Ik begrijp de discussie over het leeglopen van de pot.
De discussie over de belangrijkheid van de pot in combinatie met de overgang naar BN ers is hier vaker gevoerd en wil ik niet opnieuw starten.
Wat ik wel merk is dat kandidaten het spel anders spelen. Belangrijker dan de pot is "niet afvallen". Zie ook de tranen die vloeien bij het afvallen zoals Chris, Roos en Sigrid.
De mol zijn in WIDM betekent eeuwige roem maar de pot winnen is een eer.
Daar strijdt men naar mijn idee meer voor dan om het winnen van een flinke pot met geld. Dat dit nepmol gedrag met zich meebrengt is iets minder.
Toen ik de opdracht terug keek heb ik in een deuk gelegen om de hebzucht van de kandidaten.
De kandidaten hebben het aan zichzelf te danken en als Thomas de mol blijkt kun je hem niet verwijten dat hij de eerste afleveringen niet gemold heeft.
Dat de uitleg niet duidelijk is geweest waag ik te betwijfelen
Meerdere kandidaten hadden het wel begrepen. Als Thomas de mol is hield hij zich natuurlijk van de domme.
Gedeeltelijk eens, maar denk niet dat BN'ers de reden zijn. De bn'ers die meedoen zie ik vaak gewoon boodschappen halen bij de DIRK bij mij om de hoek.. Het zijn geen BN'ers a - la Lieke van Lexmond of Nicolette van Dam die in oud zuid wonen, een villa van een een slordige 3 miljoen en een nanny hebben om boodschappen te halen bij de biologische supermarkt.
Het zijn gewoon (op een enkeling na misschien) normale mensen. Die echt wel blij worden van 20.000 euro door het winnen van een spannend spel.
Wat wél veranderd is de laatste jaren, is dat WIDM steeds populairder is geworden en dat het voor bepaalde mensen als springplank heeft gewerkt. Noem een Kees Tol, die na WIDM een prominent gezicht is van SBS en daarvoor alleen hier en daar achter een camera huppelde bij Nick en Simon.
Natuurlijk wil iedereen het tot het eind meemaken, maar ik zie daar niet veel verandering in t.a.z. seizoenen 10 jaar geleden.
Dat waren dezelfde bn'ers die wel voor het geld gingen. Nepmollen is echt pas iets van de laatste paar jaren. Natuurlijk zijn er seizoenen met uitzonderingen, neem een Nadja. Maar als je de algemene lijn doortrekt wordt het steeds erger.
Daarom was ik dit jaar zo blij met kandidaten die echt voor het geld gingen, dat is belangrijk voor het moreel van de groep.
Ik vind het zelf ook leuker en spannender als iemand na 10 weken een bedrag wint van 20.000 euro en die daar echt hard voor gewerkt heeft. Neem een Frits Sissing of Vivienne van den Assem. We hebben in 2015 een dieptepunt bereikt van 10.000 en dat vond ik echt niet leuk. Vorig jaar zat er t/m aflevering 8 ook maar iets van 8.000 euro in de pot. Dat zijn geen bedragen waar kandidaten blij van worden en DUS ook naar gaan handelen. "Ok als we toch maar zo weinig verdienen, f*ck die pot dan en dan ga ik nepmollen, DAN maar de ervaring van 10 afleveringen'
Ik zou niet weten wat een goeie strategie zou zijn als crew om dit te veranderen. Het prijzengeld staat vast waarschijnlijk en dat bepalen hunzelf ook niet helemaal denk ik. Ik denk dat beginnen met het schrappen van veilingen waar er +8000 uitgaat een goede start zou zijn