarmee ik de boel kon activeren, en kreeg een mededeling dat na het invoeren van de code mijn DigID gereed was voor gebruik.
Dus niet.........................klojo's dat het daar zijn bij de Belastingdienst. Zij leggen de schuld bij DigID, en de mensen van DigID leggen de schuld bij de belastingdienst.
Het wordt nog leuker: de man van DigID zegt dat ik mijn aangifte gewoon op papier kan doen, wanneer internet niet meewerkt. Wie liegt er hier, de man van de Belastingdienst beweert namelijk dat iemand die in het verleden een aangifte via internet deed, dat voortaan zo moet blijven doen, en dat een papieren aangifteniet meer mogelijk is.
Om helemaal knettergek van te worden..............