Voor mij zou een finale op locatie, vooral in een stemmige omgeving, beter bij het programma passen. Waarom niet een extra opdracht in afl. 10 met aansluitend de onthulling? (Denk bv aan de trein met Kees Tol) Vind ook wel dat de winnaar dan bekend gemaakt moet worden. Toch niet fijn en onnodig voor Annemieke en Tim om zo lang te moeten wachten.
Mogelijk een extra live uitzending met alle kandidaten en publiek om na te praten en de MOl-acties te onthullen? Waarschijnlijk ook een kraker met miljoenen kijkers.
Het minpunt in deze serie is de extra sleutel onder de kist op de berg. Unfair tegenover de kandidaten. Klaas kon daar waarschijnlijk niets tegen in brengen, maar zo'n actie brengt zijn prestaties toch in diskrediet. Dat nog naast de K...hint en alle kruizen. Aan de ene kant geholpen door de regie, aan de andere kant werd zoveel prijsgegeven dat ontmaskering voortijdig het gevolg was. Heb al eerder geschreven dat ik de indruk had bij de laatste opdrachten dat Klaas dacht; "Wat maakt het mij nog uit".
Maar zoals ik al schreef, bij het voorgesprek met Art was 2x een glimp van zijn haar te zien. Verder was het duidelijk, in de Metro, dat hij wist dat Art van de trap af kwam. Toen had ik hem al door. Om mij niet te vervelen heb ik mij geamuseerd door andere kandidaten te belichten.
Heb wel respect voor Klaas dat hij zich staande heeft gehouden en er het beste van heeft gemaakt. Het samenspel met Remy was geniaal.
Hoop dat in 2017 aflevering 9 met 4 kandidaten wordt gespeeld. Dat houdt de spanning er beter in. Fijn zou een soort van rode draad zijn met veel puzzelwerk.
En misschien de terugkeer van een afvaller? Of dat er weer een afvaller wordt vrijgekocht?
Als laatste hoop ik dat de opdrachten beter/eerlijker zullen worden gehonoreerd. Met minder willekeur in ieder geval. Is een gedeelte van de opdracht gelukt, dan daar ook een bedrag tegenover stellen. En minder opdrachten verzinnen die, bij voorbaat, gedoemd zijn te mislukken.
In ieder geval hoop ik dat de programmamakers de positieve!! kritiek, op dit forum, zullen meenemen naar volgend jaar.
Ik heb, samen met de meesten van jullie, weer genoten, ook van het mooie landschap!